Jeg prøver meg forsiktig:
a) Norwegian's generelle vilkår:
Pkt 5.2 fastslår at "Gyldige priser er de som gjelder på tidspunktet bestillingen ble gjort."
Pkt 5.3 Skatter og avgifter er utvetydige når det gjelder forhold relatert fjerning eller reduksjon av avgifter og skatter. Dessverre er skatter og avgifter som tilkommer ikke nevnt med samme tydelighet utover at "Gjeldende skatter og avgifter som pålegges .... skal betales av deg.". Det kan være naturlig "Gjeldende" under pkt 5.3 må tolkes likt med 5.2's "Gyldige priser", altså når bestillingen ble gjort?
b) Transportklagenemda kom i høst med en generell uttalelse hvor de fastslår at flyselskapet under noen betingelser kan etterkreve avgiften. De henviste til og siterer særavgiftsloven § 5 annet ledd: (Sitat) ".... plikter mottageren å betale et tillegg motsvarende avgiften medmindre det godtgjøres at det ved prisansettelsen har vært tatt hensyn til avgiften.".
c) Tidlig i våres kom Norwegian med et utsagn i media (nrk.no 9.3.2016) hvor de informerte om at Flypassasjeravgiften allerede var innbakt i siste prisøkning. Dette utsagnet var formulert utvetydig og slik jeg forstår må det tolkes som en bekreftelse på at avgiften var hensyntatt ved prisansettelsen (jfr pkt b). Så vidt meg bekjent har ikke Norwegian forsøkt å korrigere dette utsagnet innen rimelig tid.
d) Flere passasjer, inkluderte undertegnede, valgte å kjøpe billetter fra Norwegian etter nevnte utsagn.Dette for å slippe uforutsigbare etterkrav fra andre flyselskap som ikke hadde vært like tydelig.
e) I juni meldte Norwegian til fleres overraskelse at de var nødt til å kreve inn flypassasjeravgiften. Omtrent samtidig gis det et nytt utsagn i media (Dagbladet.no 9.6.2016) hvor de gir en helt annen forklaring på vinterens takstøkning. Det er ikke åpenbart at dette er en rettelse på NRK-utsagnet som fra mars, særlig fordi "mars-utsagnet" da hadde stått ubestridt i over 3 måneder.
Korriger meg gjerne..