Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Løsningen kunne vært at de ba folk gå inn på bookingen og betale "utestående" før innsjekk eller kreve det inn ved innsjekk på automat/skranke.

På RIX så må Ryanair-passasjerer betale "security fee" før de får gå gjennom security, etter at "securtity fee" ble innført som en passasjeravgift. Kan betales til betjent Ryanair- eller RIX-skranke, på flyplassens websider eller i selvbetjeningsautomater. Det kunne vel vært løst på en tilsvarende måte i overgangsperioden, men her har jo ikke akkurat tiden flyselskapene har hatt på å forberede seg vært veldig lang.

Det er da bare å sette en 'betalt'-sticker på boardingkort ... ja, nettopp .... hæhæhæhæhæhæ ...

boardpasspaid.jpg

Litt på siden, om man antar at selskapene har gjort det som står i deres makt for å kreve inn avgiften, men feiler siden Svend Svenske ikke forholder seg til interweb og ikke vil betale på flyplassen, må fortsatt selskapet betale, eller er det staten som må drive inn avgiften på?!
Staten skal (som Avinor) ha betalt pr. pax fra selskapene. Hvordan selskapene løser det er opp til selskapene selv.

På RIX så må Ryanair-passasjerer betale "security fee" før de får gå gjennom security, etter at "securtity fee" ble innført som en passasjeravgift. Kan betales til betjent Ryanair- eller RIX-skranke, på flyplassens websider eller i selvbetjeningsautomater. Det kunne vel vært løst på en tilsvarende måte i overgangsperioden

Da blir det bare å lene seg tilbake å vente på tårevåte historier i VG om stakkars au-pairs som ikke fikk bruke billetten sin hjem til Bangkok fordi de manglet "80 lusne kroner" :p Evt. 9 år gamle Thea som ikke fikk besøke bestemor i Molde.

Stortinget burde jo sett dette komme og innført avgiften på salg fra 1. juni, men staten ble for grådig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jævla .. arrogant .. dust !! **

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet avfeier kritikken, og viser til at Stortinget fattet vedtak om avgiftsplikt allerede i desember.

– Stortinget har vedtatt at det skal betales avgift for flyginger etter 1. juni. Avgiftsplikten er altså ikke knyttet til kjøpstidspunktet, men leveringstidspunktet. Tilsvarende gjelder for andre særavgifter og merverdiavgiften, sier han til E24.

http://e24.no/privat/reise/sas/derf...n-vinningen-vil-gaa-opp-i-spinningen/23706811

** DISCLAIMER: Min private mening.

Leser at blant annet SAS ikke vil kreve inn passasjeravgiften på billetter som alt er solgt. I følge en talsmann for SAS skulle det gjelde "noen millioner" billetter.
Et forsiktig anslag; To millioner X 85 (litt innen og litt utenriks) er 170 millioner kr. Kan det gjelde så mange billetter? Og hvor mye kan SAS gå i overskudd i år? I følge NRK hadde de et overskudd de 3 første mnd på 127 mil svenske kroner.

Jeg hadde en DY-billett 8-10. juni betalt med CashPoints, den har jeg ikke hørt noe om. Ikke har jeg benyttet den heller..

Uten varsling så legger Apollo 80,- til på restbetalingen som må betales 35 dager før avgang.

Staten skal (som Avinor) ha betalt pr. pax fra selskapene. Hvordan selskapene løser det er opp til selskapene selv.

Ja, det blir spennende å se hvordan, i mitt tilfelle, DY løser det.
Hadde DY pax fra UK på besøk i helgen og de hadde ikke hørt om denne, ei heller blitt "innkrevet" gebyr. Så hva gjør de med de som allerede har reist, etter 01jun og git beng? Inkasso?

Ja, det blir spennende å se hvordan, i mitt tilfelle, DY løser det.

Lite spennende. Staten får pengene sine av Norwegian. Norwegian har jo selv sagt at de ikke kunne trekke direkte, så om de gjør noen andre forsøk er kanskje tvilsomt. Vil antagelig koste like mye å kreve inn 88 kroner i ettertid som bare å droppe det.

Da prøver DY seg med ny tilnærming for å kreve inn pengene sine:

Kjære kunde,

Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass. Innenlands i Norge tilkommer også merverdiavgift på 8 kroner. Det er gjort unntak fra Svalbard og barn under to år.

Les vedtaket her: https://www.skatteetaten.no/no/Radg...rundskriv-om-innforing-av-flypassasjeravgift/

Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian. Myndighetene har gitt avgiften tilbakevirkende kraft ved at den også gjelder for allerede bestilte billetter hvor reisetidspunktet er fra og med 1. juni, og vi må derfor innkreve avgiften for disse reisene.

Slik betaler du avgiften til staten:

• Betal med kort via våre nettsider innen 1. august 2016. All kortbruk er gratis.

• Dersom du ikke betaler med kort innen 1. august 2016, får du automatisk tilsendt en faktura. Vi gjør oppmerksom på at dekning av fakturakostnad på 11 NOK vil komme i tillegg.

En samlet flybransje har jobbet hardt for å unngå at denne avgiften ble innført, og vi må igjen beklage på det sterkeste de ulempene dette måtte medføre for deg som reisende.

Med vennlig hilsen, Norwegian

Spent på hvor mange som ender opp med å få faktura. Mailen fra DY har unektelig litt spam-preg - fort gjort å ignorere om man ikke er kjent med saken (f.eks. utenlandske reisende). Er det ikke standard å addressere kunden ved navn når man ber om penger eller opplysninger?

Norwegian har ikke i brukeravtalen forbeholdt seg retten til å øke prisen i etterkant, slik Ving har gjort. Jeg tolker det slik at dette er en oppfordring til å frivillig betale inn et bidrag til Norwegian.

Da har jeg flydd Norwegian på søndag, ettersom det var ingenting annet på strekningen OSL-BGO én vei. Nå fikk jeg også som Mjolnir en email, men jeg har flydd Norwegian og skal (så klart) ikke fly dem igjen.

Så, hva skjer da, mon tro? :)

Emne "Utestående betaling på booking: ******" er vel drøyt for en frivillig innbetaling. Høres ut som svindel for meg.

Og å kreve inn penger de ifølge vilkårene ikke har rett til å kreve inn er også svindel.

Vi får se hvilket lovbrudd Norwegian her ønsker å bli anmeldt for.

Så lenge de ikke stopper deg i gaten (siste skanse) elelr kansellerer bookingen. er det vel lite som faktisk kan skje ... Og innkreving på flyplassen vil kreve at DY må betale Menzies for ekstra gateagenter som de sikkert heller ikke har disponible. Ser ikke helt at dette kan gjennomføres.

Spent på hvor mange som ender opp med å få faktura. Mailen fra DY har unektelig litt spam-preg - fort gjort å ignorere om man ikke er kjent med saken (f.eks. utenlandske reisende). Er det ikke standard å addressere kunden ved navn når man ber om penger eller opplysninger?

Ja, hadde jeg ikke visst om saken, hadde jeg nok fort kunne tro at det var spam. Havnet også under "reklame", ikke hoved G-mailen, som billetter gjør. Synes dette virker meget amatørmessig av Norwegian. Dette gnålet om at pengene skal til staten og at flyselskapet har klaget på avgiften provoserer meg også en god del!

Back