Viking International og 747 med Banak/Oslo - USA (Miami)

Re: Banak - USA og OSL - Miami med Viking International

Det er jo kjekt at noen ser det lyse i dette, men det er et par "små" utfordringer.

Det nevnes charter med kongekrabber, det er stort sett 5-10 tonn pr gang. Krabber er ekstremt tidskritisk og må være ute av vannet maks 48 timer. Så skal man basere en slik trafikk på krabber, så må det være et ekstremt godt distribusjons nett på andre siden.... Og det leder jo rett inn på neste utfordring. Kan ikke se at disse har noen avtaler med videre distribusjon ved neste "punkt" i hhv USA / ASIA. Andre har brent seg på det tidligere (BA frakter til HKG fra OSL)
Hvis du skal fly fisk til USA, så må du fly f.eks til New York og ha et godt tilbud til Boston. Dette er to meget viktige steder. Man kan greie seg med New York og kundene henter selv der. Men det er ikke 100%.
Ser at de snakker om Miami, og selv om vi faktisk flyr fisk til Miami, så er det ikke noe grunnlag for en egen maskin dit.... Og du får ikke kundene til å hente selv og trucke til New York / Boston. Da forsvinner alle alle innsparinger man eventuelt har fått i utgangspunktet.

I Asia, så MÅ man ha en plan for videre distribusjon. Hvis ikke, så er det bedre å finne seg en pub og spandere øl på alle man møter :) PT er det få om noen destinasjoner som man kan fylle en hel maskin til alene på en regulær basis.

Just my two cents

S

Last edited:

Det er både norske, finske og amerikanske interesser bak selskapet. De har nylig vært på Banak for å se på forholdene. Det mangler noe utstyr, men ikke værre enn at det skal være realistisk å få første maskin avgårde i september. Til å begynne med er det en fraktmaskin som laster 100 tonn.

http://www.finnmarken.no/nyheter/article7370688.ece

Vidar

10 juni er passert med god margin og ikke så veldig overaskende er det inget 747 på OSL for sertifisering og registrering

Hva er det å sertifisere? Er ikke dette gjort hos produsent og/eller selskap før flyet kommer til Norge?

Hva er det å sertifisere? Er ikke dette gjort hos produsent og/eller selskap før flyet kommer til Norge?

Fra artikkelen.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7368407.ece

Primært frakt

Selskapet disponerer flere Boeing 747-fly. Det første flyet som blir klart for bruk er et rent fraktfly, med en kapasitet på 100 tonn gods. Dette flyet ventes til Gardermoen mellom 1. og 10. juni. Her skal flyet sertifiseres og registreres for bruk.

– Mens flyet står på Gardermoen vil vi gjennomføre møter med potensielle kunder, slik at de kan se på maskinen, sier Brobakken

Dette er vel ok, om de kommer inn å begynner å fly.

Men om de er på utkikk etter norsk kapital til å dra dette i gang ville jeg vært skeptisk. Det var en annen amerikaner som for noen år siden kom med tre 747 og landet i JHB, der han lovte å ta opp kampen med naboen og erkerivalen Singapore. Folk kastet seg på og satset sparepengene sine. Nå stå det tilbake tre 747-200 som naturen langsomt resirkulerer. Alle pengene har mystisk nok forsvunnet, og lufthavnen sliter med 480 tonn aluminium, fordelt på 180 meter vingespenn som står og opptar parkeringsplass. Nå vil den oppmerksomme leser si at dette kan ikke skje her, fordi man snakker om 747-400. Et selskap jeg kjenner litt til, kjøpte i fjor en 747-400 for 1 million dollar. Flyet fløy en tur, fra hvor det var parkert til Kemble Airfield. Der ble alle brukbare deler avmontert, og resten blir til Castrol kanner.

Får de det til med rutene er det flott. Nordmenn har vel enda for mye olje til å bry seg med å starte flyselskap. :old

Ja han er en eksentriker han brobakken, det skal han ha. Trenger nok ikke vente i spenning på det her. Hørte jeg noen hviske krabi airlines? :-)

Det nevnes charter med kongekrabber, det er stort sett 5-10 tonn pr gang. Krabber er ekstremt tidskritisk og må være ute av vannet maks 48 timer. Så skal man basere en slik trafikk på krabber, så må det være et ekstremt godt distribusjons nett på andre siden.... Og det leder jo rett inn på neste utfordring. Kan ikke se at disse har noen avtaler med videre distribusjon ved neste "punkt" i hhv USA / ASIA. Andre har brent seg på det tidligere (BA frakter til HKG fra OSL)

En annen ting med kongekrabber er at de er bedre kjent som Kamchatkakrabber eller Alaskakrabber i henholdsvis Asia og USA... Riktignok er det omtrent like langt fra Anchorage til f.eks. Boston som fra Oslo til Boston, men jeg vil tippe at logistikken er langt enklere og mer etablert den andre veien, og merkevaren vil også være lettere å selge...

Vet ikke om det gjaldt andre, men en artig notis, på vg.no så er hele siden som omtaler denne saken tapetsert med reklame for Emirates, hvor Bangkok er dratt frem som priseksempel.

Hvis dette er kombimaskinen som også skal innom Banak - blir det da Banak - Oslo - Miami - Banak - Oslo - Miami osv. da?

En skal vel vært mer en lett optimist for å tro at dette kommer i gang?

Sitter i Amsterdam og tenker på at jeg faktisk skal på Queen-konsert i Las Vegas den 6 Juli..

"Tam-tam-tam, another one bites the dust.. " (Ikke Suarez.. :) :))

Men for all del, lykke til, vært morsomt om det har funket! Får litt Tower Air assosiasjoner med den 747 som skal gå..

Kim

Hvordan er dette med rettigheter? Amerikanske eller kinesiske selskaper kan vel ikke uten videre fly OSL-BKK?!

Ellers er jeg enig med MOW angående galskap :P

Hvordan er dette med rettigheter? Amerikanske eller kinesiske selskaper kan vel ikke uten videre fly OSL-BKK?!
Flyene skal registreres i Finland, på finsk AOC iflg artikkelen ...

Dette må jo være et fantastisk prosjekt å investere sparepengene i for barn av Iskremfabrikkeiere og andre rike arvinger, som har lært flybransje ved å fly verden rundt i biz og ikke klart å bruke annet en rentene av det de har arvet.

Som alle andre slike prosjekter så ønsker jeg lykke til og håper de lykkes. Dersom prisen er konkuransedyktig så vil jeg nok velge 747 før både 777 og 787. Rett og slett forde mulighetene til å fly det fra Norge er begrenset.

Er det mange 747 400 Combi som er bygd? Kombi var jo relativt vanlig på 747-200 men på -300 og -400 er det vel relativt sjeldent. Hvor mange seter er det i et slikt kombifly?
Min siste 747 tur var med 747-238 kombi og jeg merket egentlig ingen forskjell på det og 747-338 som vi fløy tidligere på natten.

Spennende å se hva de gjør når det blir Tech på en fullastet 747 på Banak

De gjør nok som Norwegian og får en Gold-avtale.;););)

De gjør nok som Norwegian og får en Gold-avtale.;););)

Ikke tilgjengelig på 747 .. ;)

Han der Brobakken ... er han virkelig 747-pilot eller er det bare skryt? Finner ingen spor av dete ihvertfall ...

Flyene skal registreres i Finland, på finsk AOC iflg artikkelen ...

Som betyr at de må gjennom samme mølla som Norwegian sliter med å komme gjennom i USA, for å få trafikkrettigheter.

Back