Vekterstreik stenger flere flyplasser - trafikkonsekvenser

Snakket med SAS ang min reise fra KRS på torsdag, og de ville ikke booke om nå, men vente å se hva som skjer.

Men jeg ble gjort oppmerksom på at ombooking bare ville skje mot ledige plasser i bonusbillettklassen. Og det ser jeg for meg er håpløst å finne ledige plasser i dagen før avreise når man skal helt til MNL. Kan dette virkelig være rett? Blir man ikke booket om der det er ledig uansett?

BF:cool2

Ser flyselskapene allerede har begynt å kansellere fly for å unngå å ha fly og mannskap sittende "vekterfast". Ser siste flight SAS avgang OSL-KRS er kansellert

Ser flyselskapene allerede har begynt å kansellere fly for å unngå å ha fly og mannskap sittende "vekterfast". Ser siste flight SAS avgang OSL-KRS er kansellert

Og tilsvarende morgenavgang kl 0720 KRS-OSL i morgen! Det er samme flykropp!

BF:cool2

Nå må partene ta seg sammen og komme til en løsning, ferien begynner på fredag og titalls tusener vil rammes pga dette. Håper det er noen "skarpe kniver i vekterskuffen" som skjønner det.

Har en flight med DY til Nice på onsdag morgen kl. 0630. Hvis jeg sjekker inn men ikke rekker å komme gjennom sikkerhetskontrollen, er billetten tapt eller vil jeg kunne booke om til flighten på torsdag?

Noen som vet hva som har skjedd med webkameraet? Hadde vært fint å kunne følge med litt i morgen.
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_webkamera

Men jeg ble gjort oppmerksom på at ombooking bare ville skje mot ledige plasser i bonusbillettklassen. Og det ser jeg for meg er håpløst å finne ledige plasser i dagen før avreise når man skal helt til MNL. Kan dette virkelig være rett? Blir man ikke booket om der det er ledig uansett?

Du har en billett (kontrakt) med SAS, bonusbillett eller ikke, du har samme rettigheter som med betalt billett.

Stenger plassene all pax-trafikk, også inbound pga. vektermangelen?

I prinsippet kunne vel SAS fløyet maskinen hjem som ferry neste morgen bare crewet ikke ble sluppet inn i uren sone på OSL?

Stenger plassene all pax-trafikk, også inbound pga. vektermangelen?

I prinsippet kunne vel SAS fløyet maskinen hjem som ferry neste morgen bare crewet ikke ble sluppet inn i uren sone på OSL?

Hele flymaskinen er uren når den ikke har vært på rent CSRA på avgangsstedet (noen kan ha plassert noe ombord) og må sjekkes av de vekterne som altså ikke er på jobb.

Hele flymaskinen er uren når den ikke har vært på rent CSRA på avgangsstedet (noen kan ha plassert noe ombord) og må sjekkes av de vekterne som altså ikke er på jobb.

Det er flyselskapets eget ansvar å sjekke egne maskiner, sikkerhetskontrollører/vektere har ikke denne arbeidsoppgaven.

Det er flyselskapets eget ansvar å sjekke egne maskiner, sikkerhetskontrollører/vektere har ikke denne arbeidsoppgaven.

Når de kommer fra uren lufthavn også? I våre dager flyr jo fly stort sett fra "rent til rent" og da kan jeg forstå det.

Da har jeg i så fall lært noe nytt i dag også!

Når de kommer fra uren lufthavn også? I våre dager flyr jo fly stort sett fra "rent til rent" og da kan jeg forstå det.

Da har jeg i så fall lært noe nytt i dag også!

Vektere er aldri ombord i fly og sjekker, det er flyselskapets ansvar og det er crew som står for sjekkene ombord i henhold til regelverket.

Nå må partene ta seg sammen og komme til en løsning, ferien begynner på fredag og titalls tusener vil rammes pga dette. Håper det er noen "skarpe kniver i vekterskuffen" som skjønner det.

Arbeidsgiver må betale vektere mer i timelønn - 10 års ansinitet gir deg under 150 kr i timelønn - på våre lufthavner er prisene presset ned til det værtse av Avinor mot vaktselskapene i anbudene også.

Selv er jeg arbeidsgiver i vekterbransjen ( ikke flyplasser) - og kjenner vekterbransjen ut og inn - bransjen er ødelagt av prispreset av Avinor - dermed for man vektere på kort sikt - de gidder ikke å være i yrket - dermet må Vaktselskapene og Avinor gå sammen for å bedre lønnsvilkårne for landet vektere på landet flyplasser betraktelig - så blir det normal bemanning igjen.

:up:

16-17 min ventetid på OSL nå, ifølge Kobro. Han sier det er vanskelig å vurdere hvor mye ekstra tid man bør beregne, men antyder 15-30 min. Reporter Dag Stamnes ville selv sikret seg med "en drøy halvtime". 11 sluser åpnes kl 0700. Ser av bildene at det var en 10-15 stykker i kø i Fast Track også.

(Fra TV2 direkte kl 0700)

Jeg sa det før streiken, og sier det igjen: legg ned hele det sirkuset, og bruk pengene på etterretning isteden. Vannflasker, vinflasker og neglefiler har aldri senket noen flymaskin. Og ref. siste "test" på OSL, hvor 8 av 10 (?) testpersoner gikk gjennom uten problemer så har dem jo glatt bevist at sikkerhet, det er noe dem overhodet ikke har peiling på.

16-17 min ventetid på OSL nå, ifølge Kobro. Han sier det er vanskelig å vurdere hvor mye ekstra tid man bør beregne, men antyder 15-30 min. Reporter Dag Stamnes ville selv sikret seg med "en drøy halvtime". 11 sluser åpnes kl 0700. Ser av bildene at det var en 10-15 stykker i kø i Fast Track også.

(Fra TV2 direkte kl 0700)
16-17 minutter kø kl.07 under streik? Det er jo ikke værre en en helt normal tirsdag kl. 07 på BGO det. Fortsatt levelig med andre ord.

Back