Vrang passasjer

Og her er enda en som ikke rakk bussen...!

Politiker stoppet av Norwegian

Byråd for samferdsel, miljø og næring i Oslo, Jøran Kallmyr, føler han har blitt dårlig behandlet hos Norwegian.
- Jeg opplevde Norwegian som forferdelig lite smidig. Det var ikke mye folk på flyplassen og jeg var innenfor tidsfristen da jeg ankom innsjekkingsautomatene. Litt romslighet må det gå an å utvise i slike situasjoner, for jeg opplevde at Norwegian bare var vanskelig og at de forholdt seg til et veldig firkantet system, sier Kallmyr.

Akkurat denne fredagen gikk trikken og flytoget til flyplassen uten problemer.

- Det stemte hele veien til flyplassen. Helt til møtet med automatene og personalet til Norwegian, påpeker Kallmyr.

Dette ga ankomst ved automaten 06:24 for flyavgang 07:00 .. det kaller jeg risikosport ...

Hmmm, jeg tipper han ANKOM OSL med flytoget kl. 06:27 jeg, og da var han ved automatene noen minutter etter det....

Ankom han med toget før, som var der 06:17 om han kom direkte fra Oslo, eller 06:07 om han kom fra en av stasjonene før det, så bruker du da ikke mange minuttene opp trappa og til automatene :)

Jeg skal ikke blande meg oppi sekunderingen av byråden her, men jeg noterer meg at Kallmyr hevder han fikk til svar at "han måtte da skjønne at han måtte gå direkte til manuell innsjekking".

Burde han ha skjønt det? Og hvis det er riktig at han hadde et par minutter å gå på da han kom til automatisk innsjekking, så burde det kanskje likevel ha vært utvist litt mer smidighet?

Jeg innser jo at en del her inne representerer flyselskaper/bransjen på et eller annet vis og ofte stiller seg på arbeidsgivers side i slike saker (og - for all del - med relativt god grunn!). Men hvis man foretar et tanke-eksperiment og forsøker å se saken fra byrådens side?

Da blander jeg meg inn i dette tankeeksperimentet. Si at han var i automaten kl. 06:28. Da er han i beste fall ferdig innsjekket kl. 06:29, og er i køen i baddrop kl. 06:30. Dette betyr at han har igjen 15 minutter på å stå i kø i bag-drop, stå i kø i sikkerhetskontrollen, og gå til gaten. Hvis Norwegian skal vise mer fleksibilitet, hvor går da grensen? Det vil jo dermed bli stilt nøyaktig det samme spørsmålet ved neste grense. Innsjekk 30 minutter før på OSL er strengt tatt allerede i seneste laget. Eller er det at 180 (140) personer ombord skal vente 10 minutter ekstra på at en treig politiker skal få somlet seg til å bli ferdig å vise litt fleksibilitet? Jeg kaller i så fall det egoisme.

Her får han heller gå i seg selv. Han vet han er sein. Hvis han absolutt må sjekke inn bagasje, så er han veldig sein. Jeg er lei av å sitte å vente på at slike folk som aldri klarer å komme seg ombord tidsnok!

«Jeg forklarte det som hadde skjedd med automatene, da fikk jeg til svar at jeg måtte jo forstå at jeg måtte gå rett til manuell innsjekking. Jeg repliserte med at jeg aldri har lagt merke til at Norwegian advarer mot å sjekke inn automatisk.»

Enig i at dette er en merkelig formulering av skrankepersonalet - med mindre de hadde satt opp lapp med "I ustand" på. men det er mulig at de mente at han burde gått rett til manuell innsjekk fordi det var så kort tid igjen til å få levert bagasjen?

Uansett, kommer man så sent til flyplassen bør man betrakte det som flaks om man kommer med. En gang kom jeg sent til OSL pga kø på veien (veiarbeid) og kom med - men visste at det bare var flaks. Og en gang på STN da "Stanstedekspressen" slett ikke var ekspress ventet de bare på meg i skranken, og hilste meg med "Mr. Icebear, I presume?"

Siden da har jeg alltid vært nøye på å komme tidsnok...

Last edited:
Ser ut som han er en av mange som mener det er tidsnok å "ankomme flyplassen" innenfor tidsfristen.

Er det ikke noe cut-off tid på innsjekket bags på OSL også pga. screeningen?

Det blir som og kreve å komme inn i butikken etter stengetid bare fordi du ser ansatte som ennå ikke har kommet seg hjem. I grunn samme sak.

*grøss* Ja. Og begge delene er like ufyselige. Damen får sørge for å holde styr på egen tid, jeg synest ikke synd på henne! Folk som kommer i "pinsekvarteret" og forventer å bli behandlet som kongen selv har godt av en liten lærepenge... Noen ser heller ikke ut til å forstå at det øyeblikket et fly blir forsinket er det ikke bare de 150 passasjerene på den ene turen som blir forsinket, det er faktisk en reel fare for at de 500+ passasjerene som skal reise med maskinen senere samme dag også blir forsinket!

Ang. det å bli behandlet som "kongen selv": legg merke til hvordan Kongen faktisk har en tendens til å møte opp i tide... :nor

Back