Vintervær-tråden (2015/16)

Status
Not open for further replies.
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Jo, trapper skal det være der .. det går militærchartere der innimellom. Min gamle arbeidsgiver ATA var f.eks. der med 757 i 2002.

Ingen der for å sette på trappene da :p eller for å handle flyet generelt med bag/pax
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Ser ut til at Las Palmas - Tromsø ble litt hardt i dag for IBK ...
 

Attachments

  • Skjermbilde.jpg
    Skjermbilde.jpg
    46.2 KB · Views: 663
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Ser ut til at Las Palmas - Tromsø ble litt hardt i dag for IBK ...

Tror det må ha vært noe annet. De byttet fly til DYV og byttet tilbake til EI-FHX på OSL da de kom sørover igjen.
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Ser ut til at Las Palmas - Tromsø ble litt hardt i dag for IBK ...
Ja, pussig sving. Ruta er jo helt nordover inntil høyresvingen. Flightplan var direkte og som den vises inntil de gjorde svngen. Det ser vel ut til at de - etter å ha fått været i Tromsø - fant ut at det var lurt å gå til Oslo og fylle for eventuell holding og kanskje landing i Wherever. Det har vært litt utfordrende forhold i nord annendagsjul. Bl a har Alta hatt circling med divertion til Tromsø. Og Bodø, Evenes og Tromsø har hatt cirkling før landing.

VKG og IBKs avgang i kveld til GCLP fra ENTC ble routet via Gardermoen for fuel. Vær- og baneforhold ved avgang gir begrensninger for fuelvekt, og vindkartet sørover er jo ikke i selskapenes favør i kveld...
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Tror det må ha vært noe annet. De byttet fly til DYV og byttet tilbake til EI-FHX på OSL da de kom sørover igjen.

Er det ikke spesielle krav til å få lande på TOS (i dårlig vær)? Kan det i så fall være at D8 ikke får lande der, mens DY får?
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Ser ut til at Las Palmas - Tromsø ble litt hardt i dag for IBK ...

Og den har holdt seg på 27 000ft nå fra Spania og utover havet mot Kanariøyene som jeg har fått med meg så langt.

Er ikke dette litt vel lavt da?

Fått fylt på for mye fuel ved OSL på turen nedover?
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Er det ikke spesielle krav til å få lande på TOS (i dårlig vær)? Kan det i så fall være at D8 ikke får lande der, mens DY får?

Er det denne du tenker på som står på AVINORs approachkart for ENTC, både fra nord og sør?

WARNING:
STEEP GP ANGLE. APPROPRIATE AIRCRAFT
AND CREW QUALIFICATION REQUIRED

I tillegg er det restriksjon for rullebane sør, der sikkerhetsområdene ikke tilfredsstilles, publisert i NOTAM for ENTC i vinterhalvåret. Dette gjør at landings- og avgangslengdene skal reduseres når det er glatt, og dermed vektbegrensninger.
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Er det denne du tenker på som står på AVINORs approachkart for ENTC, både fra nord og sør?

WARNING:
STEEP GP ANGLE. APPROPRIATE AIRCRAFT
AND CREW QUALIFICATION REQUIRED

I tillegg er det restriksjon for rullebane sør, der sikkerhetsområdene ikke tilfredsstilles, publisert i NOTAM for ENTC i vinterhalvåret. Dette gjør at landings- og avgangslengdene skal reduseres når det er glatt, og dermed vektbegrensninger.

Ja, det var denne, ja. Om bytte av fly har noe med dette å gjøre aner jeg dog ikke.
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Er det ikke spesielle krav til å få lande på TOS (i dårlig vær)? Kan det i så fall være at D8 ikke får lande der, mens DY får?

Mulig jeg ikke har fulgt med, men lander ikke D8 der ukentlig fra LGW?
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Moro å følge med på BGO på flightradar nå. Brøytebilene dukker opp som fly (er det vanlig?), ser ut som om fire fly kjører i kolonne fram og tilbake på rullebanen... hehe
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Ble en ekstra sightseeing-runde over Skjelstadmarka for SK4571 (TOS-BOO-TRD) i dag tidlig. Innflygingen ble avbrutt relativt tidlig på grunn av noen kraftige vindkast. Ristet godt på "crosswind leg" men roet seg såpass at andre forsøk gikk greit.
 

Attachments

  • Screen Shot 2015-12-29 at 23.00.46.jpg
    Screen Shot 2015-12-29 at 23.00.46.jpg
    85.9 KB · Views: 411
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Tror det må ha vært noe annet. De byttet fly til DYV og byttet tilbake til EI-FHX på OSL da de kom sørover igjen.

Litt o/t hvordan kan det gå med arbeidstid. Har de D8 crew standbt i Norge da?
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

D8 wetleaset DYV for å fly OSL-TOS-OSL. D8-crewet var i ferd med å gå ut på tid og siden DY-crew ikke kan fly D8-maskiner måtte man bytte fly/wetlease.
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

D8 wetleaset DYV for å fly OSL-TOS-OSL. D8-crewet var i ferd med å gå ut på tid og siden DY-crew ikke kan fly D8-maskiner måtte man bytte fly/wetlease.

Er det fakta eller bare spekulasjoner? Herregud for en selskapsstruktur i såfall...
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

<mod>
Da avslutter vi D8/DY-saken her og holder oss til vinterværet. Om noen føler for å lage en egen tråd på selskapsstrukturer m.v. så er det fritt frem
</mod>
 
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Endel holding og noen go-arounds på Værnes ikveld. Observerte 3 stk SK ( 4146 , 366 og 368 ) i holding i ca. 15-20 minutter( 366 fikk en go-around )før de etterhvert kom seg på bakken. Det spesielle var DY fra Bergen før disse... Tok bare en sving og dro til Oslo,la seg ikke i holding engang,selv om de var over her samtidig som SK4146....
Noen som har forslag til hvorfor...?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top