Vintervær-tråden (2015/16)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

Flyet har landet for en god stund siden. "Julio" og "Antonio" i cockpit var nok ganske lettet da de fikk lande, da det iset godt da de var i holding, samtidig som bremseeffekten var dårlig på bakken og de hadde ca. 20 minutter igjen med drivstoff før de måtte erklære mayday og lande uansett baneforold.
 
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

Ok.

Så det har landet på TOS nå???

Det var flott å høre.

Leste videre på nettavisen, om hvorfor ikke flyet gikk til nærmeste flyplass. Evenes eller Bardufoss å ventet.
Norwegian vil ikke gi info om hvorfor ikke flyet gikk til EVE eller Bardufoss.

Men EVE Lufthavn er jo stengt på Lørdags ettermiddag etter siste fly ankomst og avgang.
Siste flyet i rutetrafikk er jo WF til og fra Tromsø.

Det har fått ny avgang til LPA fra TOS kl. 05.00 SØNDAG.
 
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

Flyet har landet for en god stund siden. "Julio" og "Antonio" i cockpit var nok ganske lettet da de fikk lande, da det iset godt da de var i holding, samtidig som bremseeffekten var dårlig på bakken og de hadde ca. 20 minutter igjen med drivstoff før de måtte erklære mayday og lande uansett baneforold.

Javel. Dårlig planlegging å ikke diverte mens en har tilstrekkelig reserve til skikkelig alternate?
 
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

Hvis TRD var planlagt alternate, kan det tyde på at man ikke har holdt seg helt oppdatert om forholdend der. '20 minutter igjen' er nok ned til bestemmelsesmengden, så de hadde nok fuel til å nå Østersund eller en annen brukbar flyplass. Faren var kanskje at de da hadde underskredet minimum.

Men dette er spekulasjon.
 
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

De landet i Oslo først for å fylle drivstoff og fløy deretter nesten til Tromsø før de snudde og dro til Trondheim.

Samme flyet måtte forøvrig innom Bergen i går på tur fra LPA til Bodø. Kraftig "nordavind" for tiden?
 
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

Ok.

Så det har landet på TOS nå???

Det var flott å høre.

Leste videre på nettavisen, om hvorfor ikke flyet gikk til nærmeste flyplass. Evenes eller Bardufoss å ventet.
Norwegian vil ikke gi info om hvorfor ikke flyet gikk til EVE eller Bardufoss.

Men EVE Lufthavn er jo stengt på Lørdags ettermiddag etter siste fly ankomst og avgang.
Siste flyet i rutetrafikk er jo WF til og fra Tromsø.

Det har fått ny avgang til LPA fra TOS kl. 05.00 SØNDAG.

Flyet landet i Trondheim og står der til i morgen tidlig.
LN-NII som kom fra OSL som DY384, flyr TOS-LPA nå. Hadde avgang kl 23
 
Re: Norwegian klarte ikke komme ned i Tromsø

Ruter med D8 er operert med crew fra enten Finland, England eller Spania. I dette tilfellet var det Spania.
 
Re: Norwegian klarte ikke komme ned i Tromsø

Norwegian, det vil si D8, kom som de eneste ikke ned i Tromsø i går kveld og måtte diverte til TRD. Er det noen som sitter med vær og braking action for aktuell tid? Var dette norsk besetning eller spanjoler på norgesturne?

http://www.itromso.no/nyheter/2015/11/21/Forsinkelser-i-flytrafikken-11836984.ece

Jeg synes det er et godt tegn og at det er betryggende at de faktisk setter sikkerheten høyest når forholdene er slik at de ikke er komfortable med å fortsette innflyging!
 
Re: Norwegian klarte ikke komme ned i Tromsø

Ruter med D8 er operert med crew fra enten Finland, England eller Spania. I dette tilfellet var det Spania.

Synes både de hørtes og så engelske ut men. De brukt i hvert fall veldig kort bane ved landing, stoppet opp like før A5 etter landing fra vest.
 
Re: Norwegian klarte ikke komme ned i Tromsø

Er det noen som sitter med vær og braking action for aktuell tid?

Her er været for Tromsø fra kl 1650 til kl 1850 lokal tid:

ENTC 211750Z 06003KT 030V090 8000 -SHSN FEW002 SCT014
BKN019 M01/M02 Q1001 TEMPO 1000 SHSN VV008

COR ENTC 211720Z VRB01KT 7000 -SHSN FEW005 SCT009 BKN014
M02/M03 Q1001 TEMPO 1000 SHSN VV008 RMK WIND 2600FT
/////KT

ENTC 211650Z 15003KT 3500 SHSN VV016 M01/M02 Q1001
TEMPO 1000 SHSN VV008

ENTC 211620Z 16002KT 2200 R01/P2000N R19/P2000N SHSN
VV010 M02/M02 Q1000 TEMPO 0300 +SHSN VV001

ENTC 211550Z VRB02KT 1000 R01/0800V1200 R19/1000N +SHSN
VV006 M01/M02 Q1001 TEMPO 0300 +SHSN VV001

Når det gjelder bremsetallene, er jeg nokså sikker på at de bare hadde en svak måling i denne perioden; 3/3/2. Men jeg har ikke peiling på hvordan man finner tilbake til historisk SNOWTAM.
 
Last edited:
Re: Norwegian Fly måtte snu like før landing på TOS

Men EVE Lufthavn er jo stengt på Lørdags ettermiddag etter siste fly ankomst og avgang.
Siste flyet i rutetrafikk er jo WF til og fra Tromsø.

Ikke noe problem å åpne opp Evenes på relativt kort varsel.
 
Sterk vind og snøstorm på KEF

Sitter på Island og følger med på været her, siste metar var
BIKF 011130Z 15039G56KT 2000 R11/0600D RASN BKN008 OVC015 00/00 Q0983 R11/790034
Og easyjet prøvde akkurat å lande, men har divertet til Egilstadir.
Var også en citation som divertet nå, men det jeg er mest spent på er hva Norwegian kommer til å gjøre! (De har scheduled landing om 45 min ca)
 

Attachments

  • eeeeasy.jpg
    eeeeasy.jpg
    84.4 KB · Views: 394
Re: Sterk vind og snøstorm på KEF

Da har NAX kommet frem, men pga dårlig sikt ligger de i holding.
Snakker på radioen om å diverte til Akureyri!
 

Attachments

  • nmax2.jpg
    nmax2.jpg
    65.2 KB · Views: 344
Re: Sterk vind og snøstorm på KEF

Jepp, det ble en halvtime i holding før RVR var lav nok til å lande.

Da får vi se hvordan været endrer seg, er en del fra Iceair som kommer inn etterhvert.
 

Attachments

  • nax3.jpg
    nax3.jpg
    58.5 KB · Views: 292
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Og her ser vi Easyjet ta en 360 over Reykjavik på den litt ukjente ruten; Egilsstaðir - Keflavik.
 

Attachments

  • easyd.jpg
    easyd.jpg
    73.2 KB · Views: 212
Re: Vintervær-tråden (2015/16)

Fortsatt litt problemer, men det ser ut som de fleste kommer seg ned etter litt holding. så det går kanskje litt i byger. FI307 på vei inn nå.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top