Vinterværtråden 2022/2023

Re: Vinterværtråden 2022/2023

Det kan vel for Southwest bare skyldes hubber på "feil steder"? Er jo vel ikke de eneste med store hubber der det var skikkelig dårlig vær?

Southwest har ingen skikkelige hubber. Da er det vanskeligere å få sydd sammen trafikkprogrammet når skiten treffer vifta. Fly og besetninger er spredd ‘all over’.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ikke vær som er SWA’s største problem nå. Deres computer system er veldig gammelt og har store begrensninger og krever mye manuell input. Det har fungert bra i mange år, men de har vokst seg altfor store til det. De snakker om full reset. De startet og med at fuel vendor i Denver ikke hadde folk på jobb, de har vel et par hundre flighter om dagen der. Fly snudde i lufta og landet andre plasser der de kunne få fuel. Tror dette var rett før været traff.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ikke vær som er SWA’s største problem nå. Deres computer system er veldig gammelt og har store begrensninger og krever mye manuell input. Det har fungert bra i mange år, men de har vokst seg altfor store til det. De snakker om full reset. De startet og med at fuel vendor i Denver ikke hadde folk på jobb, de har vel et par hundre flighter om dagen der. Fly snudde i lufta og landet andre plasser der de kunne få fuel. Tror dette var rett før været traff.

Her treffer du «Midtiblinken» (Phun intended:D) - SWA har vel endelig klart aa faa reservasjonene over i Amadeus - men all operasjonell drift ligger det LN-MOW vil omtale som gammel mainframes. Noe av det de bruker i dag var utviklet av en mine foerste kollegaer her USA naar jeg startet her i USA. Det er lenge siden dette fungerte bra, de har en mengde «near meltdowns» paa den operasjonelle siden - og det er jo en annen variant av «to Big to fail» problemstilling aa utvikle og flytte til nye systemer.

Bags Fly Free - er jo et mega suksess reklame stunt - virkeligheten er jo at SWA ikke kunne legge til betaling av bagasje i sine Backends mens alle konkurrentene hentet inn Millioner (sikkert Milliarder) av USD.

Dette sammen med rute strukturen skapte en «Perfect Storm» (ikke allt med Hub and Spoke er galt)
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ikke vær som er SWA’s største problem nå. Deres computer system er veldig gammelt og har store begrensninger og krever mye manuell input. Det har fungert bra i mange år, men de har vokst seg altfor store til det. De snakker om full reset. De startet og med at fuel vendor i Denver ikke hadde folk på jobb, de har vel et par hundre flighter om dagen der. Fly snudde i lufta og landet andre plasser der de kunne få fuel. Tror dette var rett før været traff.

Det var ikke bare fuel i Denver, men SWA egen Ground Staff i tillegg.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Det var ikke bare fuel i Denver, men SWA egen Ground Staff i tillegg.

Og de som er igjen er nok vrak nå - uten å se noen ende på det. Og det gjelder ikke bare Denver.
Bare jobben med å få ut de tusenvis av kolli som er feilsendt, akterutseilt eller bare lost vil ta uker .... og det baller seg fortsatt på. Southest har kansellert over 60% av dagens flyvninger.

Har ikke sett noen nyhetsartikler om gateagenter eller innskjekkingspersonale som har fått sammenbrudd. Men det er vel ikke mulig for reporterne å komme gjennom folkehavet.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Og de som er igjen er nok vrak nå - uten å se noen ende på det. Og det gjelder ikke bare Denver.
Bare jobben med å få ut de tusenvis av kolli som er feilsendt, akterutseilt eller bare lost vil ta uker .... og det baller seg fortsatt på. Southest har kansellert over 60% av dagens flyvninger.

Har ikke sett noen nyhetsartikler om gateagenter eller innskjekkingspersonale som har fått sammenbrudd. Men det er vel ikke mulig for reporterne å komme gjennom folkehavet.

Som Midtiblinken skriver startet Denver problemene i forrige uke, men de underliggende problemene er det nok ikke bare SWA som har, folk er ikke lengre villige til aa ta slike jobber for den loennen som tilbys, du ser det i hele samfunnet fra sykehus via resturanter og butikker til flyselskaper. Bare i vaar lille familie hvor 5 nieser, nevoer 5 aar siden var i Resturant bransjen (Resturant sjef, Taproom, Pub) er 0 - null i denne bransjen i dag og kommer aldri tilbake.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Nok en miserabel dag for Southwest, 58% kanselleringer så langt (2357 flights). I morgen fredag ligger de foreløpig kun inne med 39 kanselleringer, skal de på magisk vis klare å få stablet seg på beina til i morgen?

I og med totale kanselleringer oppe i 15700 siden 22. desember må det være en del strul eksternt også å få ryddet opp i her, refusjoner, ombookinger og bagasje for å nevne noe. Inntektene må få seg en kraftig skrell også med dette her, samt en effekt fremover da det blir mange som bruker vouchers i tiden fremover.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Nok en miserabel dag for Southwest, 58% kanselleringer så langt (2357 flights). I morgen fredag ligger de foreløpig kun inne med 39 kanselleringer, skal de på magisk vis klare å få stablet seg på beina til i morgen?

I og med totale kanselleringer oppe i 15700 siden 22. desember må det være en del strul eksternt også å få ryddet opp i her, refusjoner, ombookinger og bagasje for å nevne noe. Inntektene må få seg en kraftig skrell også med dette her, samt en effekt fremover da det blir mange som bruker vouchers i tiden fremover.

Nei, de vil IKKE være på beina før langt over nyttår. Og det vil bli mange flere kanselleringer i morgen etetrhvert som de får jobbet seg nedover listene. Du må huske at det opereres med kulerammer og excel-ark her. Office 98. Kanskje ..

Men de som virkelig fortjener en rose, unnskyldning eller en diger flaske brennevin er de som har stått midt oppi dritten og samtidig blitt intimidert av sin ledelse med trusler om oppsigelse hvis de sykemelder seg uten legeattest eller nekter overtid. Gateagenter, sjekkin-personale og bagasjeservice .. De på flyplassen som ikke kan gjemme seg bak en låst dør eller andre sperrer. Disse er denne ukas helter. Og jeg er sikker på at mange har flyktet ut i arbeidsledighet etter denne opplevelsen. Men de fleste bare biter tenna sammen, gjør det de kan og støtter hverandre.

Forhåpendtligvis nedsetter Southwest snarest en hurtigarbeidende komite for å få løst problemene.....
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Som Lange Tynne nevnte ovenfor, så er det vanskelig og holde på, eller ansette, folk på ramp og Customer Service. Unntaket har vært SWA, der ramp brukte og være en karriere jobb. Har en kompis som flytta til Denver for tiår siden og jobba seg opp på ramp, kjempejobb og kjempekar. Mye av det der, de har fantastiske folk. De har alle sett dette komme i lav fart, men ingenting som ble sagt ble gjort noe med. SWA er ikke det gamle selskapet med Herb, MBAer styrer nok skuta nå. Trist og se på, ingen andre selskap gjør mer for sine, og andre når vi reiser på standby.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

De fleste andre av oss må intervjue 120 for og fylle opp en klasse på 5, der du vil ansette alle. Den store majoritet som intervjuer kan ikke, og vil ikke, passere drug test.
Outsourcing hjelper selvsagt ikke.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

I morgen fredag ligger de foreløpig kun inne med 39 kanselleringer, skal de på magisk vis klare å få stablet seg på beina til i morgen?

Er dette for hele USA?
Hvor finner du denne oversikten?
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Her treffer du «Midtiblinken» (Phun intended:D) - SWA har vel endelig klart aa faa reservasjonene over i Amadeus - men all operasjonell drift ligger det LN-MOW vil omtale som gammel mainframes. Noe av det de bruker i dag var utviklet av en mine foerste kollegaer her USA naar jeg startet her i USA. Det er lenge siden dette fungerte bra, de har en mengde «near meltdowns» paa den operasjonelle siden - og det er jo en annen variant av «to Big to fail» problemstilling aa utvikle og flytte til nye systemer.

Bags Fly Free - er jo et mega suksess reklame stunt - virkeligheten er jo at SWA ikke kunne legge til betaling av bagasje i sine Backends mens alle konkurrentene hentet inn Millioner (sikkert Milliarder) av USD.

Dette sammen med rute strukturen skapte en «Perfect Storm» (ikke allt med Hub and Spoke er galt)

Kanskje litt derfor de i år ansatte en CEO som har en utdannelse innen IT? Men han trenger kanskje litt mer en endel måneder på å fikse endel år med mangel på det feltet…
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Og influencer'ne skal redde Southwest .. ;)

https://www.nytimes.com/2022/12/29/business/southwest-christmas-delays-superfans.html

Over the years, Southwest has cultivated a rabid following. Airlines tend to compete mostly on prices, but brand identity has come to play a role too, and Southwest has built a reputation for customer service stunts, lots of social media engagement and a general sense of playfulness. The company has done this partly through its “soaring influencer program,” #SouthwestStorytellers, which recruits people like the McCormicks to make content in exchange for vouchers, points and perks, a practice that other airlines, both budget and non-budget, employ as well.

“The sum of the good parts is greater than the sum of the bad,” said Leslie Harvey, 43, a travel blogger who was an influencer for Southwest in 2018 and experienced her own travel delays on Southwest this week as she and her family flew from Alameda, Calif., to Charlotte, N.C.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Blåser godt på Helgeland, så 4/5 fly til SSJ og 5/7 til BNN ble kansellert/fløy forbi i dag.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Økende vind også her i Finnmark nå og den skal øke til full storm i morgen. Flere kanselleringer i Hammerfest, Hasvik og Berlevåg nå i kveld. Fly fra TOS til HFT er blitt omdirigert til ALF og LKL.
 
Back
Top