Vinterværtråden 2022/2023

Re: Vinterværtråden 2022/2023

Det lavet ned skikkelig her i en times tid, men då ser det ut til at det verste er over.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

SAS og Norwegian med hhv. en maskin fra Oslo og London kom seg ned etter en god del tid i holding så de hadde nok rikelig med fuel ombord. KLM hadde en maskin som gikk til SVG.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø

Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer som man ikke har fulgt opp godt nok. Ifg den spisse enden på flyet jeg sitter i er det lav bemanning hos de-ice og brøyting, samt lavt drivstoff-nivå på noen av truckene.

Like fascinerende hver gang, både om høsten og våren, nedbør, frost og is kommer alltid overraskende. Er det bare vi privatpersoner som sjekker yr titt og ofte? De som brøyter og strør for både kommune og flyplass virker å være totalt uforberedt hver gang det ikke var glatt/snø forrige uke.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Ser ut som det ikke er helt den ideelle dagen å dra fra OSL i dag, men relativ våt snø

Ikke helg ideelt å reise til OSL heller. Sitter stuck i en DY 738 på Værnes. Venter på avgang. 90 min siden vi skulle ta av. Nå anslår de ankomst OSL 12:25! Da blir det 4 timer delay…
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer som man ikke har fulgt opp godt nok. Ifg den spisse enden på flyet jeg sitter i er det lav bemanning hos de-ice og brøyting

Typen til ei jeg jobber med jobber med brøyting der oppe. Det vil si, han har tatt "sommerferie" nå, og de sitter visstnok igjen med bare "sommerskiftet" der oppe.

Så kan det sikkert diskuteres om det var fornuftig planlagt eller ikke
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Tja, er muligens noen kontrollerbare faktorer…

I høyeste grad. Problemet er at de kontrolleres av økonomer, og de er som kjent ikke interessert i å bruke mer enn høyst nødvendig på noe som helst.
Vinterdriften på Gardermoen besørges av et hundretalls sesongvikarier som leies inn. Som Martin sier, de er nå dimittert for sesongen og de færreste kan innkalles på kort varsel.

Det tas også mye vedlikehold på diverse utstyr, så mulig det disponible materiellet heller ikke er tilstrekkelig til å ta unna kraftig snefall og avising.

Som alt annet koker det ned til hvor mye markedet er villig til å betale ekstra for dyre reserveløsninger. Og svaret på det er stort sett ingenting. Derfor tar man de fleste steder en kalkulert risiko og baserer seg på at det mannskapet og utstyret som er tilgjengelig kan klare å ta unna det verste uten alt for mye forsinkelser.
 
Re: Vinterværtråden 2022/2023

Mannskapet som brøyter internveier, gater, cargo og fjernparkering er 100% innleid og er i beredskap 15/10-15/4.

Av mannskapet som betjener Avinors utstyr på taxebaner, deice og rullebaner er drøye 2/3 av mannskapet sesongansatte som går skift fra medio oktober til medio april. Etter det er det kun de faste helårsansatte i turnus som er på jobb, så når 8-10 mann skal ut å brøyte tar det litt tid. Det ble kalt inn en del ekstra mannskap i dag, men på langt nær fullt lag.
Dette er en kalkulert risiko Avinor har hatt i «alle» år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top