Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Ok, men hvorfor og hvordan etterkrever de? Fløy dem søndag, og ingen flyvninger fremover - likevel vil de at jeg skal betale >_<

Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen, og når staten har gjort avgiften tilbakevirkende for reiser etter 1.juni så skjønner ikke jeg problemet, eller iallfall hva som må diskuteres.

Blir isåfall et dyrt prinsipp for deg om du velger å ikke betale en statlig vedlagt avgift (som flyselskapet er pålagt å kreve inn) når det går til inkasso. Uavhengig av hva enkelte her på forumet tror så blir nok ikke avgiften tatt inn på "frivillig" basis og jeg regner med at det er en backup-plan for innkreving dersom passasjeren ikke betaler purrefakturaen, kanskje kemneren får en liste å jobbe ut ifra?

Nå er jo petter380 en hyggelig fyr og siden jeg betalte NOK 90.00 I tillegg i for min reise i April med Norwegian som han Lasse sa at skulle gå til staten - men det er vi vel enige om at Lasse ikke sendte mine NOK 90.00 til Staten. Da kan jo de NOK 90.00 som Lasse ikke helt vet hva han gjøre med brukes av petter380 - slik blir alle fornøyd og inkasso, kemneren og Norwegian Colletions(tm) llc, inc. kan slippe å løpe etter petter ?

Det største problemet er at Norwegian gikk ut og sa de hadde hevet prisene for å ta høyde for avgiften. Samtidig får folk som har betalt 299kr til berlin beskjed om å betale 80kr ekstra, selv om samme tur forsatt koster 299kr.

Hvis jeg bestiller fra et selskap som hevder de har tatt høyde for avgiften så forventer jeg ikke krav på denne avgiften!

Det er mye rart fra Norwegian i denne saken, men 1) det er ikke noe nytt at priser endrer seg over tid, og 2) det er ingen automatikk i at prisene øker med like mye som avgiften er på (prisøkning har en negativ effekt på etterspørselen som gjør at en bedrift kan velge å påta seg noe av byrden selv).

Last edited:
Nå er jeg riktignok ikke jurist, men den tolkningen din er jeg nå alikevel ikke helt sikker på. Rett nok står det eksplisitt at du som kunde kan kreve tilbakebetalt avgifter som myndighetene evt. skulle finne på å fjerne mellom bestillingstidspunkt og reisetidspunkt, mens ingenting er spesifikt nevnt andre veien. Derimot står det tydelig at "Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg." Ingenting om at avgiften må være vedtatt på tidspunktet for bestilling. Bare at du som kunde er ansvarlig for å betale myndighetspålagte avgifter tilknyttet din reise.

Så juridisk ser det jo faktisk ut til at Norwegian har sitt på det rene. PR- og omdømmemessig har de jo derimot et stort problem siden de gikk offentlig ut i media tidligere og sa at de økte prisene for å ta høyde for passasjeravgiften...

Nuvel...jeg hadde tolket dette slik at det var de gjeldende avgiftene den dagen jeg kjøpte billetten...ikke fikk jeg tilbud om kansellering heller etter at de kom med tilleggskrav. Så jeg vet ikke...

Det er en big deal for selskapet - 80/88 kroner ganget med noen tusen blir ganske mye til sammen ;) Du hadde vel ikke synes det var greit å bare betale hvis et helt tilfeldig firma sendte deg og 10.000 andre en faktura på 80 kr for noe du egentlig ikke skulle betale for?

Husk også at avgiften faktisk ble vedtatt i desember. Da burde Norwegian (og andre) ha forberedt seg såpass at det bare var å trykke på en knapp når ikrafttredelsesdatoen ble kunngjort 19. mai. Når de allikevel ikke har klart å kreve inn avgiften etter at ikrafttredelsesdatoen ble kunngjort, så er det kun selskapet selv som kan lastes for å ikke ha forberedt seg tilstrekkelig til å kunne aktivere avgiften i sine systemer, og dermed er det ikke rimelig å belaste passasjerene for avgiften i ettertid.

For øvrig mener jeg det er rimelig at passasjerene betaler avgiften så lenge selskapet ikke var kjent med når avgiften skulle innføres da billetten ble bestilt – forutsatt at selskapet *i ettertid* av bestillingen har økt sine priser som følge av avgiften.

Har de ikke strengt tatt også faktisk økt billettprisen tidligere i år grunnet seteavgiften. Var masse om det i media litt tidligere at det faktisk ble gjort. Har man kjøpt billetten etter dette så bør man strengt tatt vise til at de faktisk alt har økt billettprisen med tanke på flyseteavgiften.

Viktig å huske at seteavgiften er en spesifikk tax som skal være spesifisert i billetten. Når denne kommer etter at billetten er utstedt, blir dette vanskelig. Det er myndighetene som her har satt flyselskapene i en umulig situasjon.

Og siden den først ble offisiell i slutten av mai., kunne man heller ikke legge den inn som sådan før dette. At enkelte kommunikasjonsmedarbeidere ikke har klart å kommunisere dette ordentlig, er noe helt annet ....

Viktig å huske at seteavgiften er en spesifikk tax som skal være spesifisert i billetten. ....

Vel, hos DY er det ikke enkelt å se hvilke avgifter de tar, alt er samlet i en pott f.eks SVG-OSL, mens f.eks ved bestilling SVG-OSL-WAW så er og alt sammlet i en pott, men i tilleg kommer gebyr for gjennomgående reise:8:

Gebyr for gjennomgående reise er et eget gebyr Norwegian tar, og har dermed ingenting å gjøre i samlebegrepet "skatter og avgifter".

Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen, og når staten har gjort avgiften tilbakevirkende for reiser etter 1.juni så skjønner ikke jeg problemet, eller iallfall hva som må diskuteres.

Blir isåfall et dyrt prinsipp for deg om du velger å ikke betale en statlig vedlagt avgift (som flyselskapet er pålagt å kreve inn) når det går til inkasso. Uavhengig av hva enkelte her på forumet tror så blir nok ikke avgiften tatt inn på "frivillig" basis og jeg regner med at det er en backup-plan for innkreving dersom passasjeren ikke betaler purrefakturaen, kanskje kemneren får en liste å jobbe ut ifra?

Har iallfall betalt avgiften(e) for de turene jeg skal på i år.

Ja, og den veien via kemneren blir sikkert lett å gå. Tviler på om kompisen min som har brukt sin billett allerede bryr seg om det.
Og her er vel litt av dilemmaet ( i alle fall for meg ) Hvordan vil de innkreve avgiften fra de som bestilte før og ferdig gjorde reisene sine etter, men før kravet dumpet ned i postkassen?

Jeg er som mange andre prinsipielt mot denne såkalte miljøavgiften men jeg betaler likevel med glede da jeg forstår at jeg ikke kan laste reiseselskapet for en avgift de ufrivillig er påtvunget å kreve inn på vegne av staten. Vi bestilte forøvrig vår tur for nesten ett år siden.

Nåja...med tanke på navnet ditt ville det vel vært rart om du ikke gjorde det kanskje... :) Er ikke sikkert andre ser det på samme måten som det du gjør.

88 kroner for at en FRPer på tinget må svelge en kamel, helt klart verdt det!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

88 kroner for at en FRPer på tinget må svelge en kamel, helt klart verdt det!

Greit for deg som har ræva full av gryn. Gratulerer med det. For andre familier er det en annen sak, det kan jeg si deg her og nå!

Vel, hos DY er det ikke enkelt å se hvilke avgifter de tar, alt er samlet i en pott f.eks SVG-OSL, mens f.eks ved bestilling SVG-OSL-WAW så er og alt sammlet i en pott, men i tilleg kommer gebyr for gjennomgående reise:8:

Klikk på feltet. Ser de bare kaller det 'Flyplassavgifter'. Ikke bland dette sammen med selkapets egne tjenestegebyrer.

Skatter, avgifter og tillegg for gjennomgående reise utgjør
394 NOK
Flyplassavgift (inkl. mva.) utgjør 244 NOK
Tillegg for gjennomgående reise 150 NOK

Sannsynligvis er det spesifisert bedre i selve billettkvitteringen.

Sannsynligvis er det spesifisert bedre i selve billettkvitteringen.

Det er kun Norwegian sine egne gebyrer (bagasje, sete, kredittkortgebyr osv.) som er spesifisert på kvitteringen, i tillegg til mva. Ingen spesifikasjon utover det av hva som er billettpris og hva som er skatter og avgifter.

For å sette ting litt i perspektiv, så er noen artikler fra den gang APD ble økt i Storbritannia i 2007. Reaksjonene og hvordan flyselskapene absorberer eller ber kundene betale ytterligere gjenspeiler mye det samme som har skjedd her. APD har også etter dette økt jevnt og trutt, det er vel ikke usannsynlig at det samme skjer i Norge også.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6258213.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6320197.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6258327.stm
https://www.theguardian.com/business/2007/feb/02/theairlineindustry.transportintheuk

Greit for deg som har ræva full av gryn. Gratulerer med det. For andre familier er det en annen sak, det kan jeg si deg her og nå!

Haha, så heldig er jeg dog ikke, men takk uansett!

Uansett, til slutt ender vi opp med å betale avgiften, ved neste korsveg, det kan vi takke våre folkevalgte for!

Back