• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil SAS overleve?

Status
Not open for further replies.
En av nøkkel-faktorene, er SAS sin gamle og brokete flåte. De, sier nå, at det bare skal være airbus igjen. Det vil si at halve flåten, som er B737, skal innen få år være borte. En avgjørelse, de burde tatt for flere år siden. -Uansett, det ville kreve massive investeringer, og vil de klare dette, med sine magre resultat? Halve langdistanseflåten, er også gått ut på dato. Det blir vanskelig å satse på skattebetalernes lommer nå. I allefall de norske, siden staten har solgt seg ut. Den svenske,har solgt seg ned,og er nok lite villig til å være med på en ny emisjon. - Men vi får håpe SAS klarer seg, det er bra for konkurranse-situasjonen.
Alder og sammensetning av flåten er nok ikke nøkkel faktoren, men hvordan flåten utnytter flåten spesiellt med tanke på inntekter og gjeld i forhold til inntektene. Lokalt her ser vi hvordan Norwegian med en ny flott effektiv flåte kommer fullstendig til kort og har blitt utkonkurrert av Condor (med 767-300) British Airways med 747-400, Lufthansa med 747-400 og Icelandair med 757, alle utenom Norwegian har øket trafikken (eller er totalt utsolgt) mens Norwegian trekker seg ut av et av USA raskest voksende marked. Det er er alle med en flåte som er eldre enn den halvparten av SAS sin langdistanse flåte som du sier har gått ut på Dato !! Markedet er tydeligvis ikke enig i dine konklusjoner og at the End of the Day - Market decides!!
 
Dessuten er fly er relativt lett objekt å skaffe finansiering på, spesielt gjennom ymse leasingvarianter. Selvsagt er det dyrere for svake selskaper, men hverken SAS eller Norwegian sliter med å oppnå brukbare finansieringsvilkår på flykjøp. Selv om enkelte fanboys forsøker si noe annet

Flykjøp finansieres heller ikke via overskuddet til selskapet, men faktisk via driften. Kapitalkostnadene er jo endel av dette
 
Hva mener du med gamle og brokete flåte?
SAS har faset inn nye a320neo på løpende bånd i det siste+A330 enchanted.
Avgjørelsen ble tatt for lenge siden.
Emisjon kan gjøres uten en stat.
Med dette mener jeg: Gjennomsnittsalder er 11 år. Brokete: A319, A 321, A 330, A 340, Boeing 737-600, B737-700, B737 800, CRJ 200, 900 og 1000.

Til sammenligning, Europas største flyselskap, Ryanair: B737-800.
Ja, emisjon kan gjøres uten stat, men pengene sitter ikke like «løst»

Forstod du det nå?
 
Alder og sammensetning av flåten er nok ikke nøkkel faktoren, men hvordan flåten utnytter flåten spesiellt med tanke på inntekter og gjeld i forhold til inntektene. Lokalt her ser vi hvordan Norwegian med en ny flott effektiv flåte kommer fullstendig til kort og har blitt utkonkurrert av Condor (med 767-300) British Airways med 747-400, Lufthansa med 747-400 og Icelandair med 757, alle utenom Norwegian har øket trafikken (eller er totalt utsolgt) mens Norwegian trekker seg ut av et av USA raskest voksende marked. Det er er alle med en flåte som er eldre enn den halvparten av SAS sin langdistanse flåte som du sier har gått ut på Dato !! Markedet er tydeligvis ikke enig i dine konklusjoner og at the End of the Day - Market decides!!
Market decides, jepp. De har bestemt at Norwegian er verdt 12 milliarder kroner, og SAS 6.

Seattle, er neppe verdens navle. Det fant vel SAS ut av , da de la ned ruten dit. At Norwegian skulle bli utkonkurrert av Condor, noe sted, tviler jeg på. BAs gamle, sild-i-tønne B747, velbekomme. Jeg har bodd i USA i flere år. Aldri har jeg hørt at Seattle-Washington, noen gang var «USAs rasktest voksende marked, på noe område. Heller ei bakevje.-Det er derimot stater og byer i, Florida, Texas, California og Arizona.

Norwegians langdistanseflåte på 30 fly, har en gjennomsnittalder på 3 år. SAS flåte på 16, er over 3 ganger så gammel.
 
Last edited:
Hvorfor er dette en faktor? Utbroder gjerne litt.
Gjerne, gamle, umoderne fly, må etterhvert skiftes ut. Det koster penger, mange penger...SAS skal kvitte seg med alle Boeing fly, innen 2-3 år. Det dreier seg om nesten halve flåten, ca 60-70 fly. Disse er 10-20 år gamle. Nok broderi?
 
Mye av det er vel bestilt allerede, spesielt IC med A350 så da er vel finansiering for det ordnet og tatt med i div utregninger?
 
Det finansielt smarteste er å ha en mix av gamle og nye fly. Det gir et jevnt kostnadsnivå for utskifting. Og 11 år er ingenting for et fly. Delta, f.eks. har snittalder på 16.5 år, og de tjener jo penger som gress.
 
Det finansielt smarteste er å ha en mix av gamle og nye fly. Det gir et jevnt kostnadsnivå for utskifting. Og 11 år er ingenting for et fly. Delta, f.eks. har snittalder på 16.5 år, og de tjener jo penger som gress.
Jeg har ikke sagt at gamle fly er et problem. Men at de etterhvert må skiftes ut, og at det er dyrt. For å nå målet, må SAS pensjonere 15-16, B737 i året, fram til 2022/2023, og disse skal vel erstattes?-Delta er en gigant, med enorme stordriftsfordeler, SAS kan ikke sammenlignes med dem.
 
Last edited:
Tipper 2025. Slikt drøyer alltid ut med mindre det kommer en krise. Lite annet enn driftsutgifter for å holde på en eksisterende flåte.
 
Jeg har ikke sagt at gamle fly er et problem. Men at de etterhvert må skiftes ut, og at det er dyrt. Delta er en gigant, med enorme stordriftsfordeler, SAS kan ikke sammenlignes med dem.

Etter noen år må fly alltid skiftes ut. Kapitalkostnadene vil alltid være høyere for nye fly, så det blir en avveiing av hva man finner mest lønnsomt. Å skifte ut fly etter fem år, som Ryanair opprinnelig planla, koster skjorta. Ryanair har i dag omtrent samme gjennomsnittlige flåtealder som SAS. Om noen år vil Norwegian også ligge i det skiktet.
 
Gjerne, gamle, umoderne fly, må etterhvert skiftes ut. Det koster penger, mange penger...SAS skal kvitte seg med alle Boeing fly, innen 2-3 år. Det dreier seg om nesten halve flåten, ca 60-70 fly. Disse er 10-20 år gamle. Nok broderi?

Lenge siden du satt foten innenfor en SAS-maskin skjønner jeg...
(Hvis du ser bort fra B736 og de få (?) som fortsatt har den innredningen.)

Og hvor flyr SAS med CRJ200? Hvis du også sjekker opp gjennomsnittsalderen igjen så skal den være ned mot 10 år nå, og den vil nok gå ytterligere ned når B736/7 går ut av flåten og A320neo kommer inn.
 
Last edited:
Market decides, jepp. De har bestemt at Norwegian er verdt 12 milliarder kroner, og SAS 6.

Seattle, er neppe verdens navle. Det fant vel SAS ut av , da de la ned ruten dit. At Norwegian skulle bli utkonkurrert av Condor, noe sted, tviler jeg på. BAs gamle, sild-i-tønne B747, velbekomme. Jeg har bodd i USA i flere år. Aldri har jeg hørt at Seattle-Washington, noen gang var «USAs rasktest voksende marked, på noe område. Heller ei bakevje.-Det er derimot stater og byer i, Florida, Texas, California og Arizona.

Norwegians langdistanseflåte på 30 fly, har en gjennomsnittalder på 3 år. SAS flåte på 16, er over 3 ganger så gammel.

Har du hørt om Amazon ? De har ansatt 50000 i Seattle de siste årene - har i dag 8 kvartaler med bygg over 20+ etasjer og bygger i disse dager 10 i tillegg. Et av de lokale firmaene er blant de 5 største kunder av Flybilletter i Verden ! Og 2 andre er blant de 10 største.....men Boeing (bakevje flyprodusent) Microsoft (hvor det interne reisebyrået selger mere billetter enn Norwegian daglig !) er kanskje ikke firmaer du har hørt om ?

Du må gjerne legge frem litt tall som bygger under din analyse, legger gjerne frem detaljer - Google er en grei kilde (de holder også til i nabolaget til mitt eget firma i Seattle’s Silicon Valley - Adobe er en annen nabo - men vi er jo bakevje firmaer.

Når det gjelder Condor så har de gått til daglig nonstop til Frankfurt året rundt, de snakket ikke som Norwegian om å åpne rute nummer 2, men åpnet München i motsetning Norwegian som som snakket om Seattle - Oslo og hvor er den ?. Icelandair doblet ruten med 2 daglige 757.

Mulig at Jevnaker Amtstidene ikke dekker Seattle sin vekst, men det betyr ikke at det ikke skjer.
 
Amazon-opplegget er galskap. Seattle er iferd med å kveles. Flyplassen er også skrekkelig overbelastet i perioder, og selv ikke den prosjekterte utbyggingen (bl.a. ny ankomstterminal utland) vil dekke opp for den forventede økningen. Trafikken gikk opp 41% fra 2012-2017. Burde være nok for alle ...
 
Amazon-opplegget er galskap. Seattle er iferd med å kveles. Flyplassen er også skrekkelig overbelastet i perioder, og selv ikke den prosjekterte utbyggingen (bl.a. ny ankomstterminal utland) vil dekke opp for den forventede økningen. Trafikken gikk opp 41% fra 2012-2017. Burde være nok for alle ...

Så SAS taper på å ikke fly til SEA nå!?!
 
Ja, emisjon kan gjøres uten stat, men pengene sitter ikke like «løst»

Forstod du det nå?

Er du kjent med statsstøtteregelverket i Europa? Det kan kanskje virke som at du ikke er det...;) Staten kan, med bakgrunn i dette regelverket, IKKE være mer slepphendte med sine penger enn en privat, kommersiell investor vil være. All støtte fra statlige myndigheter som er mer generøs enn som så vil bli stoppet av EU/ESA. Sånn er det bare.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top