Vil at piloter kan alkotestes uten mistanke om regelbrudd

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Et intressant forslag... Men vil dette kunne kræsje med reglene som finnes i andre land i Europa?

http://www.aftenbladet.no/innenriks...n_alkotestes_uten_mistanke_om_regelbrudd.html

Samferdselsdepartementet foreslår at også luftfartspersonell kan alkoholtestes i form av blåseprøve, uten at det foreligger noen mistanke om brudd på reglene.

Forslaget foreligger i et høringsnotat fra departementet, og hensikten er at de eksisterende reglene for misbruk av alkohol og andre rusmidler i veitrafikkloven, i hovedtrekk også skal gjelde for ansatte i luftfarten.
 
Tja, vi bilførere kan testes uten mistanke uten at det er noe problem....så hvofor ikke piloter?
 
Jeg vet godt at mange piloter hater dette, men ærlig talt - så lenge man kan stopp bilførere i Norge uten mistanke for å sjekke promille så skulle det bare mangle om man ikke skal kunne gjøre det samme med piloter.

Det er en evig diskusjon rundt dette på pprune, og konsensus er vel at amerikanske piloter absolutt ikke vil ha dette, og de benytter mulige feilutslag som hovedargument mot slik testing. Men nå er det heller ikke mange stater i USA som tillater pusteprøver langs veien med mindre det foreligger mistanke.
 
Dette emnet har vært debattert til det ugjenkjennelige her på forumet tidligere, og blir det hver gang noen finner ut at politiet ikke har nok å gjøre og at det bør være alkolås på flyene. (Hva om en da tar en drink underveis - stopper motorene da, eller er det bare stikken som låser seg?) (-:

Hva med fartskontroller? Det er bare å gjemme politihelikopteret bak en sky og å vinke flyet inn til siden hvis det flyr for fort... ;)
 
Dette emnet har vært debattert til det ugjenkjennelige her på forumet tidligere, og blir det hver gang noen finner ut at politiet ikke har nok å gjøre og at det bør være alkolås på flyene. (Hva om en da tar en drink underveis - stopper motorene da, eller er det bare stikken som låser seg?) (-:

Hva med fartskontroller? Det er bare å gjemme politihelikopteret bak en sky og å vinke flyet inn til siden hvis det flyr for fort... ;)

Jeg har ikke fått med meg disse debattene tidligere. Kanskje mitt spørsmål derfor er besvart mange ganger tidligere, men hva er så spesielt med luftfarten at man ikke kan ha samme regler for testing som for sjåfører for kjøretøyer? For de fleste bilister er det fullstendig uproblematisk å forholde seg til mulige stikkprøver.
 
Gå tilbake og søk i gamle tråder, så vil du finne saklige, usaklige, spekulerende og forklarende poster. Og du vil finne "troll" både her og der :stir
 
Jeg blir stoppet minst en gang i året, i rutinekontroller langs vegen og må blåse i alcometer, og synes egentlig det er helt greit. Jeg ble faktisk litt overrasket over at ikke piloter kan sjekkes, dessuten er det relativt effektivt for politiet å ta en dag på Gardermoen og sjekke alle piloter, når de først er der. Luftfarten er tidvis hysteriske om sikkerhet, og så skal pilotene være bakfulle, merkelig.
 
Dette er faktisk allerede implementert i flere europeiske land, bl.a. Nederland, så det er ikke merkelig at det kommer her til lands også. Det var bare et tidsspørsmål.
 
Selv ser jeg gjerne at de som sitter i EU/EASA og foreslår at europeiske flygende skal kunne jobbe 14-16 timers arbeidsdager testes for medikamenter som nedsetter dømmekraften, i tillegg til de sedvanlige alkohol- og narkotikatestene.

Hver dag!

For en flyger som skal lande etter 14-16 timer på jobb er nedsløvet av trøtthet langt mer enn minstegrensen på alkohol ville ha gjort det, og mens USA strammer inn på flyge- og hviletidsregler går byråkrater i Europa i motsatt retning, og nekter i tillegg å vurdere vitenskapelige bevis på at det er uklokt.

Mens man er inne på det, kanskje det skulle vært pålagt at piloter annonserte før hver flygning når klokken de stod opp den morgenen, hvor mange timer de vil ha vært på jobb på slutten av den aktuelle flyvningen. Så kan de som ønsker det stige av flyet, eller forlange en ferskere "vare", om de vil.
 
Last edited:
Selv ser jeg gjerne at de som sitter i EU/EASA og foreslår at europeiske flygende skal kunne jobbe 14-16 timers arbeidsdager testes for medikamenter som nedsetter dømmekraften, i tillegg til de sedvanlige alkohol- og narkotikatestene.

Hver dag!

For en flyger som skal lande etter 14-16 timer på jobb er nedsløvet av trøtthet langt mer enn minstegrensen på alkohol ville ha gjort det, og mens USA strammer inn på flyge- og hviletidsregler går byråkrater i Europa i motsatt retning, og nekter i tillegg å vurdere vitenskapelige bevis på at det er uklokt.

Mens man er inne på det, kanskje det skulle vært pålagt at piloter annonserte før hver flygning når klokken de stod opp den morgenen, hvor mange timer de vil ha vært på jobb på slutten av den aktuelle flyvningen. Så kan de som ønsker det stige av flyet, eller forlange en ferskere "vare", om de vil.

Man må prøve å holde ting som lar seg skille adskilt. Helt enig i at hviletidsregler er viktig og bør diskuteres grundig, og kanskje er vel så viktige som alkoholtester, men det er jo noe annet.

Hele samfunnet vårt er bygd opp på stikkontroller, hvor den nærmeste sammenlignbare regelen finnes i vegtrafikkloven. Hvorfor noen skulle mene at ikke en lignende regel skulle kunne gjelde for piloter er meg en gåte.
 
Jeg har ikke fått med meg disse debattene tidligere. Kanskje mitt spørsmål derfor er besvart mange ganger tidligere, men hva er så spesielt med luftfarten at man ikke kan ha samme regler for testing som for sjåfører for kjøretøyer? For de fleste bilister er det fullstendig uproblematisk å forholde seg til mulige stikkprøver.

Hva er det som er så spesielt med luftfarten at vi er unntatt arbeidsmiljøloven ?

Ahhh, det stemmer. Det er greit at vi er nedsløvet av trøtthet, men ikke av alkohol (joda, flåsete sagt, men tok du poenget ?).

Sånn for the records: jeg drikker ikke, og driter idet. Men skal vi pålegges enda mere tull så får dem fa.. meg gi oss alt det andre som "alle andre godtar" også !
 
Selv ser jeg gjerne at de som sitter i EU/EASA og foreslår at europeiske flygende skal kunne jobbe 14-16 timers arbeidsdager testes for medikamenter som nedsetter dømmekraften

Dagens replikk! Fint at du setter fokus på sikkerhetsproblemer som er relevante mye oftere enn rusmisbruk i tjenesten.

Men likevel: For oss bilførere virker det ikke helt urimelig at hvem som helst skal kunne testes når som helst i en rutinekontroll...
 
Det finnes personer med alkoholproblemer i alle bransjer og land, så jeg forstår ikke
hvorfor piloter skulle være imot dette.

For en flyger som skal lande etter 14-16 timer på jobb er nedsløvet av trøtthet langt mer enn minstegrensen på alkohol ville ha gjort det

Forstår ikke poenget ditt med å sammenlikne disse, men regner med at du da er
enig i at en pilot som flyr 14-16 timer DAGEN DERPÅ er SERIØST nedsløvet og en fare for sikkerheten?

FAA kontrolltester rundt 10.000 tilfeldige piloter i USA hvert år, og ca 11 stk
blir tatt med mer enn 0,4 i promille;

USAToday

Med andre ord, ca hver 500 flyving er det promille over 0,4 i cockpit. Hvis OSL
har ca 600 flybevegelser pr dag blir det minst ett "promille-fly" om dagen.
 
Last edited:
Dette er faktisk allerede implementert i flere europeiske land, bl.a. Nederland, så det er ikke merkelig at det kommer her til lands også. Det var bare et tidsspørsmål.

Og i Sverige. Ble sjekket forrige uke. Har ikke noe imot at de skal sjekke oss, men det må være visse retningslinjer som politiet må følge.
Forrige uke ble et grelt eksempel på hvordan politiet ikke bør gjøre det. To stykker møter opp i gaten 20 min før departure og passasjerer er på vei inn i flyet. De vil at vi skal stå i gaten og blåse!!!!!!!!!!!!!!!!:headbang
Hva tenker passasjerene da?
Etter litt frem og tilbake blir dette gjort utenfor synsvidde for pax.
 
Og i Sverige. Ble sjekket forrige uke. Har ikke noe imot at de skal sjekke oss, men det må være visse retningslinjer som politiet må følge.
Forrige uke ble et grelt eksempel på hvordan politiet ikke bør gjøre det. To stykker møter opp i gaten 20 min før departure og passasjerer er på vei inn i flyet. De vil at vi skal stå i gaten og blåse!!!!!!!!!!!!!!!!:headbang
Hva tenker passasjerene da?
Etter litt frem og tilbake blir dette gjort utenfor synsvidde for pax.

Ja....enig at det ble direkte "klønete" gjort!

Jeg, personlig har ikke noe imot å bli kontrollert uten mistanke, men jeg tror at de gangene det er farefullt nivå alkohol i blodet vil det merkes av kollegaer eller andre som er involvert rundt flygingen.

Det er ikke som med bilkjøring at man kan snike seg ubemerket bak rattet uten å komme i kontakt med en eneste person.

Og som nevnt tidligere er et alkoholnivå som IKKE kan merkes av andre langt mindre farlig enn tilstanden man er i etter dager med lange arbeidsøkter :drink
 
For en flyger som skal lande etter 14-16 timer på jobb er nedsløvet av trøtthet langt mer enn minstegrensen på alkohol ville ha gjort det, og mens USA strammer inn på flyge- og hviletidsregler går byråkrater i Europa i motsatt retning, og nekter i tillegg å vurdere vitenskapelige bevis på at det er uklokt.

Desto viktigere er det at man ikke har en "dagen derpå".

Jeg kan testes for alkohol og stoff på vei til jobb, og ser ingen problemer med det. Tvert imot er jeg glad for at det er muligheter for stikkprøver, det gjør arbeidsplassen sikrere.
Heldigvis er det ikke tilgang på alkohol på jobb, 12-16 timer arbeid hver dag i opptil 21 døgn i strekk passer dårlig sammen med bakrus, spesielt når arbeidet krever at man er noenlunde våken.

Jeg ser poenget ditt med piloters arbeidstid og utviklingen, men det er et annet tema.
 
Og i Sverige. Ble sjekket forrige uke. Har ikke noe imot at de skal sjekke oss, men det må være visse retningslinjer som politiet må følge.
Forrige uke ble et grelt eksempel på hvordan politiet ikke bør gjøre det. To stykker møter opp i gaten 20 min før departure og passasjerer er på vei inn i flyet. De vil at vi skal stå i gaten og blåse!!!!!!!!!!!!!!!!:headbang
Hva tenker passasjerene da?
Etter litt frem og tilbake blir dette gjort utenfor synsvidde for pax.

----

Hvis politiet vil ta en blåseprøve (det har de hjemmel til i Danmark og Sverige), så må de fanden meg kunne gjøre dette med litt smarthet.
Jeg hadde skrevet rapport prompte på disse tjenestemennene, om de ba meg blåse ved gate'n foran pax'en!

Få, om noen arbeidstakere, er så gjennomtestet og klarert på forhand som yrkespiloter, og sikkerhetssjekkes før man skal fly sitt eget fly - og et eller annet sted er det at man møter en grense mellom det absurde og det som er nyttig.

Vi har byråkrater som er i ferd med å overgå seg selv i kreativitet, så om en blåsetest kommer som obligatorisk ved check in i fremtiden, skulle ikke forundre meg.

Tally-Ho
 
Vi har, som sagt, dette her i USA. Det gjoeres ikke bare for piloter, men ogsaa kabinen og alle paa bakken med FAA-sertifiseringer. Jeg har selv blitt testet flere ganger.

Crewmedlemmet det gjelder gaar til naermeste 'egnete sted' - enten et kontor, handicaptoalett eller andre steder, sammen med en sykepleier. Vedkommende tar de noedvendige proever, og saa er det over. Det er svaert diskret og ingen andre enn crewet selv vet at dette skjer.
 
Hva er det som er så spesielt med luftfarten at vi er unntatt arbeidsmiljøloven ?

Ahhh, det stemmer. Det er greit at vi er nedsløvet av trøtthet, men ikke av alkohol (joda, flåsete sagt, men tok du poenget ?).

Sånn for the records: jeg drikker ikke, og driter idet. Men skal vi pålegges enda mere tull så får dem fa.. meg gi oss alt det andre som "alle andre godtar" også !

Jeg er klar over at dere er unntatt arbeidsmiljøloven (i likhet med en del andre - kanskje også langtransportsjåfører?). Det er imidlertid ikke tema her, og selv om jeg og mange med meg er bekymret for utviklingen i arbeidstid for flygende så hindrer ikke det meg fra å synes at det er en fornuftig ide å tillate stikkprøver for alkohol & andre substanser også for piloter. Som flere her nevner er ikke det ukjent i en del bransjer hvor krav til oppmerksomhet er stort, og jeg antar at så lenge dette gjøres på en diskret måte (og ikke slik det ble referert til over her med krav om sjekk i full offentlighet) så er de fleste enige i at dette i grunnen er helt OK.
 
Last edited:
Back
Top