Vekterstreik stenger flere flyplasser - trafikkonsekvenser

Rent prinsippielt syns jeg at det er greit at de gir disp til et selskap som er helt nystartet der streiken vil ramme 100% av dette selskapets drift.
Jeg er enig i at dette er en fin løsning for Krohn, og ingen fortjener å bli utsatt for så mange uforutsette hendelser i noe som tross alt fremdels må kalles en oppstartsperiode.

Men når det er sagt så kan det diskuteres om Krohn blitt "tildelt" fortrinn som strider mot sentrale prinsipper i konkurranselovgivningen. Hvis det er slik at vekterne gir disp. eventuelt bruker uorganiserte til å kontrollere disse flyvningene, men nekter kontroll til andre, av ingen annen grunn enn at selskapet har lokal tilknytning. Burde arbeidsgiver på bakgrunn av nevnte prinsipp innføre lockout?

Krohn Air har ikke blitt tildelt noe fortrinn slik jeg ser det. Det er vel snarere slik at de hadde blitt urimelig hardt straffet av streiken i forhold til de andre flyselskapene da Krohn Air får stoppet 100% av driften, noe som ikke er tilfelle for de andre selskapene her i landet.

I denne sammenheng kommer heller ikke konkurranselovgivningen inn da den streikende part har rett til å ta ut de vekterne de vil, når de vil, hvor de vil så lenge det varsles med en gitt frist. Dessuten har ikke Krohn Air i utgangspunktet konkurranse på strekningen heller. For den mulighten ga jo SAS som kjent fra seg.

For ordensskyld hadde jeg hatt samme oppfatning av saken om det var Øyen Air det var snakk om og de kun fløy mellom KSU og TRD.

Nå tviler jeg på at denne situasjonen er så dramatisk som Mr. Krohn fremstiller den. Så vidt jeg forstår så dreier denne operasjonen seg fremdeles om wet-lease, og de har jo garantert force-majure klausuler i sine avtaler. Ved siden av leasing-kostnader vil jeg tro at selskapets kostnader er svært marginale.

Du må selvfølgelig mene og tro det du vil om den saken akkurat som andre får tenke det de tenker. :-)

Er det slik at de flyr uten sikkerhetskontroll? Eller er det en spesialordning hvor kun dette selskapet får utført sikkerhetskontroll? Noen som vet hvordan dette gjennomføres ?

Jeg antar de har fått innvilget en dispensajonssøknad, slik at sikkerhetskontroll blir gjennomført for reisende med Krohn Air.

I denne sammenheng kommer heller ikke konkurranselovgivningen inn da den streikende part har rett til å ta ut de vekterne de vil, når de vil, hvor de vil så lenge det varsles med en gitt frist. Dessuten har ikke Krohn Air i utgangspunktet konkurranse på strekningen heller. For den mulighten ga jo SAS som kjent fra seg.

Du har selvfølgelig helt rett med hensyn til konkurranselovgivningen... Men det er noe som skurrer hos meg når ett selskap får full service mens de andre får null. Og har det vært snakk om noe annet enn ett lokalt flyselskap så har det nok historen vært annerledes. Når det er sagt, så er det jo det viktigste prinsippet av jo færre som rammes av streiken jo bedre.

PS: Jeg har heller tatt føttene fatt enn flydd med Øyen Air ^_^

PS2: Jeg håndterer denne "Quote" funksjonen rimelig elendig.

Last edited by a moderator:
Du har selvfølgelig helt rett med hensyn til konkurranselovgivningen... Men det er noe som skurrer hos meg når ett selskap får full service mens de andre får null.
Ja og nei. Både SAS og DY osv får jo en viss grad av service i og med at de fortsatt flyr til flere flyplasser og spesielt med tanke på pax fra/til MOL da de kan fly MOL ruter til/fra AES (selv om det er tungvint for pax). Det er langt værre for Krohn Air å flytte sitt fly dit da det vil gjøre reisen kortere for pax å ta bilden til TRD enn å reise til AES for så å fly til TRD.
Dessuten er det jo enten alt eller ingenting når det gjelder Krohn i og med at de kun har én rute. Så at Krohn får alt og de andre ingenting er jo ikke helt korrekt da... mener nå jeg.

Og har det vært snakk om noe annet enn ett lokalt flyselskap så har det nok historen vært annerledes. Når det er sagt, så er det jo det viktigste prinsippet av jo færre som rammes av streiken jo bedre.
Neppe. Da det er Arbeidsmannsforbundet sentralt som styrer hvem som skal streike hvor og når. Slik sett kunne det like gjerne ha vært et selskap i Trondheim som fikk operere sine flighter til og fra MOL.

PS: Jeg har heller tatt føttene fatt enn flydd med Øyen Air ^_^
Men det kunne nok blitt en spennende flytur...

PS2: Jeg håndterer denne "Quote" funksjonen rimelig elendig.
Det er jeg sikker på at vi overlever. :-)

Og Kjos går nå ut og krever tvungen lønnsnemd

http://www.hegnar.no/bors/article432528.ece
- I denne saken synes jeg ikke det er noen sammenheng mellom mål og middel. Vi synes dette blir veldig urettferdig. Her må jo Regjeringen komme inn med en tvungen lønnsnemnd. Konflikten rammer samfunnet vårt på en altfor sterk måte. Den rammer selskaper og tredjepart som aldri burde vært trukket inn, sier Kjos.

Etter min mening hadde de fått mye bedre effekt ved å ta ut alle "pengevekterne" i streik, enn å ramme flyplassene. Hadde gått mindre ut over uskyldige 3 parter som sliter nok allerede.

BF:cool2

Synes det er skremmende at de velger å ta ut vekterne på flyplassene, hvor de rammer en bransje som sliter etter askekaos osv.
Dette viser at de som leder denne streiken overhodet ikke følger med i timen. Helt enig i Bizflyer om at "pengevkterne" ville rammet samfunet på en måte som går mindre ut over tredjepart.
Irriterende å ikke kunne bruke kontanter, men levlig. Da er det også arbeidsgivere som blir rammet og ikke titusenvis av reisende.

Vannflasker, vinflasker og neglefiler har aldri senket noen flymaskin. .

Det er jo fordi kontrollen er så fantastisk effektiv! :colgate:

Er i prinsippet enig med deg, men du vil aldri klare å få politikerene til å legge ned de 'synlige' tiltakene ... disse er tegnene på at de gjør en god jobb ... :rolleyes:

Dessuten er det altfor mye penger investert i produksjon av sikkerhutsutstyr og denslags og altfor mye bakmenn og 'greased palms' ...

Vektere = de som ellers ikke får seg noen annen jobb... f.eks. i kassa på Rimi eller Rema... Hva kreves for å bli vekter a? Godkjent grunnskole? Synd om Krohn Air blir offer for disse viktigperene av noen vektere med altformange striper på skuldra... Hvorfor har de striper i det hele tatt?

Jeg setter streikeretten høyt - det skulle jo bare mangle, men jeg klarer ikke ha så stor respekt for måten denne streiken håndteres. De streikende har jo lyktes i å ta ut den delen av organisasjonen som rammer mest, men problemet er vel at denne delen ikke rammer de rette personene. Når man stopper flytrafikken, spesielt tett oppunder skoleferien så er det ikke arbeidsgiver som får svi, det er de reisende, som ikke har noe som helst med konflikten å gjøre :old

Last edited:
Kanskje feil å trekke inn Rimi og Rema, de som jobber der har jo tross alt ikke gjort noe galt, men måten de fleste vekterne jeg omgås med oppfører seg gjør at min respekt for dem er lik null. Spesielt med viten på hvor lang tid det tok dem å komme i en sånn posisjon.

Vektere = de som ellers ikke får seg noen annen jobb... f.eks. i kassa på Rimi eller Rema...

Takk for den. Jeg kan faktisk nevne at jeg en gang fikk avslag på en søknad hos Adecco Security som den gangen drev kontrollen her på OSL. Forøvrig har jeg sittet i kassa, men det var på Meny.

Nå jobber jeg i et verdensomspennende ekspresspakkefirma.

Vektere = de som ellers ikke får seg noen annen jobb... f.eks. i kassa på Rimi eller Rema... Hva kreves for å bli vekter a? Godkjent grunnskole? Synd om Krohn Air blir offer for disse viktigperene av noen vektere med altformange striper på skuldra... Hvorfor har de striper i det hele tatt?

Tenk deg om før du snakker din tulling. Driter i om Krohn Air går dukken så lenge vekterne ikke har lønn til å leve av.

Takk for den. Jeg kan faktisk nevne at jeg en gang fikk avslag på en søknad hos Adecco Security som den gangen drev kontrollen her på OSL. Forøvrig har jeg sittet i kassa, men det var på Meny.

Nå jobber jeg i et verdensomspennende ekspresspakkefirma.

Da vil jeg personlig bare påstå at du var heldig med det avslaget, også bekrefter vel bare det at det forøvrig ikke er noen sammenheng mellom yrkene :) Vil tro du har det betydelig bedre med ekspresspakkefirma jobben enn du ville hatt det i security på OSL!

Ellers vil jeg i tillegg påpeke at det sikkert er mange dyktige vektere rundtomkring, men jeg må bare ta utgangspunkt i de jeg kjenner til - Beklager i tilfelle jeg tråkket noen hardt på føttene! Jeg synes fortsatt at grunnlaget dere streiker på er hinsides all fornuft!

Generalisering er nåtidens største feiltrinn!

Back