• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vi gratulerer SAS med new lounge for crew og non-rev ombord...

Hvordan fungerer dette ID-billett systemet? Skatter den ansatte av denne fordelen? Det er jo ganske så strengt ellers i samfunnet på diverse frynsegoder.

At du er sur og grinete gjør selvsagt ikke opplevelsen bedre, men ut fra det du forteller virker ikke settingen god.

For ordens skyld, at jeg ahr en dårlig dag betyr ikke at jeg sitter og lar det gå utover folk rnudt meg, det betyr i praksis at jeg vil ha fred, sitte med nesen i boksen og at folk ikke bør kaste bort tiden min, men jeg svarer da alltid høfflig. Noe annet skulle bare mangle. :)

-A

høres ut som en blanding av dårlig service og LITT negativ innstilling.

Vil en god innstilling innebære at man skal være takknemlig for at man får lov til å fly med dem?:D Noe av poenget med å fly C-klasse er vel at presumsjonen er at passasjeren er i dårlig humør/sliten etter å ha jobbet og at selskapet skal gjøre alt de kan for å gjøre dette bedre. Dette var rett og slett ikke bra.:exclaimation

Nettopp. Man skal ikke behøve å ha "god innstilling" etter å ha betalt ex antall høvdinger for en c-klasse billett. Da må man kunne forvente service.

I C-klasse på langrute bør man forvente å kunen slappe av og få ristet av seg evt. en stresset dag (eller uke). Det er vel derfor man har "forretningsklasse".

En annen ting du nevner, det med trippel-spørsmål etc. Har opplevd det samme på SAS IC, veldig synkron på matutdelingen, deretter plutselig tre stykker som skal servere påfyll av vin. Men så glemmer de påfyll av kaffen f.eks., da var alle opptatt med å løpe i beina på hverandre i den andre midtgangen..... Litt for ukoordinert opptreden. De gangene purseren har tatt kommando og dedikert en person pr. midtgang har det funket fint. De husker hvilken vin du skal ha, og om du driker kaffe eller te og man behøver ikke være på hugget for å få servert.

Merker at det er ganske saa stille fra SAS ansatte i denne traaden.

Det er ingenting som er gaernt i aa gi ID billetter til ansatte/familie/venner. Men da skal man jaggumeg oppfoere seg deretter.

Da jeg fikk min eneste ID billett fra Dag for aa reise til Florida, kan jeg love deg at jeg sto med hatten i handa og hadde en overydmyk approach.

Paa langruter i business skal man dresse seg opp og ikke forstyrre passasjerene som betaler som paa denne maaten.

Naar det gjelder minikabinen, har jeg lagt merke til at de stenger denne noen ganger naar det er lite belegg i C. Det er forsaavidt greit dersom nabosetet er tomt i den fremste kabinen (jeg liker ikke minikabinen uansett).

Men det aa flytte C pax paa grunn av at man skal ha et partyomraade for crew, familie og venner er ikke akseptabelt.

Det er ogsaa greit at Alex var i daarlig humoer, det har han uansett lov til aa vaere, crewet skal vaere saapass profesjonell at de haandterer det. Det aa ikke sjekke hvorfor han ikke har spist opp maten er amatoermessig, det har jeg aldri opplevd i internasjonal C foer.

Med forbehold om forbanna Alex overdrivelser, vil jeg gaa saapass langt at jeg vil si at denne opplevelsen er saa elendig at jeg vil ha penga tilbake for denne leg'en.

Terningkast 1, SAS

SAS har jo ganske strenge regler for ID-pax. Fikk dem utdelt en gang jeg var med på vennebillett, husker ikke detaljene.

Slik jeg leser Alex epistel her, er det ikke eventuelle ID-reisende som er problemet.

Problemet er at crewet ikke har rett fokus på passasjerene i Biz på denne turen.
Akkurat dette er fryktelig trist, og nå vet jeg at denne tråden leses av SAS , og jeg tror også at en skriftlig og formell henvendelse fra Alex vil være på sin plass i akkurat dette tilfellet.

Dette er 'forbannelsen' med lavt belegg. Er maskinen full, er det mye lettere å holde programmet. Er det lite pax, går man i veien for hverandre i perioder og så blir det også mer ukoordinert fordi man tar over andres oppgaver. Eller tror at andre har gjort det en selv skal gjøre. Dermed blir det bare rot.

En god purser bør derfor sette folk i arbeid i skift for å gi en mer naturlig flyt i serveringen. Så får heller de andre sitte å kope i perioder.

Slik jeg leser Alex epistel her, er det ikke eventuelle ID-reisende som er problemet.

Problemet er at crewet ikke har rett fokus på passasjerene i Biz på denne turen.
Akkurat dette er fryktelig trist, og nå vet jeg at denne tråden leses av SAS , og jeg tror også at en skriftlig og formell henvendelse fra Alex vil være på sin plass i akkurat dette tilfellet.

De ID-reisende var helt OK, det var plass nok til de, men det kunne vært "sortert" mye greiere med tanke på at andelen ID-pax var så høyt som dette. Skulle man først flytte på ting så skille betalende (minikabin) og ID pax (fremme), eller plasser de langs hver sin midtgang eller noe, så hadde det ikke vært noen som hadde gått i beina på noen.

Hvis noen i SAS leser dette så skal det lite til å finne ut hvem jeg er, og skulle noen ha interesse så er det ikke vanskelig å finne meg, og skulle noen gjøre det skal skal jeg gladelig koke ned dette til essensen og forklare meg kort og greitt.

Crewet skulle ha vært på besøk i MD'en fra ARN til CPH. Vi var ikke mer enn en håndfull forran gardinen, og etter takeoff (MD-style) var belte-lyset av på 2-3 mins, drikkevarer og utlevering av mat-boksen over på noen få minutter etter dette og alle snorket innen 20 mins.

-A

Dette er 'forbannelsen' med lavt belegg. Er maskinen full, er det mye lettere å holde programmet. Er det lite pax, går man i veien for hverandre i perioder og så blir det også mer ukoordinert fordi man tar over andres oppgaver. Eller tror at andre har gjort det en selv skal gjøre. Dermed blir det bare rot.

En god purser bør derfor sette folk i arbeid i skift for å gi en mer naturlig flyt i serveringen. Så får heller de andre sitte å kope i perioder.

Jeg har litt problemer med å forstå at lavt belegg kan gi dårligere service. Velkomstdrinker skal serveres, rester skal samles inn, mat skal serveres, rester skal samles inn osv., og jeg vil anta at man har rutiner for når i flighten dette skal skje (+/-). Man skulle tro at dette ga muligheten til å gi eksepsjonelt god service. Årsaken er kanskje som -MOW sier at man går i veien for hverandre, men jeg vil vel anta at man har noen slags pre-flight briefing hvor man nettopp planlegger hvordan opplegget skal gjennomføres, f.eks om man har veldig lite pax, eller hur?

Jeg har litt problemer med å forstå at lavt belegg kan gi dårligere service. Velkomstdrinker skal serveres, rester skal samles inn, mat skal serveres, rester skal samles inn osv., og jeg vil anta at man har rutiner for når i flighten dette skal skje (+/-). Man skulle tro at dette ga muligheten til å gi eksepsjonelt god service. Årsaken er kanskje som -MOW sier at man går i veien for hverandre, men jeg vil vel anta at man har noen slags pre-flight briefing hvor man nettopp planlegger hvordan opplegget skal gjennomføres, f.eks om man har veldig lite pax, eller hur?

Det so er forbannelsen, som er det som skjedde denne gangen er det jeg beskrev over: man har to midganger, en tralle pr midgang, og hver tralle bemannes med en person forran og en bak (så kan man betjene to rader samtidig), en siste person løper som anker til/fra galley for å ta odde henvendelser, fylle på tomme flasker og annet forefallende. Denne teknikken funker som en kule når kabinen er full og alt skjer så hurtig som det kan, og alle tre har klart definerte oppgaver og vips, ingen surring.

Når kabinen blir tomemre så blir det plutsleig at noen ikke har noe å gjøre på, og så begynner de på eget intiativ å "hjelpe" med å gjøre det en av de andre skulle gjøre, og når dette skjer uten at den som skulle ha gjort det er fortalt, etc så begynner misforståelsene. Det er her du da får folk som blir spurt 2-3 ganger om det samme, eller noen begynner å tro noen andre ahar jgort noe og vips glemmes ting.

Det er ikke farlig om man blir spurt noe 2-3 ganger, og det er ingen krise om man må be om noe om man har blitt hoppet over. Problemet er at det hele fremstår som forferdelig rotete, og har man en skikkelig muggen dag som jeg hadde, så sitter folk igjen med inntrykket av at dette kan da ikke være så veldig vanskelig å koordinere.

Jeg kunne helt fint at spurt om et annet måltid, og jeg overlever selv om jeg måte forklare noen ganger at det var det ene eller andre jeg ville, og om maten min kom 15 minutter etter avgang eller to timer uti turen gjør nok ikke så mye forskjell siden jeg har mer enn nok kropp å tære på og likevel skulle sitte der i 10 timer. Ingen av disse tingene er i seg selv noe stort. Problemet er at dette bare skurrer av inkonsistens over hele fjølen, og når jeg da hadde en muggen dag og alt jeg ville var å få ting over med kjapt, sige ned i et hjørne og ikke bli forstyrret i 8-10 timer, da blir spriket mellom hva jeg vil og hva som skjer stort.

Det eneste jeg faktisk har noe dyp grunn å være særdeles ulykkelig over er at et medlem av crewet hadde på seg så kraftig parfyme at jeg faktisk satt med hodepine uti turen. Vi har hatt debatter her om dette å måtte gå igjennom taxfree og hvor lite behagelig dette kan være for allergikere. Noen timer i samme kabin gjør også samme nytten, bare at her kan man ikke gå utenom.

-A

SAS har jo ganske strenge regler for ID-pax. Fikk dem utdelt en gang jeg var med på vennebillett, husker ikke detaljene.

Ja, det er strenge og definerte regler både hos SAS og andre selskaper når det gjelder dette.

Skal ikke gå i detaljer, men det går bl.a ut på at man skal opptre med diskresjon og ikke skille seg ut fra andre passasjerer på noen måte, og heller ikke omtale ordningen overfor andre.

Slike regler gjelder i andre bransjer også. Ansatte i banker skal ikke snakke om rentefordelene sine til gud og hvermann. Eller bilbransjen…store rabatter på nye biler for ansatte der, faktisk så gode at de ofte selger bilene med fortjeneste etter et år. For ikke å snakke om ansatte i noen hotellkjeder! Snakket forleden med en som jobbet i en hotellkjede av høyere standard. Fikk vite at de ansatte der betalte 30 Euro pr natt mens vi andre sjelden kommer under 150 Euro på samme hoteller.

Dessverre er det alltid noen som ikke overholder reglene.

Har selv sittet på flybussen og hørt idioter sitte og skryte av hvor billig de kan fly mens vanlige passasjerer sitter rundt og hører på.

Endel personer i SAS har også reagert negativt på en del ”trip reports” fra ID-pax som er lagt ut på dette forumet. Her beskrives det hvordan mye av ordningen fungerer, de skryter av at de sitter på business (legger t.o.m ut bilder av dette) osv.

Huff, dette hørtes ikke helt bra ut. Som om SK har tatt en blad ut av KLM sin non-rev manual :p

Endel personer i SAS har også reagert negativt på en del ”trip reports” fra ID-pax som er lagt ut på dette forumet. Her beskrives det hvordan mye av ordningen fungerer, de skryter av at de sitter på business (legger t.o.m ut bilder av dette) osv.

Dette skjønner jeg ikke at noen kan reagere på. UD-ordningen er rimelig godt kjent, bl.a. var det jo en reportasje om dette frynsegodet i Aftenposten for ikke så lenge siden. Jeg har ikke sett at noen har skrytt av dette her, men til gjengjeld har jeg sett flere ganger at det påpekes hvor viktig det er å oppføre seg bra med ID-billetter.

Men ja, jeg har sett flere trip reports fra folk som har hatt fine turer med ID-billetter. At noen skulle reagere på dem, synes for meg nesten uforståelig.

Mange mener at det bl.a kommer i konflikt med følgende punkt i avtalen:

"Discretion must be shown and the benefit must not be discussed with or in the presence of revenue passengers. "

Endel av det som er lagt ut på nettet er klart i grenseland her mener nå jeg.

Synd at turen din ble så slitsom, og du har rett i at ting burde kunne gjøres mer smidig i serveringen og kanskje litt mer diskret mht id pax.

Men samtidig blir jeg nesten litt redd som kabinansatt (ikke det at jeg nødvendigvis jobber i sas!) når pax er så observante og kritiske til hvordan i detalj gjør jobben vår. Personlig så er jeg veldig opptatt av at pax skal være fornøyd, spesielt de forran gardinen. Når jeg selv er pax, er det aller meste ok så lenge jeg blir sett og at crew har et smil på lur.

Men ja, er enig i at dette ikke var bra.

Mange mener at det bl.a kommer i konflikt med følgende punkt i avtalen:

"Discretion must be shown and the benefit must not be discussed with or in the presence of revenue passengers. "

Endel av det som er lagt ut på nettet er klart i grenseland her mener nå jeg.

For noe tull. Hva er problemet med at ansatte skriver en rapport og legger ut bilder? Det er jo mye viktigere hvordan de ter seg ombord/under hele reisen.

Alle vet at ID billetter er en del av benefits som ansatte i flyselskapene mottar. Det er en del av den totale loennspakken de velfortjent mottar.

Jeg som passasjer har absolutt ingenting i mot det saa lenge man oppfoerer seg deretter. Se paa Speedbird og gutta paa tur. Kler seg opp og holder lav profil. Slik skal det gjoeres!

En god ID pax legges ikke merke til av betalende passasjerer.

Jeg hadde ogsaa en mindre hyggelig encounter med en pensjonert SAS pilot og sin fru paa ID reise: http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=676710&highlight=

Jeg som passasjer har absolutt ingenting i mot det saa lenge man oppfoerer seg deretter. Se paa Speedbird og gutta paa tur. Kler seg opp og holder lav profil. Slik skal det gjoeres!

En god ID pax legges ikke merke til av betalende passasjerer.

Leste en tråd på FT en gang, på BA-forumet. Det ble nevnt at BA-ansatte måtte ha på dress når de fløy FIRST som ID-pax.. Resultatet: Alle så at de var ID-pax, fordi de var de omtrent de eneste iført dress..

Du sier at en god ID-pax ikke skal legges merke til: Ingen vet at han jobber for selskapet, om han ikke forteller noen det. Har han på seg en vanlig dongeribukse og en t-skjorte, så vet ingen at han jobber for selskapet. Oppfører han seg som folk, blir han ikke lagt nevneverdig merke til heller..
Mener at ID-pax godt kan se ut som en hvilken som helst annen pax, så lenge man er noenlunde anstendig kledd, og oppfører seg normalt...

Jobber selv i et firma som har ID-rettigheter, og har sett kleskoden vi har når vi evt. flyr non-rev. Der spesiferes det bl.a. "No jeans, even if it is designer jeans". Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner denne olabukseskrekken...
Var det ikke du Tommy, som ble avvist hos CO pga. olabukser?

Back