Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Norwegian har ikke i brukeravtalen forbeholdt seg retten til å øke prisen i etterkant, slik Ving har gjort. Jeg tolker det slik at dette er en oppfordring til å frivillig betale inn et bidrag til Norwegian.



Men lovverket gir dem vel rett til å kreve dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg mottok samme krav for en flygning 1. juni som ble bestilt 24. mai. Stortingets vedtak om flypassasjeravgiften ble gjort 14. desember, og kunngjøring av ikrafttredelsen ble gjort 19. mai. Kan ikke se at Norwegian har noe grunnlag til å kreve inn avgiften så lenge avgiften var vedtatt og kunngjort på bestillingstidspunktet. Kommer med andre ord ikke til å betale.
 
Er fristet til å samle sammen 80 kroner i kronestykker, levere de i resepsjonen til Finansdepartementet, be om kvittering og sende det per post til Norwegian...
 
Jeg bestilte en reise i februar, og reiste i juni. Ikke en eneste krone får de av meg. Da får det bli inkasso og forliksråd.
 
Ser noen betalte 299kr for en tur Oslo - Berlin i september. Fikk nå krav om 80kr ekstra. På Norwegian.no koster denne turen på samme dag forsatt 299kr, men det inkludert avgiften. Heia Norwegian!
 
Er fristet til å samle sammen 80 kroner i kronestykker, levere de i resepsjonen til Finansdepartementet, be om kvittering og sende det per post til Norwegian...

Evt. sende mail til Norwegian og spør hvor 25 kronestykker og 11 stk. femmere skal sendes, jf. Sentralbanklovens §14 om tvungent betalingsmiddel :lol:
 
Men lovverket gir dem vel rett til å kreve dette.
Hvilket lovverk gir dem rett til i etterkant å kreve inn noe som ikke er dekket av kjøpsvilkårene de viste kkundene ved kjøp? Husk at det eneste som er vedtatt er at flyselskapene skal betale staten.
 
Husk at det eneste som er vedtatt er at flyselskapene skal betale staten.


Hvor står det? ;)

Synes dette er åpent for fortolkning. Det står ingen steder at det skal bakes inn i flybilletten. Det står:

§ 3-22-3. Når avgiftsplikten oppstår
Avgiftsplikten oppstår når flygingen påbegynnes.


Dette tolker jeg som at man like gjerne kan stå med bøssa på flytrappen ...




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Herregud folkens, det er snakk om 88kr, hvorfor i all verden gjør dere en så big deal av dette?!

Jeg fikk også e-post fra Star Tour med informasjon om avgiften og krav om innbetaling/etterbetaling. Jeg er som mange andre prinsipielt mot denne såkalte miljøavgiften men jeg betaler likevel med glede da jeg forstår at jeg ikke kan laste reiseselskapet for en avgift de ufrivillig er påtvunget å kreve inn på vegne av staten. Vi bestilte forøvrig vår tur for nesten ett år siden.

Det eneste som er amatørmessig her, om man ser bort fra mangel på utredning, illusjonen om en miljøgevinst og alle de negative og ødeleggende aspektene (rutekutt og nedleggelse av Rygge (så langt)), er statens manglende retningslinjer for innkreving av avgiften samt at avgiften har fått tilbakevirkende kraft.
Det enkleste og mest logiske hadde vært om staten samarbeidet direkte med flyplassene og heller gitt de ansvaret for innkrevingen istede for flyselskapene. Eksempelvis kunne man få installert en betalingsfunksjon på innsjekkingsautomatene og pax fremviser kvittering for betalt avgift i Gate ved boarding. På denne måten ville man også sikret at de som reiser med to flyselskaper ikke betaler dobbel avgift.

Det at SAS sier de ikke vil kreve inn avgiften tilbakevirkende når alle andre gjør det er forbløffende! De kan i det minste skylde på denne 'uforutsette' avgiften som en av årsakene for neste begredelige kvartalsrapport.

God sommer alle sammen! :)
 
Herregud folkens, det er snakk om 88kr, hvorfor i all verden gjør dere en så big deal av dette?!

Jeg fikk også e-post fra Star Tour med informasjon om avgiften og krav om innbetaling/etterbetaling. Jeg er som mange andre prinsipielt mot denne såkalte miljøavgiften men jeg betaler likevel med glede da jeg forstår at jeg ikke kan laste reiseselskapet for en avgift de ufrivillig er påtvunget å kreve inn på vegne av staten. Vi bestilte forøvrig vår tur for nesten ett år siden.

Det er en big deal for selskapet - 80/88 kroner ganget med noen tusen blir ganske mye til sammen ;) Du hadde vel ikke synes det var greit å bare betale hvis et helt tilfeldig firma sendte deg og 10.000 andre en faktura på 80 kr for noe du egentlig ikke skulle betale for?

Husk også at avgiften faktisk ble vedtatt i desember. Da burde Norwegian (og andre) ha forberedt seg såpass at det bare var å trykke på en knapp når ikrafttredelsesdatoen ble kunngjort 19. mai. Når de allikevel ikke har klart å kreve inn avgiften etter at ikrafttredelsesdatoen ble kunngjort, så er det kun selskapet selv som kan lastes for å ikke ha forberedt seg tilstrekkelig til å kunne aktivere avgiften i sine systemer, og dermed er det ikke rimelig å belaste passasjerene for avgiften i ettertid.

For øvrig mener jeg det er rimelig at passasjerene betaler avgiften så lenge selskapet ikke var kjent med når avgiften skulle innføres da billetten ble bestilt – forutsatt at selskapet *i ettertid* av bestillingen har økt sine priser som følge av avgiften.
 
Last edited:
Det enkleste og mest logiske hadde vært om staten samarbeidet direkte med flyplassene og heller gitt de ansvaret for innkrevingen istede for flyselskapene. Eksempelvis kunne man få installert en betalingsfunksjon på innsjekkingsautomatene og pax fremviser kvittering for betalt avgift i Gate ved boarding. På denne måten ville man også sikret at de som reiser med to flyselskaper ikke betaler dobbel avgift.

For det første ville dette blitt utrolig komplisert og kostbart å gjennomføre. Du kan jo tenke deg selv hvordan det ville blitt om andre særavgifter skulle betales på tilsvarende måte.

Men viktigere i denne sammenhengen: Avgifta kom ikke overraskende på Norwegian. Den kom faktisk så lite overraskende på dem at de var ute i media og sa at de økte prisene for å dekke den inn. Så det er først i ettertida at Norwegian forklarer oss at de ikke visste om dette, og løper fra tidligere uttalelser raskere enn en politiker som vinner valg.
 
Er ingen big deal. Om det er 88 eller 880 er irrelevant for meg. Det er prinsippet,

Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen, og når staten har gjort avgiften tilbakevirkende for reiser etter 1.juni så skjønner ikke jeg problemet, eller iallfall hva som må diskuteres.

Blir isåfall et dyrt prinsipp for deg om du velger å ikke betale en statlig vedlagt avgift (som flyselskapet er pålagt å kreve inn) når det går til inkasso. Uavhengig av hva enkelte her på forumet tror så blir nok ikke avgiften tatt inn på "frivillig" basis og jeg regner med at det er en backup-plan for innkreving dersom passasjeren ikke betaler purrefakturaen, kanskje kemneren får en liste å jobbe ut ifra?

Har iallfall betalt avgiften(e) for de turene jeg skal på i år.
 
Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen, og når staten har gjort avgiften tilbakevirkende for reiser etter 1.juni så skjønner ikke jeg problemet, eller iallfall hva som må diskuteres.

Blir isåfall et dyrt prinsipp for deg om du velger å ikke betale en statlig vedlagt avgift (som flyselskapet er pålagt å kreve inn) når det går til inkasso. Uavhengig av hva enkelte her på forumet tror så blir nok ikke avgiften tatt inn på "frivillig" basis og jeg regner med at det er en backup-plan for innkreving dersom passasjeren ikke betaler purrefakturaen, kanskje kemneren får en liste å jobbe ut ifra?

Har iallfall betalt avgiften(e) for de turene jeg skal på i år.
Nå har jeg betalt mine avgifter til Norwegian, men som det poengteres lengre opp.

Norwegian selger fortsatt billetter fra 299, på samme strekning man betalte 299 for tidligere.

Så bestilte man i mai betaler man: 299+80
Bestilte man nå 30.06: 299

Og da faller også argumentet bort med at dette er en statlig avgift som alle må betale.

Eksemplet i dette tilfellet er, som jeg sjekker pris på 30.06.2016 kl 12.37
Trondheim - Berlin-Schönefeld
Tirsdag 13. sep 2016 kl. 09:55

Rute DY1120 - LowFare
1 Voksen 299 NOK

Legger man dette sammen med uttalelsene man hadde tidligere i år, så er dette en kalkulert ekstrainntekt opp mot støyen.
 
Det står i befordringsvilkårene til flyselskapene at passasjeren selv er ansvarlig og forpliktet til å betale tilleggsavgift for reisen

Det som står i Norwegian sine befordringsvilkår er:

"Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte."

Med "gjeldende" må forstås gjeldende på bestillingstidspunktet. Denne tolkningen styrkes av at det er skrevet eksplisitt at man kan kreve refusjon for skatter eller avgifter som fjernes slik at de ikke lenger gjelder på avreisedagen, mens det ikke er skrevet noe eksplisitt om skatter eller avgifter som tilkommer mellom bestilling og avreisedagen.

Håper ikke det er representativt for Norwegian sitt personale å "dikte opp" vilkår på denne måten.
 
Med "gjeldende" må forstås gjeldende på bestillingstidspunktet. Denne tolkningen styrkes av at det er skrevet eksplisitt at man kan kreve refusjon for skatter eller avgifter som fjernes slik at de ikke lenger gjelder på avreisedagen, mens det ikke er skrevet noe eksplisitt om skatter eller avgifter som tilkommer mellom bestilling og avreisedagen.
Nå er jeg riktignok ikke jurist, men den tolkningen din er jeg nå alikevel ikke helt sikker på. Rett nok står det eksplisitt at du som kunde kan kreve tilbakebetalt avgifter som myndighetene evt. skulle finne på å fjerne mellom bestillingstidspunkt og reisetidspunkt, mens ingenting er spesifikt nevnt andre veien. Derimot står det tydelig at "Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg." Ingenting om at avgiften må være vedtatt på tidspunktet for bestilling. Bare at du som kunde er ansvarlig for å betale myndighetspålagte avgifter tilknyttet din reise.

Så juridisk ser det jo faktisk ut til at Norwegian har sitt på det rene. PR- og omdømmemessig har de jo derimot et stort problem siden de gikk offentlig ut i media tidligere og sa at de økte prisene for å ta høyde for passasjeravgiften...
 
PR- og omdømmemessig har de jo derimot et stort problem siden de gikk offentlig ut i media tidligere og sa at de økte prisene for å ta høyde for passasjeravgiften...

Ja, jussen lar jeg ligge... Men dette er jo en ren krise for Norwegian. Stusset da deres talsmann sa at de kom til å kreve inn avgiften når de ble nektet å gjør det på enklest måte, ved direkte trekk. Trodde de hadde gitt opp, for man måtte jo skjønne at det kom til å bli ganske mye kritikk, spesielt på sosiale medier, når det prøver seg på nytt.

http://www.aftenposten.no/reise/Har-du-mottatt-dette-kravet-fra-Norwegian-775440_1.snd

Det er jo flere ting som ikke henger på greip her. Det er nokså uvedkommende at DY er imot avgiften, så temmelig utidig å vinkle det på den måten.... Hva om det ikke hadde gått til statskassa, så hadde det vel gått rett i lomma på Kjos og de andre eierne, er det noe bedre? Det andre er jo at Sandaker-Nielsen tidligere har sagt at de allerede skrudde opp prisene tidligere i år - sikkert for å sutre enda mer over de håpløse politikerne som "tar folks penger". Det verste er jo at folk som har betalt 299 for en billett får 80 kr ekstra å betale, mens de som bestiller nå "slipper" denne avgiften. Her er det mye å ta tak i! Egentlig temmelig overrasket over at en så proff organisasjon som Norwegian har klarer å få til dette.

Fra Aftenposten:
- Vi er akkurat like oppgitt over denne helt urimelige avgiften som det kundene er, og vi misliker sterkt rollen som innkrever av avgifter som skal rett til den norske stat.

Ganske frekt å ta kundene til inntekt for eget syn - jeg er kunde og er hverken oppgitt eller mener avgiften er urimelig ! :rolleyes:
 
Last edited:
Det som står i Norwegian sine befordringsvilkår er:

"Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte."

Med "gjeldende" må forstås gjeldende på bestillingstidspunktet. Denne tolkningen styrkes av at det er skrevet eksplisitt at man kan kreve refusjon for skatter eller avgifter som fjernes slik at de ikke lenger gjelder på avreisedagen, mens det ikke er skrevet noe eksplisitt om skatter eller avgifter som tilkommer mellom bestilling og avreisedagen.

Håper ikke det er representativt for Norwegian sitt personale å "dikte opp" vilkår på denne måten.


Jeg har da ikke diktet opp noe som helst, jeg siterte fra samme kilde som du nå linket til.

Nå har jo også du da forstått / tolket "gjeldende" som på bestillingstidspunktet, jeg mener det må være avreisetidspunktet, nettopp med hensyn til at man som kunde kan kreve å få refundert skatter og avgifter som ikke lenger gjelder på avreisedagen, da må jo flyselskapet på samme måte ha retten på sin side til å kreve kunden for eventuelle nye avgifter som har tilkommet etter bestilling men som da gjelder på avreisedagen. Jeg ser virkelig ikke problemet her.
 
Jeg ser virkelig ikke problemet her.

Det største problemet er at Norwegian gikk ut og sa de hadde hevet prisene for å ta høyde for avgiften. Samtidig får folk som har betalt 299kr til berlin beskjed om å betale 80kr ekstra, selv om samme tur forsatt koster 299kr.

Hvis jeg bestiller fra et selskap som hevder de har tatt høyde for avgiften så forventer jeg ikke krav på denne avgiften!
 
Back
Top