Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Ingen passkontroll da jeg ankom NCE fra FRA med LH lørdag midt på dagen, og heller ikke for de som kom SAS fra OSL på samme tidspunkt. Dog stod skrankene klare og virker operative, så kanskje de bare var å spiste croissanter akkurat da?

Evt så er det tilfeldigheter, Frankrike er jo medlem av Schengen så det betyr ikke nødvendigvis at de har grensekontroll hele tiden til enhver tid. Det kan godt hende de bemanner dem når de er ute etter å sjekke noen personer litt ekstra etc - det er jo mye som skjer bak scenen.

Situasjon: kina visum i nåværende pass, trenger nødpass for å fly hjem til Norge fra portugal. Kan man deretter reise til Kina med nødpasset og visa i gamle passet?
Vet at det ihvertfall tidligere har funket å ha visum i gammel pass selv om man har fått nytt pass, men hva med nødpass?

Situasjon: kina visum i nåværende pass, trenger nødpass for å fly hjem til Norge fra portugal. Kan man deretter reise til Kina med nødpasset og visa i gamle passet?
Vet at det ihvertfall tidligere har funket å ha visum i gammel pass selv om man har fått nytt pass, men hva med nødpass?

UD sier dette:
Det er bare mulig å reise inn i Kina på ordinært pass og diplomatpass. Nødpass, reisedokument for flyktninger (grønt reisedokument) samt reisedokument for personer med opphold på humanitært grunnlag (blått reisedokument) kan ikke brukes for innreise til Kina.

takk, han det gjelder er svensk men bor i Norge. Andre tips for å komme seg hjem til Norge fra Portugal uten pass?

takk, han det gjelder er svensk men bor i Norge. Andre tips for å komme seg hjem til Norge fra Portugal uten pass?

Som svensk vil også nasjonalt ID-kort være gyldig.
Se "Uten pass i Schengen"-tråden: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99497

Er ikke nødpass engangs?

Jo, og det ordinære passet ugyldiggjøres normalt når nødpass utstedes. Men vedkommende som omtales her er svensk å da bør jo regler m.v. sjekkes ifht det

Last edited:

Så er jeg litt redd jeg blir en av de tullingene som ikke har sjekket passene godt nok..

Har et spørsmål om fire-åringen - Vi reiser ut av Norge 5 juli og ut av USA 31 juli men lander i Norge 1 August.

Så ser jeg at passet hans går ut 17 januar 2019.

Blir det tull med ESTA, USA osv? Det kom ikke opp noen "feilmelding" da jeg la inn passinfo på SAS.No

Så er jeg litt redd jeg blir en av de tullingene som ikke har sjekket passene godt nok..

Har et spørsmål om fire-åringen - Vi reiser ut av Norge 5 juli og ut av USA 31 juli men lander i Norge 1 August.

Så ser jeg at passet hans går ut 17 januar 2019.

Blir det tull med ESTA, USA osv? Det kom ikke opp noen "feilmelding" da jeg la inn passinfo på SAS.No
Den generelle reglen er minst 6 måneders gyldighet fra planlagt utreisedato fra USA. Det er en rekke land som har unntak fra det, blant annet ESTA-landene.

Noen websider sier at for ESTA det holder å være gyldig innreisedato, andre sier planlagt utreisedato og på de offisielle sidene er det vanskelig å finne svar.

Den generelle reglen er minst 6 måneders gyldighet fra planlagt utreisedato fra USA. Det er en rekke land som har unntak fra det, blant annet ESTA-landene.

Noen websider sier at for ESTA det holder å være gyldig innreisedato, andre sier planlagt utreisedato og på de offisielle sidene er det vanskelig å finne svar.

Takk Robert,

Jeg sjekket med SAS samt ringte US Embassy og de sa det gikk greit...

Nå var det like før jeg måtte bite i meg en tre-fire tusen kommentarer jeg har hatt om bønder på Gardermoen som syter over lang ventetid på nødpass i fellesferien :lol:

For ESTA gjelder at ESTA må være gyldig ved innreise, og det står også på de offisielle sidene:
If your ESTA expires while in the U.S. it will not affect your departure.
og
ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Passets gyldighetstid har lite med ESTA å gjøre, annet enn at ESTA ikke gjelder lenger enn et pass er gyldig.

Forøvrig står det mye om ESTA i ESTA-tråden ;)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=84297

For ESTA gjelder at ESTA må være gyldig ved innreise, og det står også på de offisielle sidene:

og
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

Passets gyldighetstid har lite med ESTA å gjøre, annet enn at ESTA ikke gjelder lenger enn et pass er gyldig.

Forøvrig står det mye om ESTA i ESTA-tråden ;)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=84297
Joda, det er kravet for at ESTA skal være gyldig, men at ESTA er gyldig er jo ikke det samme som at man slipper inn i USA.

Nå var det like før jeg måtte bite i meg en tre-fire tusen kommentarer jeg har hatt om bønder på Gardermoen som syter over lang ventetid på nødpass i fellesferien :lol:

Nødpass funker vel ikke til USA uansett, så du hadde slippet å stå i den køen ;)

Nødpass funker vel ikke til USA uansett, så du hadde slippet å stå i den køen ;)
I tillegg til at ESTA... som følger passet.... skal søkes minst 72 timer før flyavgang.

I tillegg til at ESTA... som følger passet.... skal søkes minst 72 timer før flyavgang.

Nja... Det er vel mer at det kan ta 72 timer å få svar? Men får man svar umiddelbart er det vel ikke noe i veien for å reise med en gang?

Nja... Det er vel mer at det kan ta 72 timer å få svar? Men får man svar umiddelbart er det vel ikke noe i veien for å reise med en gang?
Nei, det er såvidt jeg kan se bare en anbefaling å søke minst 72 timer på forhånd og ikke en strikt grense.

Det er mulig å søke etter at du har kommet til avreiseflyplassen, men det er ikke noe jeg anbefaler. Jeg har opplevd at ESTA ble godkjent bare 2 minutter før innsjekk stengte for et eldre ektepar. Men jeg har også opplevd at svar uteblir selv etter at flyet har reist, og den reisende ikke fikk reise på grunn av dette....

Greit å søke ESTA i så god tid som mulig. Litt kjipt om den av en eller annen grunn skulle bli nektet

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Jeg skal til Asia med madammen i juli. Vi har lagt opp til en rundtur med Vietnam (rett under 14 dager), Kambodsja (krysser grensen med buss), Thailand (krysser grensen med fly fra Kambodsja) og Singapore (krysser grensen med fly fra Thailand).

Vi skal være lengst i Vietnam, 12 dager. Er det noen av disse vi må søke visum for på forhånd? Finner litt diverse informasjon, greit å få en "avklaring" fra dere som har vært der før, hehe.

Back