Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

Skyt meg om jeg tar feil, men vulkansk aske kan vel heller ikke sees på værradar?

Tja,,det er vel egentlig force majeure, og så er der nok ikke noet at gøre, men
mon ikke DY er indstillet på at hjælpe deres gæster så godt som muligt og så
transportere dig nå der er mulighed for det
Hilsen
Ole

Vil dette si at det kan være lurt å forberede en reserveløsning (tog eller bil) hvis det skulle skjære seg helt?

Teoretisk kan det jo også ramme DK og SE ...og imorgen vil man nok kunne se en del
reroutings syd for Island
Hilsen
Ole

Kan det være at maskinen som var ment å gå til Lakselv ennå ikke var kommet til Tromsø fra et sted lengere sør?

Men er det andre forhold nordover da? Er det andre forhold for Dash 8'er versus Boeing 737's? Er det det at Widerøeflyene flyr så lavt at de ikke blir påvirket av asken? Med andre ord: hvorfor fikk det lov å fly når alle de andre ikke fikk lov til å fly?

En kjapp sjekk viser forøvrig at www.osl.no er oppdatert med godt synlig informasjon. På www.avinor.no er det kun lagt ut ei godt skjult nyhetsmelding, mens ingen av flyselskapene har informasjon på websidene sine.

Værmeldingene sier vind fra nordvest inn mot Nord - Norge, Midt - Norge og Vestlandet så det betyr at askeskyen kommer inn mot kysten langs hele Norge i verste fall. :o

Hekkan. Jeg og min kjære skal over fjellet med DY529 i morgen. Lavpris-billett. Hvilke rettigheter har vi dersom det blir innstilt?

Normalt blir det ombooking til neste fly. Men det kan jo hende de setter opp alternativ transport (buss) hvis det er forventet å vare en stund.

Huff, min planlagte Tier-point run til Aisa ser ut til å henge i en tynn tråd. I følge VG ser det ikke lovende ut verken i morgen eller de nærmeste dagene. Sannsynligheten for stopp i flytrafikken også i Sør-Norge virker sannsynlig i følge statsmetereolog Jan Erik Johnsen.

Jeg skal egentlig til Moskva med Aeroflotski imorgen, og det spøker vel ratt det også. Blir spennende å følge med uansett det her.

Har det vært noe lignende i nyere tid i Nord Europa?

Jeg skal egentlig til Moskva med Aeroflotski imorgen, og det spøker vel ratt det også. Blir spennende å følge med uansett det her.

de flyr vel uansett? :D

Jeg tror det skulle gå bra - men nå er jeg ingen meterolog heller.

Mor og far har nettopp sikret seg togbilletter til Trondheim i morgen som en backup

Det er vel ikke så nevneverdig mange vulkaner som er aktive i nord-europa. Det er vel stort sett Island og Italia som har vært utsatt.

Mor og far har nettopp sikret seg togbilletter til Trondheim i morgen som en backup

I følge nsb.no er morgen og dagavgangene fra Stavanger til Oslo utsolgt. Første tog med ledige plasser går i 14 tiden. Urk.

Jeg skal jobbe som konduktør i østgåående dagtog på Bergensbanen i morra og det er vel kanskje ikke usansynlig at det kanskje kommer noen da som ikkje kom seg med fly om det slår til da selvsagt. Unasett så trur eg aske ikkje skal stoppe oss iallefall:colgate:

Jeg skal jobbe som konduktør i østgåående dagtog på Bergensbanen i morra og det er vel kanskje ikke usansynlig at det kanskje kommer noen da som ikkje kom seg med fly om det slår til da selvsagt. Unasett så trur eg aske ikkje skal stoppe oss iallefall:colgate:
Nei, om det ikke blir noen forsinkelser hos dere også.. Det er jo ganske normalt nå til dags.. ;)

dere har vel et par andre alternative feil å plukke av så...? hehe ;)

Skal ikke være ufin; men det ser ut til å bli en rolig og fin dag på jobb i morgen da (jobber i bransjen) :-)

Status
Not open for further replies.
Back