Vil KRS og AES runde 1 000 000?

rosinbolle

Newcomer
Er ny på dette forumet, men har lusket rundt på flyprat.no det siste året. :)

Det jeg ser utfra passasjertallene fra Avinors flyplasser til nå er at både Vigra og Kjevik vil runde 1 mill passasjerer dette året. Kanskje
dette allerede er allment kjent her, men noe av det jeg lurer på er om at millepælen vil føre til noe nytt.

Vet veldig lite om dette, men har noen flyselskaper noen nedre grense for passasjerantall dersom det er snakk om å etablere nye ruter eller noe sånt?

Feiringer og markering vil sikkert skje dersom en eller begge flyplassene når grensa, men hva tror dere vil skje?
Vil Ålesund/Kristiansand International nyte noe godt ut av dette eller?

Hehe, aner ikke om dette er noe dumt spørsmål (vet ikke helt om denne tråden også blir dumpa ned til Småprat heller), men håper på svar ;)

Fly-Pedrus

Hei og velkommen til forumet!

Siden jeg har KRS som nærmeste flyplass har jeg selvsagt et håp om at økt passasjerantall på sikt fører til at vi får flere ruter derfra. I dag er det bare to internasjonale ruter fra Kjevik, AMS og CPH som flys av henholdsvis KLM og SAS. En ny rute til london med BA ville vært glimrende. Dessverre har Kjevik sine begrensinger når det gjelder lengden på rullebanen som kanskje kan virke som en bremsekloss når det gjelder utviklingen av flyplassen. Jeg tror ikke passeringen av 1 mill. passasjerer vil ha noen spesiell innvirkning på rutetilbudet.

CPH-ruta flys av Widerøe, ikke av SAS :)

Jo, men vi vil gjerne ha SAS tilbake på den ruta, tenk!;)

Før BA til LHR er det vel mer trolig at vi kunne få LH til FRA. Det hadde gjort seg bra faktisk!

Jeg synes det er leit å se at SAS/WF priser så og si alle billetter til europeiske destinasjoner dyrere om man flyr KRS-CPH-Europa enn om man tar KRS-OSL-CPH-Europa. Da synes jeg det er noe feil et sted. Det er pr idag vanskelig å finne billetter t/r KRS-CPH for under 3500 kr. Og det ca like langt som til OSL, hvor det ikke er noe problem å finne billetter til 1200-1400 kr. Man kan også få billigere billletter til CPH hvis man flyr via OSL.

Når man tar i betraktning at det oftest er plenty med plass på Dash8 flyene til CPH er det mye rart at billettprisene skal være så høye. KLM flyr 3 ganger daglig til AMS med F70/E190 og tilbakemeldinger sier så og si fullt fly hele tida. Så da må det jo være noe feil SAS gjør her.

Bare litt utløp for dagens frustrasjon her!:headbang:old

BF:fly

....en gang i uka (lørdag) fra mars til oktober.

For å være pinlig nøyaktig så går den hele året med opphold fra 5 janaur til 16 februar. 2013 tall. Men fortsatt bare en gang i uka ;)

Men syns det er bekymringsverdig passasjertallet på CPH ruta har gått ned med 6,5% sammtidig som utenlandstrafikken fra KRS øker med 8 % i samme periode... Så du har nok noen poenger med tanke på prissetting....

Siden jeg har KRS som nærmeste flyplass har jeg selvsagt et håp om at økt passasjerantall på sikt fører til at vi får flere ruter derfra. I dag er det bare to internasjonale ruter fra Kjevik, AMS og CPH som flys av henholdsvis KLM og SAS. En ny rute til london med BA ville vært glimrende. Dessverre har Kjevik sine begrensinger når det gjelder lengden på rullebanen som kanskje kan virke som en bremsekloss når det gjelder utviklingen av flyplassen. Jeg tror ikke passeringen av 1 mill. passasjerer vil ha noen spesiell innvirkning på rutetilbudet.

Det er ikke bare mangel på rullebane som gir dere få utenriksavganger, er større problem er mangel på volum av reisene

Før BA til LHR er det vel mer trolig at vi kunne få LH til FRA. Det hadde gjort seg bra faktisk!

Nå kommer vel neppe noen av det, all den tid ingen av selskapene trolig vil prioritere KRS når de eventuelt får tak i en slot i passende tid fra FRA/LHR/etc.

Jeg synes det er leit å se at SAS/WF priser så og si alle billetter til europeiske destinasjoner dyrere om man flyr KRS-CPH-Europa enn om man tar KRS-OSL-CPH-Europa. Da synes jeg det er noe feil et sted. Det er pr idag vanskelig å finne billetter t/r KRS-CPH for under 3500 kr. Og det ca like langt som til OSL, hvor det ikke er noe problem å finne billetter til 1200-1400 kr. Man kan også få billigere billletter til CPH hvis man flyr via OSL.

Når man tar i betraktning at det oftest er plenty med plass på Dash8 flyene til CPH er det mye rart at billettprisene skal være så høye. KLM flyr 3 ganger daglig til AMS med F70/E190 og tilbakemeldinger sier så og si fullt fly hele tida. Så da må det jo være noe feil SAS gjør her.

Bare litt utløp for dagens frustrasjon her!:headbang:old

For å være pinlig nøyaktig så går den hele året med opphold fra 5 janaur til 16 februar. 2013 tall. Men fortsatt bare en gang i uka ;)

Men syns det er bekymringsverdig passasjertallet på CPH ruta har gått ned med 6,5% sammtidig som utenlandstrafikken fra KRS øker med 8 % i samme periode... Så du har nok noen poenger med tanke på prissetting....

Kjipt for de reisende, men ikke nødvendigvis for SAS. Det er ingen umulighet at en økt (eller stabil høy) yield på avgangene veier opp for lavere (stabilt lave) volumer, og det faktisk er mest lønnsomt for SAS slikt. Uten at jeg sitter med fasiten

Nå kommer vel neppe noen av det, all den tid ingen av selskapene trolig vil prioritere KRS når de eventuelt får tak i en slot i passende tid fra FRA/LHR/etc.

Kjipt for de reisende, men ikke nødvendigvis for SAS. Det er ingen umulighet at en økt (eller stabil høy) yield på avgangene veier opp for lavere (stabilt lave) volumer, og det faktisk er mest lønnsomt for SAS slikt. Uten at jeg sitter med fasiten

Vet jo at slots, spesielt på LHR, er vanskelig å få tak i, og derfor er jeg enig med deg i at KRS nok ikke blir prioritert i så henseende. FRA derimot er vel ikke like vanskelig. LH har jo dessuten uttalt at de ser på muligheter fra flere flyplasser i Norge, og med både OSL,SVG,BGO og TRD på LH kartet, burde vel KRS være neste på lista.

Når det gjelder hva som er mest lønnsomt for SAS, vet vel verken du eller jeg det, Espen, men med de prisene SAS opererer springer jo pax'en over til KLM, og da tjener SAS i hvertfall ikke penger. Mange, meg inkludert skyr spesielt retur via OSL som pesten hvor man må hente ut baggasje, gjennom toll, sjekke inn på nytt, stå i kø for sikkerhetskontroll når man via AMS/CPH kan slappe av uten å gjøre annet enn å ta seg fra en gate til en annen. Det spiller nok også mye inn. Betalte nettopp 400 kr mer for en billett bare for å komme via CPH istedet for via OSL.

Når vi nå snakker om priser med SAS, så jeg nettopp en undersøkelse som var gjort med 8 selskaper mellom OSL og BKK, på 4 ulike reiseperioder, og SAS var dyrest på lista på alle de 4 reiseperiodene av de 8. Når da SAS påstår de ikke tjener penger på ruta og legger den ned og lar folk betale for servering ombord så er det vel ikke rart det går som det går. SAS er inne i en ond sirkel som de tydeligvis ikke har noen forstand på selv hvordan de skal komme ut av.:headbang:old:headbang

Takker for svar :)

Etter grundig research (kjappe søk Google :P), fant jeg ut at jo, begge flyplassene forventer å nå 1 mill passasjerer. KRS har allerede nådd milepælen dersom en ser på 12 mnd løpende.
Yey!

Men anngående utenlandstrafikken til KRS er ikke i tillegg til banelengde et problem med nærværet til blant anna Sola? Føler at nedslagsfeltet blir litt lite når mange utenfor sentrum godt kunne tenkt seg køyre litt vest eller muligens til Torp for å komme litt lenger ut i verden. (Eller?)

Slik som at AES er den største flyplassen på Sunnmøre. Kanskje befolkningsgrunnlaget ikke er det samme, men vi har ruter med Air Baltic, Wizzair, og snaaaaart KLM (som vi tripper utålmodig etter :D )

Så vil AES bli større enn Kardemommeby snart, hehe >:)
(sånn som den alltid pågående BGO vs TRS)

Neida, bare mine tanker på morgenkvisten :)

Last edited:
Men anngående utenlandstrafikken til KRS er ikke i tillegg til banelengde et problem med nærværet til blant anna Sola? Føler at nedslagsfeltet blir litt lite når mange utenfor sentrum godt kunne tenkt seg køyre litt vest eller muligens til Torp for å komme litt lenger ut i verden. (Eller?)

Men hvis KRS hadde hatt tilbudet, hadde folk sluppet å kjøre til Sola eller Torp. Jeg vil vel tippe på at veldig mange ville sluppet 3-4 timer i bil for å komme seg avsted?

Ojoj visste ikke at det var så langt...
Ikke bare fryd, gammen og motorvei på Sørlandet nei :)

Men mer seriøst,
Det jeg mente var at det geografiske nedslagsfeltet ikke blir så stort da tettsteder mellom Sola og Kjevik heller blir dratt mot SVG istedenfor KRS.

Hehe, burde ta en kikk på norgeskartet snart
Beklager at jeg ble litt høy på patriot-pæra :)

Fly-Pedrus

HenrikP analyserer

KRS er en veldig dyr flyplass å reise fra, rett og sett for de det er utrolig mange forretningsreisede som flyr ut fra KRS. Leste at KRS-OSL er en av de tyngste business rutene i Norge. Dette drar selvsagt Yielden på flyplassen opp. Dermed ønsker verken SAS eller Norwegian å selge så mange billetter til feriereisende, da dette vil ødlegge Yielden i forretningsmarkedet. Istedet blir fritidsreisende sluset via Torp, og til dels Sola.

En annen ting er at mange Arendalitter rett og slett skyr Kristiasand som pesten, og nekter å reise via KRS. Istedet flyr de via TRF og OSL, selv om KRS er nærmere. Arendalittene går stadig rundt og snakker om Gullknapp som flyplass og liker ikke at KRS har hovedflyplassen på Sørlandet.....

Bare for å holde oss til faktiske verdier - ved utgangen av september hadde de to flyplassene siste 12 måneder følgende passasjertall i følge Avinors statistikk.

KRS = 1 015 638 passasjerer
AES = 1 010 001 passasjerer

Færsken asso, må se meg slått der.

Gir Avinor ut statistikk for dei 12 siste mnd løpende, eller er dette din egen?
Skulle vært interessant å titte litt på dette.

Det som jeg hadde i bakhodet da jeg skrev dette var at siden KLM står for mye av utenrikssegmentet på KRS, ville det også bidra til en sterk økning på AES også.

Men er absolutt glad på begge sine vegne :)

Mener å huske at når en flyplass passerte 1 000 000 reisende, så fikk de egen markedssjef. Stemmer det, eller husker jeg feil. Mener at KRS alt har dette, men at stillingen er delfinansiert av Kristiansand Kommune. Det vanlige er fullfinasiering fra Avinor....

Kan noen bekrefte eller avkrefte?

Re: HenrikP analyserer

En annen ting er at mange Arendalitter rett og slett skyr Kristiasand som pesten, og nekter å reise via KRS. Istedet flyr de via TRF og OSL, selv om KRS er nærmere. Arendalittene går stadig rundt og snakker om Gullknapp som flyplass og liker ikke at KRS har hovedflyplassen på Sørlandet.....
Jeg tror ikke prinsipper har så mye å si her. Fra Arendal tar det under en time å kjøre til KRS og ca to timer til TRF. Grunnen til at mange, meg selv inkludert, ender med å reise fra torp er to ting: torp har et vesentlig bedre rutetilbud, spesielt for fritidsreisende som vil fly med LCC. Prisene er lavere fra torp, f. eks får jeg alltid noen hundrelapper lavere pris med KLM til AMS fra torp sammenlignet med kjevik. Med et bedre rutetilbud og lavere priser er det klart at jeg heller ville valgt KRS og spart en time kjøring hver vei. Dessverre er ikke Kjevik konkurransedyktig nok hverken på pris eller rutetilbud.

Back