Venter 1/2 milliard i minus for SAS Q1

Opptil 80% av pax har vært på nett på enkelte flyvninger. Fullflex billetter vil uansett ha Wifi inkludert i billettprisen. Men over til SAS tapene.
 
Vel, strategien etter core SAS som nå er 95% gjennomført er ikke klar enda,
den skal fremlegges til høsten.

Slike blir "nye" SAS

Jo, men den nya strategin blir nog att fortsätta där Core SAS slutar. Åtminstone hoppas jag att tanken med Core SAS var att ge en anvisning om innehållet i bolagets långsiktiga strategi. Mål och vision förblir rimligtvis intakta även i fortsättningen.
 
Jo, men den nya strategin blir nog att fortsätta där Core SAS slutar. Åtminstone hoppas jag att tanken med Core SAS var att ge en anvisning om innehållet i bolagets långsiktiga strategi. Mål och vision förblir rimligtvis intakta även i fortsättningen.

Styret i SAS ønsker ett salg eller en fusjon. Det sa Styreformannen
i SAS Fritz Schur for ett år siden. Dette er altså målet..

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1870631.ece

SAS har med andre ord ingen "langsiktig" strategi...
(ihvertfall har ikke styret det tydligvis)

Den kortsiktige strategien er åpenbart å gjøre seg attraktiv for en kjøper/partner
og holde hodet over vannet i mellomtiden

W
 
Last edited:
Styret i SAS ønsker ett salg eller en fusjon. Det sa Styreformannen
i SAS Fritz Schur for ett år siden. Dette er altså målet..

Eller det som står i årsredovisningen. Jag utesluter inte att ägarnas outtalade mål är att sälja SAS, men det finns liksom fler mål än så. I verksamhetsberättelsen får man åtminstone ett hum om vad SAS vill på lite längre sikt och jag hittar ingenstans tecken på att man skulle frångå vad Core SAS har påbörjat.
 
Helt riktig, det er rimelig åpenbart at SAS ikke har noen strategi for å overleve som selvstendig selskap. Man har valgt å slanke kostnadene så mye som mulig, fylle flyene for enhver pris og ta tapene dette medfører.

For øyeblikket flyter skuta på likviditet som koster skjorta, dvs. obligasjonslån til kredittkort rente.

Samtidig foregår det intense forhandlinger i kulissene om hvem som skal overta hvor mye og hvor mye staten(e) skal måtte betale for å bli kvitt selskapet.

Lufthansa har bukten, begge endene og alle korta. Giske sitter i skvisen sammen med Anders Borg og Claus Hjort Frederiksen. Kanskje Giske kaster ballen til Sigbjørn Johnsen så blir det ihvertfall konformt med tre finansministre.
 
MOW, med dagens produkt vil jeg ikke velge SAS som operating carrier dersom jeg hadde valg mellom LH og SK. Det teller vel mye.

Om valget står mellom SAS og Lufthansa som operating carrier mellom Skandinavia og Tyskland, er vel SAS et bedre eller minst like bra valg i Business? Interessant at du stadig kritiserer SAS' produkt - mens nordmenn stadig blir mer fornøyd med produktet. SAS har på fem år klatret fra 164. til 84. plass på Norsk Kundebarometer (2006-2011).
 
Back
Top