Vekterstreik stenger flere flyplasser - trafikkonsekvenser

Det er flyselskapets eget ansvar å sjekke egne maskiner, sikkerhetskontrollører/vektere har ikke denne arbeidsoppgaven.

----
Ja, intet flyselskap ville tillate at Adecco- eller Securitas-personell går inn på flight deck og inn i kabinen for sikkerhetssjekk. Her er flyselskapene (heldigvis) suverene!!

Det ville være en en stor sikkerhetsmessig utfordring om disse menneskene fikk tilgang til selve flyet.

Når det er sagt, unner jeg vekterne bedre lønn, og tror hele bransjen er prispresset av Avinor, p.g.a. "massive" sikkerhetstiltak i luftfarten, som jo suger en masse penger ut av en presset industri.
Vekterne er så pass lavtlønnede på OSL, at man får en masse ungdommer og pensjonister der, samt mange av våre nyere landsmenn, og det blir en stor gjennomtrekk der oppe. Det er i alle fall det inntrykk jeg har.

Tally-Ho

Last edited:
Status kl 0740 OSL, ventetiden nå ned mot det normale. På det aller verste har ventetiden vært opp i 20 minutter.

Status kl 0800 OSL. Jo Kobro forteller at køene er på 5 minutter og under dette.

- Køene har vært oppe i 18-20 minutter. Når man er hvor lang køen er blir man forskrekket, men når man ser hvor fort den går, glir du med... Folk har vært ute i god tid. Det var mye verre kl 0430-0500 da charterturistene skulle avgårde - da var folk virkelig ute i god tid.

(Ja det var dette han sa, skjønner ikke helt hva han mente med det siste, men det var vel kanskje det at charterturistene var ute veldig tidlig, noe de normalt er, da innsjekkingen stenger en time før)

Last edited:
Når det er sagt, unner jeg vekterne bedre lønn, og tror hele bransjen er prispresset av Avinor, p.g.a. "massive" sikkerhetstiltak i luftfarten, som jo suger en masse penger ut av en presset industri.
Vekterne er så pass lavtlønnede på OSL, at man får en masse ungdommer og pensjonister der, samt mange av våre nyere landsmenn, og det blir en stor gjennomtrekk der oppe. Det er i alle fall det inntrykk jeg har.

Tally-Ho

Nå er det litt vel forenklet og populistisk å gi Avinor skylden for lønnivået. Avinor er jo bare en av mange kunder av vekterselskapene og at vekterselskapene underbyr hverandre, og dermed presser lønningene til sine ansatte ned for å inngå kontrakter er jo ikke Avinor sin skyld

Kjevik er stengt!
Snakket nettopp med avinor der oppe og de kunne ikke si noe om hvorvidt de ville klare å holde oppe noen timer om morgenen de neste dagene.

Er det rart jeg drikker??

T-2, kanskje??

BF:cool2

Kjevik er stengt!
Snakket nettopp med avinor der oppe og de kunne ikke si noe om hvorvidt de ville klare å holde oppe noen timer om morgenen de neste dagene.

Er det rart jeg drikker??

T-2, kanskje??

SAS tar jo kontakt med de som blir berørt for ombooking, så det er da ikke er argument for å drikke ;)

Media gir konsekvensene for luftfart stor oppmerksomhet, men det er på mange andre områder i samfunnet at vekterstreiken også rammer.

Kanskje ikke like lett å legge merke til, sånn umiddelbart, men kanskje etterhvert når næringsbygg og privatboliger rammes av innbrudd på grunn av manglende vakthold, og lommetyver og butikktyver får fritt spillerom.

SAS tar jo kontakt med de som blir berørt for ombooking, så det er da ikke er argument for å drikke ;)

Det er vel så, men i går påstod SAS at folk med bonusbillett kun ville bli booket om til ledige plasser på bonus. Det kan vel umulig stemme hvis flyet blir innstilt??

I og med at jeg er fra Kristiansund så kvier jeg meg faktisk for å stille ett spørsmål som involverer Molde. (Synd at det skal være slik), men jeg vil presisere at dette er ikke noe KSU vs. MOL innlegg.:

Jeg observerer via avinor.no at Khronair vil få fortsette få fly som normalt. Ifølge RB-nett på bakgrunn av selskapets økonomi. Ett så lite selskap vil jo være ekstra sårbare i en slik situasjon.

Jeg er litt usikker på om jeg synes dette er riktig (her gjelder det å være forsiktig med hva man sier), i og med at til syvende og sist vil jo selskapet tjene penger på streiken all den tid mange vil måtte ta omveien om Værnes, og tilføre Khron ekstra passasjerer.

Hva synes dere, er det rett at noen får lov til å fly, mens konkurrentene ikke får lov? Og at lokal gjennomslagskraft kan se ut til å være ett sentralt element.

Last edited:
I og med at jeg er fra Kristiansund så kvier jeg meg faktisk for å stille ett spørsmål som involverer Molde. (Synd at det skal være slik), men jeg vil presisere at dette er ikke noe KSU vs. MOL innlegg.:

Jeg observerer via avinor.no at Khronair vil få fortsette få fly som normalt. Ifølge RB-nett på bakgrunn av selskapets økonomi. Ett så lite selskap vil jo være ekstra sårbare i en slik situasjon.

Jeg er litt usikker på om jeg synes dette er riktig (her gjelder det å være forsiktig med hva man sier), i og med at til syvende og sist vil jo selskapet tjene penger på streiken all den tid mange vil måtte ta omveien om Værnes, og tilføre Khron ekstra passasjerer.

Hva synes dere, er det rett at noen får lov til å fly, mens konkurrentene ikke får lov? Og at lokal gjennomslagskraft kan se ut til å være ett sentralt element.

Det høres jo noe spesielt ut ... SK er vel i samme situasjon med underskudd i 2009 osv....

Tja, i utgangspunktet litt uvanlig, men tatt i betraktning at Krohn i løpet av sine første måneder har fått både en askesky og så denne streiken så synes jeg det er greit nok, så lenge de ikke begynner å utnytte situasjonen med å øke billettpriser etc.

Utenom at et sellskap er veldig sårbare i oppstartfasen så er det jo også all eller ingen trafikk for dem. SAS og DY får vel tross alt ikke så veldig stor prosentvis reduksjon i trafikken sin.

Det er tøffe tider for flybransjen dette. Først vulkanskyene , og nå dette.
Vi ser dessverre en stor mengde kanselleringer nå, da passasjerene velger å reise på andre måter eller rett og slett ikke reise i det hele tatt. Slik situasjonen er nå, blir hele reisekjeden som involverer fly for usikker for mange, noe som igjen medfører at bransjen taper ennå mer.
Samtidig påføres flyselskapene store ekstrakostnader i form av bakketransporter, ekstra arbeide med å booke om passasjerer, refundere billetter etc, slik at det blir dobbelt opp med ulemper.
Det er trist at denne flotte bransjen mange av oss skal være så utsatt for faktorer som vi ikke kan påvirke selv, og vi må bare håpe at det en gang skal ta slutt ...;-)

Helt enig med siste taler, det går over alle støvelskaft og bransjen får aldri arbeidsro. Dette tærer på og passasjerene blir rett og slett lei.

Jeg har avbestilt billetten fra KRS-TRD til fredag, og kjøpt billetter med WF fra TRF til TRD. Tar ingen sjanser på det område, landsmøtet kaller!

Synd du kvier deg for det. Kan ikke helt se at det skal være et problem når du, som i dette tilfellet, kommer med et saklig spørsmål og en saklig problemstilling som så vitterligen er right on topic.

Rent prinsippielt syns jeg at det er greit at de gir disp til et selskap som er helt nystartet der streiken vil ramme 100% av dette selskapets drift, enten det er på MOL, KSU, HAU eller hvorsomhelst, så lenge dette selskapet IKKE utnytter situasjonen. Noe jeg ikke i mine villeste fantasier tror Krohn vil gjøre. Så langt som jeg kjenner til denne mannen er han en med æren i behold.

Syns det blir feil å trekke frem SAS i denne saken som et referansepunkt da SAS på laaaaaangt når har fått 100% av sine ruter berørt i denne streiken. Dessuten vil jeg tro at storebror (staten altså) ville grepet inn i streiken om en vekterstreik hadde rammet 100% av SAS sitt inntektspotensiale.

Er det slik at de flyr uten sikkerhetskontroll? Eller er det en spesialordning hvor kun dette selskapet får utført sikkerhetskontroll? Noen som vet hvordan dette gjennomføres ?

I USA finnes det jo noen muligheter for "småfly" til å fly uten security -- vår lokale flyplass ved sommerstedet skryter av at de har TSA på plass, og dermed gjør connections smoothere uten ny security. Er noe tilsvarende mulig i Norge - ved security på ankomst?

Cato Air fløy jo uten security tidligere. Du så jo hvordan det gikk.
Tror ikke security ved ankomst er en god idè nei.

Rent prinsippielt syns jeg at det er greit at de gir disp til et selskap som er helt nystartet der streiken vil ramme 100% av dette selskapets drift.

Jeg er enig i at dette er en fin løsning for Krohn, og ingen fortjener å bli utsatt for så mange uforutsette hendelser i noe som tross alt fremdels må kalles en oppstartsperiode.

Men når det er sagt så kan det diskuteres om Krohn blitt "tildelt" fortrinn som strider mot sentrale prinsipper i konkurranselovgivningen. Hvis det er slik at vekterne gir disp. eventuelt bruker uorganiserte til å kontrollere disse flyvningene, men nekter kontroll til andre, av ingen annen grunn enn at selskapet har lokal tilknytning. Burde arbeidsgiver på bakgrunn av nevnte prinsipp innføre lockout?

Nå tviler jeg på at denne situasjonen er så dramatisk som Mr. Krohn fremstiller den. Så vidt jeg forstår så dreier denne operasjonen seg fremdeles om wet-lease, og de har jo garantert force-majure klausuler i sine avtaler. Ved siden av leasing-kostnader vil jeg tro at selskapets kostnader er svært marginale.

Last edited by a moderator:
Hvorfor er det slik at de har en jobb som er mindre verdt enn oss andre?? Er den ikke viktig?

Litt OT, men denne begynner vel å bli litt tynnslitt? Nær sagt alle jobber er da viktige. Det i seg selv er egentlig et halvgodt argument for høyere lønn.

Relativt gode nyheter fra Avinor:

Periode med åpen lufthavn for rutegående trafikk onsdag 16 juni 13:00 - 19:00

I perioden 13:00 - 19:00 lokal tid vil rutene mellom Oslo og Kristiansund og Bergen og Kristiansund bli gjennomført iht oppsatt ruteprogram.

Back