Vrang passasjer

Huff, dette skjer jo hver bidigste dag, jo... Så det er jo perfekt at 1 av 1000 som blir offloaded grunnet "noshow" kommer i avisa.
Rart, man kommer jo i avisa for mindre...

Og fremdeles hører man at Rfly/OSL roper "xxxx, pls come to gt xx, gate IS CLOSED"...
Venter dem til etter rutetid? Eller før?

Jeg synes det er for lite av "Ms NN, pls go to gate XX immediately for boarding. The gate is CLOSING and we will proceed to offload your bags".

Jeg synes det er for lite av "Ms NN, pls go to gate XX immediately for boarding. The gate is CLOSING and we will proceed to offload your bags".

Hørte en drøss av de på AMS på torsdag.. Var tom. et par norske som ble ropt ifm. en OSL-flight :D.

Mye irrelevant prat om butikker der...

Tja, irrelevant og irrelevant, fru Blom. Hadde det ikke vært for disse hersens flya, så hadde OSL vært et formidabelt shoppingsenter!:cry:

Tviler på det var noen slottid mellom Oslo og Bergen, men det kunne være f.eks. motvind som gjør at man vil ha alle minutter man kan få. Uansett.

Sist jeg fløy til ORD, så hadde vi en airborne tid som betød at vi ville komme ca. 35 min. etter schedule i ORD pga. motvind. Vi dro fra gate ca. 2min. før tiden, etter å ha offloaded en pax's baggasje, men vedkommende klarte å komme til gate før døren ble lukket, baggasjen ble lastet på nytt, og vi dro. Som sagt, 2 min før schedule! Er det vilje, er det håp!

Døren ble vel stengt i det øyeblikket hun kom eller rett før siden det står "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet." Det kan være at det ble ringt til personen ned i brua eller til Operations, men uansett ikke til kapteinen. Det er utrolig nok mange som tror det bare er å ringe til de i cockpit.

Ingen mulighet for de i gate å kontakte Flight Deck pr. tlf. Og Operations befinner seg stort sett på ARN. Du er inne på rett spor der, laurenz.

Slik jeg leser artikellen var døren allerede stengt "Hun tok den telefonen, uten at døren ble åpnet.

Quite right! Closed is closed! Men er det vilje, så er det håp, som jeg har nevnt ovenfor.

Last edited:
Dør lukket, så er det lukket, med mindre det virkelig *er* 8min til avgangstid og pax står nede i brua med vedkommende som tar av brua...

Hadde vel etpar tilfeller på OSL. Disse boardingdørene var/er ikke heeeelt fysisk sikre...

Man må vel alltid ta i betraktning på hvilke selskaper som har de kjappeste startup-prosedyrene *etter* doors closed til push.
Dette varièrer meeeget godt fra selskap til selskap, og pilot til pilot.

Derfor er det en generell tommelfinger-regel at alle skal være boardet (inn flydøra) til
-10min, alle seated til -5min, og all papirarbeid/opptelling til -5min...

Likevel er det noen som aldri forstår dette.

Mang en gang at hele kabinen "klapper" da siste passasjèr entrèrer kabinen etpar min etter avgangstid...

Jeg synes trykket som regel er på "we will continue to offload your bags".

Hva med "Mr NN, move your bloomin a** to the gate or we will offload bags ad the delay will cost us several thousands kroner/eurod/dollars, and you will get the fu***** bill!"

FBU4EVER: Om man ikke kan kontakte cockpit direkte, kan man vel evt gå via kabinpersonalet eller hur?

Hvis døra er lukket så er vel eneste måte å kontakte noen i cockpit er via personen på headset på bakken.

EDIT. Kom akkurat på at det er vel mulig via OPSen og radio også...

... så lenge cockpit lytter på aktuelle radio-kanalen.
Blir vel kanskje veldig dyr req med evt. acars-melding?
Godt mulig de har skrudd av alt og har kobla på ipod'n sin istedetfor.

FBU4EVER: Om man ikke kan kontakte cockpit direkte, kan man vel evt gå via kabinpersonalet eller hur?

Kabinpersonalet har heller ingen telefon på seg. ;)
Er døra stengt er det håndsignaler, headset eller VHF eneste måte å få kontakt med de ombord.

Kabinpersonalet har heller ingen telefon på seg. ;)
Er døra stengt er det håndsignaler, headset eller VHF eneste måte å få kontakt med de ombord.

Så da er eneste kommunikasjon med flyet via tårnet/ATC og via mannen som står foran og klapper flyet på snuten?

Så da er eneste kommunikasjon med flyet via tårnet/ATC og via mannen som står foran og klapper flyet på snuten?

Yep, de og handling agentens OPS via radio. Eventuelt går det an å hoppe og vinke fra brua, det har fungert bra for meg. :D

Tac skrus som regel av når man er ferdig ;)

Edit:
Men synes det er hysterisk morsomt at hun prøver å vri dette til en rasisme sak.
Og når det gjelder opprop på OSL så har det vel vært tatt opp nå nylig på dette jevnlige møtet mellom OSL og handlingselskapene at dette skal begrenses litt, noen er verre enn andre.

Last edited:
Synes det tok litt av når US/SGS tok opprop over hele piren med "My name is Mary, and I am your gate agent this morning, don't hesitate to contact me here at the gate" - men håper at ikke engang US har funnet på å kreve at det skulle på hele piren, men at noen trykket galt...

Back