Mildest talt arrogant at sætte sig selv over samtlige europæiske luftfartsmyndigheder. Begynder det at gøre så ondt økonomisk nu, at man godt kan gå på kompromis med sikkerhed eller hvad?
Tja, Kjos stiller vel spørsmålstegn ved hva som er gjort av faktiske målinger av partikkeltetthet. Det viser seg, som en annen siterer ovenfor her, at hverken Met Office i UK, norske luftfartsmyndigheter, militære eller noen andre (gitt at man kan stole på at sitatene i DN fra både MetOFfice og norske myndighetspersoner), har foretatt faktiske målinger av dette.
Jeg er absolutt ikke kvalifisert til å si noe om dette, men jeg er jo heller ikke overrasket over at FlyHi går ut med kritikk av dette utspillet. Jeg synes, i likhet med enkelte andre her, at det må være helt OK å stille spørsmålstegn ved beslutningsgrunnlaget.
A high-tech plane with sensors calibrated to find volcanic ash has landed after finding 'a lot of muck' in UK airspace.
Aeronautical engineer Dr Guy Gratton of Airborne Atmospheric Measurements, said he would advise against flying passenger jets in those conditions.
Jeg synes det er helt fint at undersøge det nærmere og stille spørgsmålstegn ved det, men gør det overfor myndighederne og ikke i medierne.
For det første har de ikke 100% kontroll på hvor det kommer til å være aske. De kan vite hvor den er akkurat i øyeblikket, men ikke hvor den vil bevege seg. Bare se på det finske luftforsvaret som fikk ødelagt 2 fly.
For det andre er vel ingen passasjerfly sertifisert for å fly i aske, hvilket betyr at luftrommet må være helt rent. Kanskje, om dette blir et langvarig problem som rammer europa (og østkysten av amerika om vinden snur) så vil flyprodusentene begynne å undersøke hva som er den kritiske konsentrasjonen for gitte flytyper.
Enn så lenge så er dette en situasjon man ikke har altfor mye erfaring med, og da er det bedre å være på den sikre siden.
... Så la dem fly, på egen risiko, dit de vil, og så vil erfaringene komme både dem selv, passasjerene og verdens flyindustri til gode.
Men løsningen er kanskje like enkel som genial; Norwegian har jo mange fly, og mener at de kan dette godt nok til å fly utenom de potensielt farlige konsentrasjonene. Så la dem fly, på egen risiko, dit de vil, og så vil erfaringene komme både dem selv, passasjerene og verdens flyindustri til gode.
Alle SAS-ansatte i Norge kan være ute av arbeid fra onsdag av. - De resterende 3.500 får beskjed på mandag, sier kommunikasjonssjef Kenneth Vikse i SAS
- Dette flyforbudet er det største hysteriet i vårt århundre, mener Stensvaag, som har 25 års fartstid som pilot.
http://www.nordlys.no/nyheter/article5075686.eceHan oppfordrer myndighetene til å foreta egne partikkelmålinger, slik Norwegian-direktør Bjørn Kjos tar til orde for.
Jeg mener at det er i selve konsentrasjonen i aske skyen problemet ligger. Har lest at det er fare område 120 NM fra utbrudet. Når distansen er 800-1000 NM vekke så mener jeg at det kan vurderes flyging. Boeing og Airbus burde komme på banen og fortelle hvor trygge flyene er. Det er fagpersoner i meterologien som tar disse avgjørelsene nu idag. Har stor respekt for forbudet, men for diskusjonens og opplysning sin del tar jeg dette opp. På bakken går det mye dritt og støv inn i motoren bla.
Vil dog tro at denne type måleutstyr er ganske etterspurt over hele europa nå om dagen.
Norsk Institutt for luftforskning (NILU) gir Norwegian-leder Bjørn Kjos rett i at det trolig ikke er farlig å fly i Norge nå. Men ingen vet sikkert, for det gjøres kun målinger nord i landet.
Hun forteller at andre type målinger NILU har foretatt, som målinger av UV-stråling og ulike målinger langs bakken, indikerer at det ikke er farlig konsentrasjon av askepartikler over det norske luftrommet nå.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.