Men er det andre forhold nordover da? Er det andre forhold for Dash 8'er versus Boeing 737's? Er det det at Widerøeflyene flyr så lavt at de ikke blir påvirket av asken? Med andre ord: hvorfor fikk det lov å fly når alle de andre ikke fikk lov til å fly?
Kanskje en liten vekker til oss. Moder Jord er sjefen. Kjenner jeg lusa på gangen er det sikkert en og annen som klager sin nød på at selskapene ikke flyr under slike omstendigheter også.
Det er ikke selskapenes avgjørelse hvis Avinor stenger luftrommet ....
Nettopp, mente at Ola & Kari garantert kommer til å jalle ut om hvor dårlig flyselskapene er som ikke flyr under slike omstendigheter.
Hvorfor regner du med det når meterologene ikke gjør det?Vil tro at flytrafikken vil gå som helt normalt fra morgenen av i morgen. Hvis man ser på værmeldingen for nordland,Troms og Finnmark i morgen er det vesentlig forskjell fra i dag til i morgen. Som vi ser på ene bildet her, er det nesten blå himmel, med en mørk sky. I morgen vil det nok bare være skyer, og kraftig regn og regner med at disse støvskyene vil bli vesentlig redusert til i morgen.
Tror du det? Folk må ha respekt for vær og vind.. Men kanskje ikke de trangsynte?
Vulkansk aske er vanskelig å oppdage fra et fly og den synes ikke på værradaren. Det eneste kjente motmiddelet er å legge om rutene, det vil si å fly rundt, over eller under askeskyen. Asken er farlig av flere grunner:
* Det farligste fenomenet er at askepartiklenes smeltepunkt er lavere enn turbinmotorenes arbeidstemperatur. Dette fører til at asken smelter til en tyktflytende, lavalignende masse, som sakte flyter bakover i motoren og kveler den. Uen motorkraft blir jetfly forvandlet til glidefly, om enn dårlige sådan.
* Langt oppe i atmosfæren, der de store passasjerflyene ferdes, er det svært tørt. Når et fly flyr gjennom en askesky, gnisser askepartiklene mot flykroppen og genererer statisk elektrisitet. Dette kan observeres som mange små elektriske utladninger, St. Elms ild. Disse utladningene fører til forstyrrelser i radiosambandet, slik at besetningen ikke får varslet noen eller bedt om assistanse.
* Askepartiklene er veldig harde, og har skarpe kanter, noe som gjør at alle fremovervendte overflater effektivt blir sandblåst. Spesielt utsatt er frontvinduene, som blir matte, og flygerene mister sikten fremover.
* Rørene til friskluftinntak og lignende kan bli så kraftig sandblåst at det fører til brudd.
dere har vel et par andre alternative feil å plukke av så...? hehe![]()
Og da har avinor stengt ENSV AoR, ENBD Central og North og Oceanic ..ref IPPC
Og da har avinor stengt ENSV AoR, ENBD Central og North og Oceanic ..ref IPPC (ENSV etter kl 01local)
ENSV er det omkring Stavanger ????
Hvorfor regner du med det når meterologene ikke gjør det?
I følge meterologene ligger Norge svært lite gunstig til mht. hvilken vindretning som er ventet i morgen. Hele Norge, pluss deler av Storbritannia og Benelux-landene står i sterk fare i følge det som står å lese i forskjellige aviser.
Wow, lurer på hva de store krysserne som flyr forbi om natta gjør? drar tilbake til avgangsplass??
ENSV er det omkring Stavanger ????
Det er jo ret så sydligt, vil jeg mene, er det på vej sydover ??
Hilsen
Ole
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.