• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vil korte ned boardingtiden

Den raskeste boardingen jeg har vært med på var en DK A330-300 fra OSL til AYT i fjor sommer. Da var det ingen form for pre-boarding eller spesielle seterader.

Det tar lenger tid for SAS å fylle en 737 enn det tar for UA å fylle en domestic 777 med over 300 seter. Hvorfor?? Organisert boarding prosess!

Vel nå skal man ikke legge all skyld på hvordan prosesssen er lagt opp. Den Norske folkeskikken kommer også inn i bildet.
Har ikke tall på hvor ofte jeg ser passasjerer i alle aldre presse seg forbi unger/eldre osv osv. Begynner å krangle om hvem som sto først i køen.
Det er noe særegent med Norske(skandinaviske) passasjerer. De tenker kun på seg sjøl til tider, jeg bruker den tiden jeg trenger og driter i alle andre tankegangen.
Ofte når jeg får spørsmålet "hvor lang tid vil det ta før vi er klare til å gå (eller lignende)" så er standard svaret, "det kommer ann på hvor fort dere kommer dere på plass i setene det.

Så at en boarding "over there" går kjappere kan jeg lett forstå, ligger litt i kulturen på passasjerene.

Det er går omtrent like raskt å boarde en full DK A330 som A321, selvom det er færre pax i den. Grunnen er to midtganger.

LH hadde (har?) sitt sonesystem, og andre selskaper har benyttet fargekoder for å markere sekjsoner. Resultatet er som oftest at saueflokken kommer like uorganisert og samlet uansett. Det er ingen absolutt regel som tilsier at en med EBG er raskere enn en "vanlig", men en EBG som flyr veldig ofte (det er faktisk mange som flyr bemerkelsesverdig sjeldent) vet at han må være rask å gi plass.

Håndbaggasje er også alfa og omega, hvis de første som går ombord har fylt opp hyllene, norske passasjerer liker veldig godt å legge taxfree posen slik at den fyller hele hylla, og så jakka ved siden av.

Og virkelig spennende boarding er solgården, med alle bæringer og andre med rullatorer...

Dette burde være enkelt å løse. Når jeg reiser med Norwegian (og det gjør jeg jo en del) så får jeg ikke vite hvilket sete jeg har før jeg går ombord. Først da får jeg en lapp. Dersom datasystemet hadde fulgt et system som delte ut setelapper etter følgende system så hadde det hjulpet veldig:
23A
22F
21A
20F
...
2F
1A
23F
22A
osv. - alle vindus-setene fyllt opp
deretter
23B
22E
osv.

Ingen forhåndsbestilling av seter - du får det du får - slik fungerer det hos Norwegian i dag og selv om det er bedre å få sete nr. 2A og komme seg kjapt ut igjen så overlever jeg å få 23B også.

Men da må man kutte ut "forhåndsbestilling" av yndlings-sete (noe jeg ikke skjønner vitsen med siden jeg aldri vet hvilken seterad som er nødutgangen likevel).

Et slikt datasystem kan jo enkelt lages slik at folk som reiser sammen får sete ved siden av hverandre så lenge det er plass til det. Da blir det jo litt "kluss i ombordstigningssystemet", men de aller fleste gangene reiser man jo alene og de gangene man ikke reiser alene så havner man jo vanligvis på forskjellige steder i flyet alikevel - sitter jo ikke og avtaler seter med kollegaene når vi bestiller flybilett heller...

Og dette "alle på rad 15-30 først" - jeg har jo ofte ikke peiling på hvilket sete jeg har... Det står ikke på TPC-kortet mitt...

Jaja, noen som har tenkt på at endel flyplasser har ferdige fixe gode fine boardinglounger? Der har man gjerne boardet mange pax, og når man tar final call, så er det gjerne 15-20min til avgang og mangler kun 3-4 stk....

Jaja, noen som har tenkt på at endel flyplasser har ferdige fixe gode fine boardinglounger? Der har man gjerne boardet mange pax, og når man tar final call, så er det gjerne 15-20min til avgang og mangler kun 3-4 stk....

Flesland har jo noe slikt på innland. Jeg fatter ikke hvorfor det ikke ble bygget på Gardermoen.

Jeg flyr hjem nesten hver helg (på standby, og må derfor vente til siste passasjer har boardet), og ser mye rart.
Passasjerer som ikke har alt klart, ikke er klar over at de må ha ID osv, tar utrolig lang tid. Også er det nesten alltid noe krøll med noen billetter, som må løses med manuelt arbeid og telefonsamtaler. Pre-boarding vil jo eliminere mye av dette.

I tillegg vil man kunne samle inn rotnissene som ikke vet helt hvilken gate de skal møte opp på mye tidligere.

Gardermoen har faktisk dette - både gate 24 og gate 15 har slike boardinglounger, jeg har dog aldri sett de i bruk mer enn 3-4 ganger iløpet av 5 år på OSL ;)

Rettelse Thomas ... 24 og 17 har det.
Disse ble bygget som en test, og hadde en test periode som er over for lengst.
Min personlige erfaring med disse "loungene"
Nordmenn er ikke vant med slike, så de som som vanligvis står først i køen for å komme først inn på flyet blir stående forran døra ned i brua.
De vil ikke trekke innerst slik at flere kommer inn. Det sies at det skal være plass til 60-70 inne i dem.
Dette skaper kaos, og selv med gjentatte anmodninger så gidder enkelte ikke å flytte seg.
Hadde de vært bygget anderledes, slik at de kom inn i en ende, og gikk ut på den andre siden så hadde de vært mer lønnsomme.
Så negativ 2. Slik man boarder nå, så kommer passasjerer i en "jevn" strøm ned i flyet og ting går fremover på et vis. Ved bruk av lounger i Norge så kommer alle ned til flyet sammtidig en en lang kø, og ting tar faktisk lengre tid.
Jeg er fan av å boarde ned i brua det sparer noen minutter avhengig av hvilken avgang det er. Men på OSL lar dette seg ikke gjør om vinteren eller sommeren pga temperaturene i brua.

Og ikke minst, ved å bygge slike på OSL så vil OSL tape penger på leie av arealer til butikker, og det vil de ikke gå med på hehe

På Værnes er det pre-boarding gater, noe som fungerer meget bra. Om et fly kommer sent inn er som regel alle avgående passasjerer ferdig boardet, og det er bare å slippe dem ned i broen så fort siste passasjer har gått av. Når flyet er klart for ombordstigning står de klare ved flydøra og er ombord veldig raskt. Det er vel ikke for ingenting at TRDSK er kjent for å kunne snu fly veldig raskt. God organisering er mer enn halve jobben.
Det hjelper også godt på å ha besetning ombord som pusher på litt for å få folk til å slippe forbi andre som venter i midtgangen, samt aktivt tar tak i problematikk med handbagasje, får større kolli under setet foran osv
Når alle aktører spiller godt sammen, er det ingen problemer å snu en 737 på mindre enn 25 min.

Forsøkte faktisk pre-boardings området på gate 17 for noen dager siden. Funket veldig bra og skal bruke den metoden flere ganger.
Det er gate 17 og 24 som dette er mulig på + at 21 har et litt mindre pre-boardingsområde.
Gate 26 & 28 er de mest elendige gatene på OSL og selvfølgelig har de to gatene blitt satt opp som mer eller mindre faste DY gater....

24 og 17, beklager - er veeeldig sjelden på innland.

Enig med MD ang 26 og 28, selv er/var jeg ingen fan av 29 på innlandet, folk har en tendens til å "møte seg selv i døra" der, og det ender som regel med boarding kun fra én side, folk klarer ikke flytte seg å gi plass slik at man kommer rundt til den andre siden..

Min erfaring fra den gang vi testet ut gateloungene på 17 og 24 var at de var alt for små, dessuten så hoppet folk over glassveggene som jo ikke er så høye og da hadde vi plutselig pax som manglet. Ellers er jeg enig at 30, 32 og 34 er elendige. I tillegg 49(!) og 46 til dels 48 og 28 og 26. Egentlig er det skandale at man kuttet de 4 meterene i bredden når man bygget terminalen som det egentlig var planlagt med. Hadde vi hatt større gatelounger og mer plass under boarding, så skal du ikke se bort i fra at man kunne forbedret turnarounden med opptil 5 min, og det er ganske mange kroner for flyselskapene i løpet av ett år.

Må også si at Gt36 med et fullt fly ( ... #¤"(&/"¤&("¤&(")
Huff, takke seg til en heftig "trekker"... Jeg går minst mulig inne i terminal området for tida.

Som ticketor skrev, det er jo bare å skrive boardingruppoer med STORE tall på boradingkortet, og så få gruppene opp i STORE tall på skjermen ved gate. "Nå kan alle dere med tallet 1 få gå ombord". Men det kan lage problemer hvis en familie deler en seterad og havner i forskjellige grupper, der barn må gå alene ombord.

Som ticketor skrev, det er jo bare å skrive boardingruppoer med STORE tall på boradingkortet, og så få gruppene opp i STORE tall på skjermen ved gate.

Jajjaja, det finnes tusen av gode ideer, teoretisk så er alle veldig fine, i praksis så fungerer de i varierende grad. Og det er ikke problemet at familer splittes de kan alltids gå ombord sammen, men at folk vet neppe hva en "boardinggruppe" eller "sekvensgruppe" eller hva man nå vil kalle det, noen må forklare dette, husk også at ved opprop så er det bare en liten brøkdel som får med seg hva som blir annonsert og det tallet blir lavere jo flere annonseringer blir gjort. Videre så skal dette koordineres mot de eller den som drifter skjermer og det er ikke så lett å få til heller.

Jajjaja, det finnes tusen av gode ideer, teoretisk så er alle veldig fine, i praksis så fungerer de i varierende grad. Og det er ikke problemet at familer splittes de kan alltids gå ombord sammen, men at folk vet neppe hva en "boardinggruppe" eller "sekvensgruppe" eller hva man nå vil kalle det, noen må forklare dette, husk også at ved opprop så er det bare en liten brøkdel som får med seg hva som blir annonsert og det tallet blir lavere jo flere annonseringer blir gjort. Videre så skal dette koordineres mot de eller den som drifter skjermer og det er ikke så lett å få til heller.

Det er vel bare å innføre det og så være knall harde på at det skal følges, så vil det nok bli orden på det etter et år eller 2. Men da må alle selskaper gå inn for det for at det skal bli trykket inn i en norsk reisehjerne.

For at familier ikke skal bli splittet opp under boardingen, så kan de som har bestillt sammen komme i samme gruppe automatisk.

Back