Ving, Norwegian, andre selskaper og etterinnkreving av passasjeravgiften

Med andre ord slipper man avgiften om man har kjøpt reisen med et kort som nå er avsluttet eller utløpt....

Og som mange flere sier, dette stinker det av. Som gammel bankmann så lyser varsellampene med en gang. At man har et legitimt krav er ikke det samme som at man fritt kan trekke penger, de eneste som har en form for fullmakt til dette er myndighetene. Men selv da skal det en del til.

Joa. Men så var det alle disse avtalene man kviterer for underveis overalt. Ikke umulig at jeg har gitt KLM eller AF en eller annen myndighet til å trekke påkommende, pliktige kostnader. Men alt dette skal selvfølgelig dokumenteres og kunn bestrides i ettertid.
 
Stemmer det at Widerøe også etterfakturerer/belaste avgift på bestilte billetter?
 
Stemmer det at Widerøe også etterfakturerer/belaste avgift på bestilte billetter?

Q: Vil Widerøe etterfakturere flyseteavgiften til de som allerede har bestilt billett på flyreiser etter 1.juni?

A: Vi har ikke planer om å etterfakturere avgiften.
 
Q: Vil Widerøe etterfakturere flyseteavgiften til de som allerede har bestilt billett på flyreiser etter 1.juni?

A: Vi har ikke planer om å etterfakturere avgiften.

Takk, bare Norwegian som "lyver" på Facebook da.
 
Frekt. Har meldt det til øvrigheta.

'Alle charteroperatørene'? Er det andre enn Ving som har gjort det da?
 
Norwegian er jo så frekke at de vil trekke det fra kortet. Nå har jeg heldigvis ingen bestillinger inne hos dem, men hadde de gjort det hos meg hadde jeg politianmeldt dem for bedrageri.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg vet ikke om jeg gidder å krangle for 88 kr, men PR messig har
Norwegian gjort alt galt. Ettersom de gjør dette så enkelt for seg burde de også refundere flyskatter for ubrukte billetter automatisk. Kunder kunne også belaste et gebyr for arbeidet, slik Norwegian gjør.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
"Som privateid selskap uten staten i ryggen, har vi ingen mulighet til å betale denne regningen."

Herr Sandaker-Nielsen om hvorfor Norwegian krever inn avgiften og ikke SAS. Som vanlig imponerer han ikke med sine medieopptredener men Kjos lar han holde på.
 
Reiser med Star Tour 1.juli og fikk denne for et par dager siden.
Avgiften var da lagt inn så når jeg gjorde siste betaling av ferien, så var avgiften med.

Kjære Star Tour-kunde,




Stortinget vedtok 13.mai i år en flypassasjeravgift på 80 kroner per person som gjelder på alle flyvninger fra norske lufthavner fra og med 1.juni 2016. Barn under 2 år er unntatt fra avgiften.
Se https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/flypassasjeravgiften-innfores-1.-juni/id2500811/.

Denne avgiften ble vedtatt av Stortinget som en del av budsjettavtalen for 2016, og iverksettes av Finansdepartementet fra og med 1. juni. Vi som reisearrangør er pliktig å følge de bestemmelser som gjelder vårt virke. Denne avgiften er et eksempel på det, og går uavkortet til staten.

Flypassasjeravgiften må betales selv om du allerede har bestilt reisen før vedtaket ble vedtatt. I våre reisevilkår informerer vi om mulighet for prisendring. Les mer om våre reisevilkår her: http://www.startour.no/reise-med-star-tour/reisevilkar/vilkar-for-charterreiser/
Avgiften vil være synlig på deres bestilling og blir lagt inn fortløpende. Har dere allerede betalt reisen ber vi dere logge inn på www.startour.no under «Min reise», og betale avgiften om dette allerede ikke er gjort. For de av dere som ikke har betalt sluttbeløpet vil avgiften bli lagt til sluttsummen. Beløpet er en del av reisens pris, og avgiften må betales for å få utstedt gyldig billett.

Vi benytter anledningen til å ønske dere en riktig god ferie.


Med vennlig hilsen
Star Tour
 
Prinsipielt er jeg enig i at selskapene skal kreve inn avgiften, de har jo fått den tredd nedover hodet av våre folkevalgte, som vi har vært så smarte å stemme inn..

Jeg fikk også epost fra DY og kjenner at jeg har hvilepuls enda, men det kunne klart vært gjort smidigere og med en mulighet for å kansellere reisen om ønskelig, så hadde dette vært en smal sak!

Det hadde strengt tatt ikke vært værre enn å legge ved en pdf faktura i eposten, men nå kommer det uansett noe nytt fra den kanten kan det høres ut som!

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Norwegian må ha et lass av skruer løse når de kom med denne løsningen. Det er grenseløs frekkhet. Jeg vil godta å betale avgiften i etterkant, men måten det ble gjort på er særdeles arrogant. Bra de revurderer.
 
"Som privateid selskap uten staten i ryggen, har vi ingen mulighet til å betale denne regningen."

Herr Sandaker-Nielsen om hvorfor Norwegian krever inn avgiften og ikke SAS. Som vanlig imponerer han ikke med sine medieopptredener men Kjos lar han holde på.

Strengt tatt fakta da;)
 
Prinsipielt er jeg enig i at selskapene skal kreve inn avgiften, de har jo fått den tredd nedover hodet av våre folkevalgte, som vi har vært så smarte å stemme inn..

Det er ingen tvil at det ikke er meningen at den skulle subsidieres av selskapene, en passasjertax skal betales av .. nettop, passasjeren. Men utenom å sette opp en bod på hver avgangsgate er det neppe noen reell måte å ta inn disse kronene på ..

Det hele er bare talentløst utført .....
 
Det hadde strengt tatt ikke vært værre enn å legge ved en pdf faktura i eposten, men nå kommer det uansett noe nytt fra den kanten kan det høres ut som!

Faktura (eller bankgiro som det stod i avisen) ville funket dårlig hvis man tenker på at Norwegian har en drøss med passasjerer som ikke er norske og ikke har veldig bruk for en norsk giroblankett.

Løsningen kunne vært at de ba folk gå inn på bookingen og betale "utestående" før innsjekk eller kreve det inn ved innsjekk på automat/skranke.
 
Faktura (eller bankgiro som det stod i avisen) ville funket dårlig hvis man tenker på at Norwegian har en drøss med passasjerer som ikke er norske og ikke har veldig bruk for en norsk giroblankett.

Løsningen kunne vært at de ba folk gå inn på bookingen og betale "utestående" før innsjekk eller kreve det inn ved innsjekk på automat/skranke.

Godt poeng, ser for meg at DY it hadde klart å sy sammen en slik løsning.

Litt på siden, om man antar at selskapene har gjort det som står i deres makt for å kreve inn avgiften, men feiler siden Svend Svenske ikke forholder seg til interweb og ikke vil betale på flyplassen, må fortsatt selskapet betale, eller er det staten som må drive inn avgiften på?!

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Back
Top