• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vi gratulerer SAS med new lounge for crew og non-rev ombord...

Leste en tråd på FT en gang, på BA-forumet. Det ble nevnt at BA-ansatte måtte ha på dress når de fløy FIRST som ID-pax.. Resultatet: Alle så at de var ID-pax, fordi de var de omtrent de eneste iført dress..

Du sier at en god ID-pax ikke skal legges merke til: Ingen vet at han jobber for selskapet, om han ikke forteller noen det. Har han på seg en vanlig dongeribukse og en t-skjorte, så vet ingen at han jobber for selskapet. Oppfører han seg som folk, blir han ikke lagt nevneverdig merke til heller..
Mener at ID-pax godt kan se ut som en hvilken som helst annen pax, så lenge man er noenlunde anstendig kledd, og oppfører seg normalt...

Jobber selv i et firma som har ID-rettigheter, og har sett kleskoden vi har når vi evt. flyr non-rev. Der spesiferes det bl.a. "No jeans, even if it is designer jeans". Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne olabukseskrekken...
Var det ikke du Tommy, som ble avvist hos CO pga. olabukser?

Det er stor forskjell paa business og oekonomi. Paa business finnes det alltid kunder i dress, dongeri ser du, men det er bare tull aa si at du skiller deg ut dersom du kler deg bra. Jeg kler meg ofte opp naar jeg reiser intercont og ikke har setet/klassen jeg oensker bekreftet. Sjansen for en oppgradering er stoerre dersom man ser bra ut i flere selskaper.

Det finnes helt klare regler i mange selskaper om at dongeri ikke godtas paa business. Jeg floey paa buddy pass i oekonomi uten mulighet for aa faa F og dama som nekta meg i dongeri, tok feil i forhold til CO's regler innenriks USA.

Mitt poeng var at dersom flyselskapet blir tatt i aa forskjellsbehandle ID pax over betalende premium passasjerer / lojale kunder, driter du deg ut.

Det aa kaste C pax ut av sitt forvalgte sete for aa ha ett omraade for crew og id pax, holder IKKE maal. Crewet har crew rest bakerst i flyet.

Greit nok, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det må være dress-code for non-revs.. Ok, så skiller de seg ikke ut om de sitter på biz men jeg kan ikke se at de gjør det iført dongeri heller.. Våre regler, sier faktisk no jeans uansett klasse, og jeg tror ikke vi har mulighet til og få biz overalt en gang, heller..

.....Se paa Speedbird og gutta paa tur. Kler seg opp og holder lav profil. Slik skal det gjoeres!

En god ID pax legges ikke merke til av betalende passasjerer.

Tullprat.

Mange vanlige pax leser nettforum og ser tripreports fra ID pax som Speedbird m.fl. Og da legges de merke til av "betalende passasjerer."

Og kaller du det å holde en lav profil når man legger ut bilde av seg selv når man tar ut billetter på automaten, refunderer billetter, sitter på business for en billig penge, forklarer hvordan standbyordninger fungerer osv?

Har blitt fortalt at av en bekjent i STS at han har tipset ID-billettkontoret om dette, og at de ikke er videre fornøyd med denne praksisen.

Den såkalte 'jeansskrekken' er også på retur, på samme måte som at dresscoden er blitt løsere og løsere de siste årene. Mange selskaper sier nå det er OK med jeans, så lenge de er rene og hele, uten hull, men kun i Y. Skal man reise longhaul, anbefaler man likevel 'business casual (pene bukser og skjorte med krave)' med tanke på evt. oppgradering. First Class innenriks får man stort sett ikke lenger, på grunn av all FF-oppgraderingene.

Jeg tror ikke bolagets ledelse har noen problemer med tripreports fra selskapets ansatte. Ordningene er kjent og det sitter en del oppover i etasjene som leser denne type feedback med stor interesse. Så lenge man ikke skriver noe som er til skade for selskapet, så tror jeg neppe noen vil havne i trøbbel. Det ville i tilfelle være for dumt. Tidene forandrer seg.

I C-klasse på langrute bør man forvente å kunen slappe av og få ristet av seg evt. en stresset dag (eller uke). Det er vel derfor man har "forretningsklasse".

En annen ting du nevner, det med trippel-spørsmål etc. Har opplevd det samme på SAS IC, veldig synkron på matutdelingen, deretter plutselig tre stykker som skal servere påfyll av vin. Men så glemmer de påfyll av kaffen f.eks., da var alle opptatt med å løpe i beina på hverandre i den andre midtgangen..... Litt for ukoordinert opptreden. De gangene purseren har tatt kommando og dedikert en person pr. midtgang har det funket fint. De husker hvilken vin du skal ha, og om du driker kaffe eller te og man behøver ikke være på hugget for å få servert.

nei nei for all del. man betaler for et produkt og det skal være i hh hva man er forespeilet.

siden så mange her har så klare meninger som tydeligvis er gjort på grundige observasjoner av arbeidet ombord, kanskje dere kan søke jobb på inflight-service kontoret hos SAS international så det haddde blitt litt deris over sakene?

Ja, det er strenge og definerte regler både hos SAS og andre selskaper når det gjelder dette.

Skal ikke gå i detaljer, men det går bl.a ut på at man skal opptre med diskresjon og ikke skille seg ut fra andre passasjerer på noen måte, og heller ikke omtale ordningen overfor andre.

Slike regler gjelder i andre bransjer også. Ansatte i banker skal ikke snakke om rentefordelene sine til gud og hvermann. Eller bilbransjen…store rabatter på nye biler for ansatte der, faktisk så gode at de ofte selger bilene med fortjeneste etter et år. For ikke å snakke om ansatte i noen hotellkjeder! Snakket forleden med en som jobbet i en hotellkjede av høyere standard. Fikk vite at de ansatte der betalte 30 Euro pr natt mens vi andre sjelden kommer under 150 Euro på samme hoteller.

Dessverre er det alltid noen som ikke overholder reglene.

Har selv sittet på flybussen og hørt idioter sitte og skryte av hvor billig de kan fly mens vanlige passasjerer sitter rundt og hører på.

Endel personer i SAS har også reagert negativt på en del ”trip reports” fra ID-pax som er lagt ut på dette forumet. Her beskrives det hvordan mye av ordningen fungerer, de skryter av at de sitter på business (legger t.o.m ut bilder av dette) osv.

SK har en ID manual og "Code of conduct" som klart forteller retningslinjer for hvordan man skal oppføre seg i forhold til ID reiser. Den som ikke følger retningslinjene risikerer å bli rapportert, noe som vil bli behandlet som en disiplinærsak og man kan risikere reaksjoner feks inndragelse av ID rettighetene i kortere eller lengre tid utifra sakens alvorlighetsgrad.

nå synes jeg ofte ID billetter er gjenstand for misunnelse fra mange i tillegg til at SAS er Norges hakkekylling nr 1. Som DY tech skriver er det faktisk sånn at de fleste ansattforhold har en frynsegode eller to, rett og slett for at det skaper mer fornøyde og lojale arbeidstakere. Jeg har flere venner med fordeler som overgår ID billetter suverent, men selv de som får 200 000 i bonus inn på konto i tillegg til 700 000 i lønn er grønne av misunnelse for muligheten til å reise på stand-by billetter selv om det innebærer å stå igjen i Bangkok en uke fordi alle fly er fulle.

Tullprat.

Mange vanlige pax leser nettforum og ser tripreports fra ID pax som Speedbird m.fl. Og da legges de merke til av "betalende passasjerer."

Og kaller du det å holde en lav profil når man legger ut bilde av seg selv når man tar ut billetter på automaten, refunderer billetter, sitter på business for en billig penge, forklarer hvordan standbyordninger fungerer osv?

Har blitt fortalt at av en bekjent i STS at han har tipset ID-billettkontoret om dette, og at de ikke er videre fornøyd med denne praksisen.

Vel, du kan hilse din bekjente fra en som har reist med SAS langt over 200K grunnpoeng i snitt i over 12 aar at denne kunden faktisk er saapass smart at han (som tidligere nevnt) forstaar at dette er en del av loennen som SAS ansatte mottar, har du mer enn vakuum mellom oera skjoenner man det.

Det som er viktig er jo selvsagt at reglene blir fulgt og at man oppfoerer seg naar reisen gjennonfoeres. Det burde din kompis ogsaa skjoenne, men det har ikke gaatt hjem der ser det ut til

Saa lenge ID reisende ikke tar rettigheter fra betalende pax, er det klinkende likegyldig for meg om de skriver om sine opplevelser paa nett. Folk som da har lyst til aa motta en slik benefit, kan jo soeke paa jobb i et flyselskap for aa jobbe netter/ukurante tider, faa kjeft hos idiotiske passasjerer for at de ikke kan kontrollere vaeret etc og ID billetter i seg selv om det overhodet ikke rosenroedt i min bok. Jeg har proevd det en gang og kommer aldri til aa reise paa denne maaten igjen

siden så mange her har så klare meninger som tydeligvis er gjort på grundige observasjoner av arbeidet ombord, kanskje dere kan søke jobb på inflight-service kontoret hos SAS international så det haddde blitt litt deris over sakene?

Poenget er ikke at noen av oss tror vi kan dette bedre. Jeg vet jeg ikke hadde holdt ut i den jobben. Det som er poenget er at det er begrenset hva man kan gjøre på når man tilbringer 10 timer i flyet alt for mange ganger i året. For min del har jeg hatt borti 20 long haul-segmenter i år og når jeg en gang jobber med ting som skjer i systemer så blir det til at man følger med. På ene siden liker vi å påpeke at dette kan da ikke være noe heksekunst å koordinere, og på andre siden, å få noen hundre personer med varierende dagsform til å faktisk følge skriptet er noe annet.

-A

Huff, tragisk å høre hvor smålige enkelte er når det gjelder syn på ID-rettighetene. Det er allmennt kjent at det er en del av bonusen for å jobbe i et flyselskap, og det er en bonus av forholdsvis lav verdi for de fleste. Speedbird sine trip-reports har ikke avslørt noe som ikke folk som frekventerer flyforum vet fra før, og etter rapporten og bildene å dømme så oppfører de seg som eksemplariske ID-reisende.
Ikke engang en ID-ordning med garantert sete på 1.klasse ville fått meg tilbake til flybransjen. Livet har tross alt andre goder som er viktigere enn å sitte i et middels komforabelt sete, med sus, støy og middels dårlig mat;)
Jeg har reist noen ganger på buddypass, og det er langt fra noen dans på roser. I de fleste tilfeller ville jeg heller betalt for reisen og vært garantert plass og klasse.

Rapporten til Alex burde absolutt sendes til rette vedkommende, for det er akkurat slike ting som gjør at de best betalende kundene legger igjen pengene sine andre steder neste gang. Synd for SAS

Huff, tragisk å høre hvor smålige enkelte er når det gjelder syn på ID-rettighetene. Det er allmennt kjent at det er en del av bonusen for å jobbe i et flyselskap, og det er en bonus av forholdsvis lav verdi for de fleste. Speedbird sine trip-reports har ikke avslørt noe som ikke folk som frekventerer flyforum vet fra før, og etter rapporten og bildene å dømme så oppfører de seg som eksemplariske ID-reisende.
Ikke engang en ID-ordning med garantert sete på 1.klasse ville fått meg tilbake til flybransjen. Livet har tross alt andre goder som er viktigere enn å sitte i et middels komforabelt sete, med sus, støy og middels dårlig mat;)

Naa er det loennskutt som teller med oljepris paa 40 tallet, samt flymat paa ekofisk ;)

Tror Mr. DYTech farer med toev i sine poster i denne traaden. Tror at SAS vil se paa Speedbird sine rapporter som glimrende rekrutteringsreklame for den yngre garde, intet annet.

Naa er det loennskutt som teller med oljepris paa 40 tallet, samt flymat paa ekofisk ;)

Tror Mr. DYTech farer med toev i sine poster i denne traaden. Tror at SAS vil se paa Speedbird sine rapporter som glimrende rekrutteringsreklame for den yngre garde, intet annet.

Rigmar (på Ekofisk) er definitivt ikke min favoritt. Her på Gullfaks får vi derimot mat som både smaker utrolig godt og ligger i magen lenge nok.
Lønnskutt???? Har jeg ikke hørt:p Jeg tror faktisk jeg hørte rykter om et tillegg i stedet:cool:

Ja, rapportene burde absoultt være et pluss i boka. Flybransjen sliter vel med å rekruttere og holde på de flinke folkene, og da kan ID-rettigheten være tungen på vektskåla for noen.

Back