Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

MartinL

ScanFlyer Dusty
Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

I dagens utgave av Aftenposten er Kjos sitert på planene for intercontinental trafikk. Spennende tanker fra Norwegian, men jeg tror lite på oppstart til våren.

Han er selv på jakt etter nye og større fly. I går holdt han døren åpen for å begynne langdistanseflyvninger allerede sent i vår, med innleide fly. Men hovedplanen er å starte slike USA-flyvninger med selveide fly en gang i 2011. Norwegian tar sikte på å etablere et eget flyselskap for de lange flyvningene, og vil trolig be aksjemarkedet om penger til å bygge opp forretningen.

Satsingen kan føre til et betydelig bedret langdistansetilbud fra Oslo, ettersom Norwegian trolig vil fly inn passasjerer fra andre flyplasser, og sluse dem gjennom Gardermoen på vei mot fjerne himmelstrøk.

–Nå har vi et sterkt nok nett. Det er naturlig at Norge blir et samlingspunkt, sier Kjos.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3513270.ece
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Kanskje holde oss til den originale tråden istedetfor atter en debatt som ikke blir aktuelt for tidligst 2011?
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Og la oss nå se på situasjonen med 10-12 787'er i DY-farger. Hva mener så parkeringsbetjenten vår i tårnet om den situasjonen kombinert med dagens utbyggingsplaner? :)

-A
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Hva mener så parkeringsbetjenten vår i tårnet om den situasjonen kombinert med dagens utbyggingsplaner?

Parkeringsbetjenten vegrer seg og river seg i håret her og ønsker på stående fot helst ikke å uttale seg om saken :S

Men, jeg lover å komme sterkt tilbake!
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Blir ikke det fint når Thai står med en 777, PIA med 777 også står det 8 Norwegian 787 fly som alle er non-schengen flighter. Det bare må bli mål...
Godt at US og CO sine fly passer på langsiden... hehe :) Glemte nesten Thomas Cook sin A330 og TUI sin 767. Det blir trangt borti kanten der ja...
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Kanskje en idè å ta frem tegnebrettet igjen og få på plass noen ekstra widebody-gates når det først skal bygges?

Feel Air med 2+ A330, Norwegian med 5+ 787/330, CO med 757/787, PIA med 777, Thomas Cook med 330, TUI med 767, Air Baltic med 757, US med 757, Thai med 777/340 og Korean(?) med 330...

Kaos og spotte-eldorado??
 
Last edited:
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Nå bør vi vel bremse littegrann. Først må vi se om Feel og DY IC i det hele tatt kommer seg på vingene, det er noe helt annet å drive IC lavpris enn short og medium haul lavpris. Men at OSL bør bygge en terminal med flere broer for større fly er vi enige om, ja de bør bygge terminal 2 med langt flere broen enn planlagt uansett..
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Kanskje en idè å ta frem tegnebrettet igjen og få på plass noen ekstra widebody-gates når det først skal bygges?

Feel Air med 2+ A330, Norwegian med 5+ 787/330, CO med 757/787, PIA med 777, Thomas Cook med 330, TUI med 767, Air Baltic med 757, US med 757, Thai med 777/340 og Korean(?) med 330...

Kaos og spotte-eldorado??

Icelandair..
Er det ikke snakk om at bare den ene A330'n til Feel skal fra OSL da?
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Noewegian kommer seg nok på interkontinentale vinger, men jeg skjønner ikke hvordan de skal være så mye billigere enn sine nærmeste konkurrenter og samtidig tjene penger. Ellers er det jo ingenting nytt her.
 
Last edited:
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Nå bør vi vel bremse littegrann. Først må vi se om Feel og DY IC i det hele tatt kommer seg på vingene, det er noe helt annet å drive IC lavpris enn short og medium haul lavpris. Men at OSL bør bygge en terminal med flere broer for større fly er vi enige om, ja de bør bygge terminal 2 med langt flere broen enn planlagt uansett..

Kommer til at tænke på et eventyr af H.C. Andersen "Konen med Æggene"
/Torben
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Norwegians IC planer bør absolutt regnes med i de nye T2 planene på Gardermoen.

Jeg mener dagens planer er for lite visjonære, og har to argumenter for at T2 bør gjøres større.
1. Gardermoen ligger langt fra Oslo sentrum, og man burde laget Gardermoen til et slags eget sentrum, eller kall det en egen by, som har en mer selvstendig rolle.

2. I Norge er det mye snø, og det er kaldt. Og det blir kaldere og kaldere.
Dette kan nøytraliseres ved å bygge en tropisk park og spa midt inni Gardermoen. Da vil sydenturister allerede komme til syden da de kommer til flyplassen.

3. Gardermoen er selve inngangsporten til et land som ønsker å satse på "grønn" turisme i fremtiden.

Men for all del, det viktigste er jo at det nå begynner å skje noe.
 
Last edited:
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Norwegians IC planer bør absolutt regnes med i de nye T2 planene på Gardermoen.

1. Gardermoen ligger langt fra Oslo sentrum, og man burde laget Gardermoen til et slags eget sentrum, eller kall det en egen by, som har en mer selvstendig rolle.

Men for all del, det viktigste er jo at det nå begynner å skje noe.

Tror ikke du skal overdrive avstanden til Oslo så lenge infrastrukturen er så bra som den er.

At det begynner å skje noe er alle her happy for :)
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

1. Gardermoen ligger langt fra Oslo sentrum, og man burde laget Gardermoen til et slags eget sentrum, eller kall det en egen by, som har en mer selvstendig rolle.
Beliggenheten kan jo diskuteres, men jeg synes ikke 19 min med flytoget og +-40 min med bil er veldig langt unna. Fordelen med at OSL ligger på Gardermoen er jo at man får inkludert reisende fra bla. Oslo, Akershus, Hedmark og Oppland.
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

I dagens utgave av Finansavisen, uttaler Kjos at oppstart for langdistanse vil skje først våren 2011.

Sitat fra side 36:
,,Vi har planlagt det lenge og vil gå i gang våren 2011.''
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Og da er vi atter en gang tatt tilbake til trådens tema: OSL, DY og IC-satsning. Neste gang blir det gule kort, og de som ser poster som ikke hører hjemme bes om å bruke "report"-knappen. Sånn, da har jeg spart meg fra å melde i fra inviduelt til alle brukerne som nå fikk poster fjernet.

-A
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Med uppstart om ett år, kan det vara pga leverans av IC flyg? LN-MOW du som verkar ha full koll på Boeing, kan det vara 787 de väntar på och isåfall vilka produktions individer kan det då vara. En pilot på DY sa att det var klart att de skulle ha 787..
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Med uppstart om ett år, kan det vara pga leverans av IC flyg? LN-MOW du som verkar ha full koll på Boeing, kan det vara 787 de väntar på och isåfall vilka produktions individer kan det då vara. En pilot på DY sa att det var klart att de skulle ha 787..


Jeg synes denne uttalelsen fra selskapet sier svært mye med få ord;)

http://forum.scanair.no/showpost.php?p=475972&postcount=315
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Men det er viktig å understreke at verken i forhold til Boeing eller Airbus er det tatt noen avgjørelser eller gjort noen avtaler, sier Skånvik.

Helgardering kalles det.
 
Re: Vil gjøre OSL til hub for IC trafikk

Dette vil muligens sette en stopper for CO sin avgang nr. 2 fra Oslo... Men som så mange andre har sagt her på forumet tidligere - vi kan jo håpe at det ikke blir NYC men en annen amerikansk by som Norwegian starter opp...
 
Back
Top