Vil at piloter kan alkotestes uten mistanke om regelbrudd

Hvorfor ikke bare gjøre som for offshore? Ingen får bli med helikopteret dersom det er utslag på blåsetesten. Innfør dette over hele linja for flygende personell når de møter opp til jobb, dersom utslag blir du registrert og sendt hjem. For det er vel sikkerheten som er det viktigste, som for offshore?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Andre yrkesgrupper synes å bli utsatt for on the spot sjekker, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et så stort problem at piloter også evt blir utsatt for dette. Om passasjerene blir fortalt at dette er en helt normal prosedyre så er det jo ikke noe problem. Om piloten blåser rødt så har han/hun sikkert mer å slite med enn hva passasjerene synes.

Jeg antar at det er ulovlig å føre et fly i påvirket tilstand. Ergo er det grunn til straffeforfølgelse om så skjer. Om det stemmer at det påkreves test ombord for å kunne bevise intensjon så får så være.

Andre yrkesgrupper synes å bli utsatt for on the spot sjekker, så jeg skjønner ikke hvorfor det er et så stort problem at piloter også evt blir utsatt for dette. .

Jeg tror ikke det er saa mange som er uenige om at det gjoeres. Det er maaten det gjoeres paa som er problemet. Som jeg nevnte tidligere, her borte gjoeres det ved at personen tas med til et konotor e.l. og det fungerer greit. Selvfoelgelg staar ikke jubelen i taket hos den som er utvalgt, men man slipper ihvertfall at passasjerene ser det.

Jeg tror ikke det er saa mange som er uenige om at det gjoeres. Det er maaten det gjoeres paa som er problemet. Som jeg nevnte tidligere, her borte gjoeres det ved at personen tas med til et konotor e.l. og det fungerer greit. Selvfoelgelg staar ikke jubelen i taket hos den som er utvalgt, men man slipper ihvertfall at passasjerene ser det.

Jeg er ikke uenig i at dette bør gjøres så diskret som mulig, men hvor mange passasjerer er det som egentlig ser hva som foregår i cockpit? Det er vel ikke verre enn at man f.eks. gjennomfører testene med ikke-uniformert politi (gitt at det er anledning til det), og om passasjerene ser hva som foregår så er det jo ikke verre enn at man ufarliggjør hele episoden gjennom å forklare for passasjerene. Alle vet at det foretas tilfeldige alkotester i trafikken, så om man da kommer på intercom'en og forklarer at slik er det også i luftfarten så er det sannsynligvis godt nok.

Når man leser en del innlegg her så synes det vel være en del som ikke synes det er en god ide. Mulig jeg misforstår disse innleggene.

F35Landing, vil bare si at jeg er helt enig i det du skriver og det kan desverre virke som SAS-Steward har en "axe to grind" med cockpit crew av en eller annen grund?

Jeg har ingenting imot cockpit crew. Om du leser det jeg skriver så gjelder dette for både cockpit og kabin.
Om jeg oppfattes som en som har noe imot cockpitcrew er jeg den første til å beklage det. Det jeg har forsøkt å få frem er at jeg ikke ser problemet på samme måte som enkelte piloter gjør.
Men sånn er det.
At man skulle ha noe imot en enkelt gruppe fordi man er uenig er nytt for meg, men ok.
Jeg har som sagt ikke noe imot piloter i det hele tatt.

Jeg er ikke uenig i at dette bør gjøres så diskret som mulig, men hvor mange passasjerer er det som egentlig ser hva som foregår i cockpit? Det er vel ikke verre enn at man f.eks. gjennomfører testene med ikke-uniformert politi (gitt at det er anledning til det), og om passasjerene ser hva som foregår så er det jo ikke verre enn at man ufarliggjør hele episoden gjennom å forklare for passasjerene. Alle vet at det foretas tilfeldige alkotester i trafikken, så om man da kommer på intercom'en og forklarer at slik er det også i luftfarten så er det sannsynligvis godt nok.

Når man leser en del innlegg her så synes det vel være en del som ikke synes det er en god ide. Mulig jeg misforstår disse innleggene.

Det er dette jeg mener, og slik det kan gjøres etter min mening.
De gangene det er politi ombord i dag av ulike årsaker er de i alle tilfellene jeg vet om kommet i sivil.

Ingen fare, det er helt vanlig å få slike beskyldninger her hvis man setter
spørsmålstegn ved piloters arbeidsvilkår etc. :thumbup

Joa.
Opplever dette også når jeg er ute å flyr, men heldigvis ikke så ofte. Det er desverre en oppfatning blandt noen få, at vi som jobber i kabinen ikke vet så mye om ting. Noe som skaper noen ganske artige diskusjoner.

Ingen fare, det er helt vanlig å få slike beskyldninger her hvis man setter spørsmålstegn ved piloters arbeidsvilkår etc.

Kanskje fordi det er forskjell på å sette spørsmålstegn ved og det å komme med totalt uholdbare og grunnløse påstander som endel her inne faktisk gjør. Men det er en helt annen diskusjon:)

Back