Ingen, tror jeg .. det er vel fullt outsourcet til et loadsenter nede i Asia et sted .. hører en del murring om loadplaner fra Helvete ...
Men sitter vel noen nordmenn igjen og har ansvar for WF.
En del som jobber med kontroll på fly som SGH har kontrakt med flyselskapet om å gjøre dette.
På Torp gjør vi jobben selv. Det funker veldig greit.
Helt sikkert, men ansatte med lisens er dyrere, både pga. kompetanse og høyere lønn. Så når økonomene kommer, så blir sentralisert kontroll mer populært, og nå som it-systemene er på raskere linjer, så også outsourcing.
Siden vi er inne på feil bygget fly, hvorfor taxer dash'ene til Widerøe alltid med spoiler oppe?
Hadde en uke jobb i Tromsø hvor jeg endte opp med litt spotting i lunsjen, og alle maskinene til Widerøe taxet ved avgang med spoiler oppe, for så å legge dem ned rett før man "ga gass"... er det flyet i seg selv, eller rutiner hos Widerøe?
Atle
Har opplevd at det har vært slikt inne i kabinenAt Widerøes fly i utgangspunktet er tunge forran er greit. Hvordan ville man ellers kunne fly med 4-5 passasjerer og 7-800 kilo post og frakt i lasterommet bak? For den situasjonen har man ofte.
Og med Altea sin load control som er designet rundt CLC så har man også gode verktøy for å sentralisere. De gamle systemene var nok bedre lokalt mens Altea er mye bedre i et CLC setup. Ikke alle som er like glad i Altea men som et CLC verktøy er det bra. Men selvsagt "shit in = shit out" hvis den som snekrer loadplan etc er ubrukelig og ikke kjenner realiteten så blir resultatet deretter.
Det dreier seg om sertifiserte data, så hvis man legger inn AHM-data feil, at utregningene er feil eller at de er forskjellig for forskjelige selskaper, vil det være en sak for luftfartsmyndighetene ..
Kjenner et par av de som jobber med databasene i London, og de er 'gamle rever'. Mistenker at mye av problemene er brukergenererte .....
'Noen' gjør ikke ting riktig.
Det gjøres sikkert riktig, men ikke effektivt ...
Noen har ønsker/krav om at man sikter seg inn på angitte mål (balanse), mens andre selskaper er fornøyde om man er innenfor operasjonelle begrensninger.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.