Du tok tydeligvis ikke poenget (heller langt ifra); la oss prøve en gang til.
Dette har da ingenting med Japan å gjøre; at det tilfeldigvis har skjedd en delvis nedsmelting nord for Tokyo har ingenting med ukentlige dosering i vanlige operasjoner rundt om i verden å gjøre. Prøv i det minste å holde diskusjonen litt rasjonell.
Man kan bruke samme argumentet ovenfor kullgruvearbeidere (om du skjønner den logikken bedre) som ovenfor kjernekraftarbeidere; der finnes medisinske og vitenskapelige begrensninger som viser at eksponering over visse menger gir helseskader. I enkelte kjernekraftverk er tid i kontrollrommet begrenset til 16 timer / uken. For kullgruvearbeidere er det etablert maksimale grenser for tid i sjaktene pga. støv.
Konsekvensen av dette er, i følge ditt argument, at de skal få redusert lønn. En kontrollrom arbeider bør altså kun få 16/40 i lønn pr uke, siden han ikke kan jobbe mer enn 16 timer/uken uten å risikere farlige strålingsskader. Hva med dypvannsdykkere? De tåler maks 2 timer på bunn før de må opp og ha flere dager 'fri' før de kan gå ned i dypet igjen. Du mener da at de kun bør få betalt for de faktiske timene de står på bunn? De kan gjerne få mer lønn sier du; men kun om de er villig til å sprenge indre organer og gjennomgå en pinlig død som en konsekvens av for store mengder nitrogen i blodet? De som ikke er villig til å ofre liv og helse for en anstendig lønn; de kan finne noe annet å gjøre? Lønn for kompetanse betales kun til de som er villig til å risikere sin egen helse?
Konklusjonen av argumentet ditt er at så lenge piloter får godt betalt for det, så er det trygt å jobbe 18/timer i døgnet. Selv om jeg skjønner at du mest sannsynligvis sitter i en 'management' rolle med ansvar langt utover egen kompetanse, så skulle jeg likt å høre hvordan du kan forsvare at 18/ timer i døgnet er trygt, selv om lønnen er høy nok til at enkelte aksepterer det.
Tror det er på høy tid du leser noen bøker om Human Error, og ikke minst Fatigue.
Mulig jeg har misforstått noe vesentlig her, men når ble det blitt påvist
at det er HELSESKADELIG å jobbe noen lange økter innimellom?
Det gjør vi da alle sammen!
Forskjellen er at dere i luften som regel har noen dager å komme dere på
i etterkant... .
Men selvsagt bør det være begrensninger på dette og jeg regner med at
Luftfartsmyndighetene og andre har lest mer om Fatigue og human error enn deg.
Når det gjelder lønnsargumentet ditt er det helt hinsides.
Hvis du skal jobbe f.eks 20% mindre, vil din produktivitet gå
ned 20%, altså en økt lønnskostnad på minst 20%, sannsynligvis
mer for arbeidsgiver som må ansette flere. Kostnad pr pilot i SAS er 1,6 mill.
20% av det er 320.000,- i økte kostnader pr pilot.
Hvis du ikke forstår konsekvensene av noe slikt er det kanskje på tide
å lese litt bedriftsøkonomi også. Eller har du forslag til hvor
selskapet ditt skal kutte tilsvarende kostnader, lønnen til CC?
Økte billettpriser?