Vekt og balanse på Dash 8

Re: Vekt og balanse på Dash 8

Det kan jeg ikke huske, men tviler. Den var alltid lett å balansere. -40 også. Det var først da de begynte å bli riktig lange at problemene oppsto. En MD83 i charterkonfigurasjon var f.eks. i trøbbel både med svært få pax og når den var full. Har vært med på å 'jukse' med å smyge et par sandsekker innenfor døra bak, men det funker dårlig når man stanger hodet i max takeoff- eller zero fuel weight.

Ulempen med motoren bak er at "empty" CoG er tildels mye lenger bak enn "payload" CoG.
Dette betyr at man trenger en større MAC envelope med de ulemper det medfører (større stabilizer, økt vekt).
Problemet blir større med økt lengde.

Dash 8 har ett annet "problem" og det er at hovedhjulene retracter bakover (ikke sidelengs), noe som antagelig
er med på å begrense dens MAC envelope noe (CoG shift bakover) og dermed gjør lastingen noe vanskeligere.

Men alt dette er selvsagt bevisste design valg og kompromisser man gjør for best å tilfredstille de krav til performance
og økonomi flyselskapene ønsker.

W

Last edited:

MD11 er forøvrig det eneste fly jeg i farten kan komme på hvor balansekonvolutten blir trangere når du nærmer deg max zero fuel weight ... Festlig i aspargessesongen når du ryker på trimmen ved å sette en i cockpit ...

Nå er feilkonstruert vel feil ord, men MD-11 har vel ganske små marginer og kan vel være litt utfordrende og lande i endel settinger?

Nå er feilkonstruert vel feil ord, men MD-11 har vel ganske små marginer og kan vel være litt utfordrende og lande i endel settinger?

Ja, det er en del piloter som omtaler typen i mindre rosende ordelag ....

Hvis man ser det fra andre enden, er det noen fly som er eksepsjonelt enkle og laste, og som er lite sensitive på om det er tomt eller fullt?

Hvis man ser det fra andre enden, er det noen fly som er eksepsjonelt enkle og laste, og som er lite sensitive på om det er tomt eller fullt?

B737 er relativ enkel å ha med å gjøre. Store maskiner som B777, 747, A340/330 er også enklere. A319/320 er stort sett grei.

Hvem er de vanskeligste å ha med å gjøre med, da, Superhai ? ;-) Bare tenkte fra mitt ståsted. Jeg ville vel være ganske så enig med deg.
Flyene er ganske greie å ha med å gjøre, så lenge man vet hva svakhetene er.

Så - bør vi lage en poll for loadcontrollere? Hva er de enkleste&vanskeligste flyene å ha med å gjøre ?

Enig om at de fleste fly er greie så lenge man kjenner eventuelle svakheter.

F.eks 777 er et ganske fint fly. Men få den i cargo versjon fra Oslo med 80% fisk. Så blir plutselig 777 ganske lunefull med mange begrensinger som krever kreativitet tidlig i planleggingen.
Samme med enkelte TK 737-800 som har stor Business seksjon Hvis det da er full i økonomi og litt lav Business booking så kan den være skikkelig tricky.

Hadde forøvrig en F100 fra Helvetic for noen år siden. Kapteinen ville gjerne se loadplan før vi lastet, og ble helt fra seg for han mente vi ville havne langt ut av trim. Jeg var uenig og påpekte at vi var langt innenfor og at det var ingen fare for tailtip. Etter litt frem og tilbake ble vi enige og ved levering av loadsheet så var det kjerra i perfekt trim og god stemning hos alle parter :)
Men var litt spent når jeg holdt på. Ville vært pinlig hvis vi måtte laste om etter at jeg hadde vært stor i kjeften om at dette ville bli ypperlig...

F.eks 777 er et ganske fint fly. Men få den i cargo versjon fra Oslo med 80% fisk. Så blir plutselig 777 ganske lunefull med mange begrensinger som krever kreativitet tidlig i planleggingen.
Samme med enkelte TK 737-800 som har stor Business seksjon Hvis det da er full i økonomi og litt lav Business booking så kan den være skikkelig tricky.

Hadde forøvrig en F100 fra Helvetic for noen år siden. Kapteinen ville gjerne se loadplan før vi lastet, og ble helt fra seg for han mente vi ville havne langt ut av trim. Jeg var uenig og påpekte at vi var langt innenfor og at det var ingen fare for tailtip. Etter litt frem og tilbake ble vi enige og ved levering av loadsheet så var det kjerra i perfekt trim og god stemning hos alle parter :)
Men var litt spent når jeg holdt på. Ville vært pinlig hvis vi måtte laste om etter at jeg hadde vært stor i kjeften om at dette ville bli ypperlig...

Huffda. Er alle disse også feilkonstruert altså? :)

Robert, Widerøe bruker to ulike måter å beregne balansen.
1: med free seating
2: med fast seteplassering, eller free seating i kombinasjon med bruk av setecontainere til bagasje, frakt eller post.

Ved fritt setevalg kommer man til en index som sier fra om antall passasjerer i siste seksjon - de to bakerste radene. Man får tre ulike svar:
1: Max antall passasjerer i siste seksjon.
2: minimum antall passasjerer i siste seksjon
3: ingen begrensning på hvor mange personer det kan være i siste seksjon.

De som flyr i nord er godt vant å høre bakkepersonell komme ombord å si noe sånn som " vi må ha minst 6 bak" hvorpå kabinpersonalet ber noen flytte seg. En dagligdags ting.

Denne måten å beregne på er basert på at resterende antall passasjerer er jevnt fordelt i flyet.
I ditt tilfelle virker det ikke å være en jevn fordeling, og den faktiske balansen var derfor sikkert langt langt "innafor".

Last edited:

De som flyr i nord er godt vant å høre bakkepersonell komme ombord å si noe sånn som " vi må ha minst 6 bak" hvorpå kabinpersonalet ber noen flytte seg. En dagligdags ting.

Når det er lite folk, så får du vanligvis høre noe slikt som "sett deg gjerne helt bak" eller noe slikt allerede når du går ombord.

Flyene er ganske greie å ha med å gjøre, så lenge man vet hva svakhetene er.

Så - bør vi lage en poll for loadcontrollere? Hva er de enkleste&vanskeligste flyene å ha med å gjøre ?

Trenger ikke poll for slikt. Det er en nokså statisk materie. :D

Og det er derfor man trenger 'lisens'. Man skal vite hva man driver med når man planlegger en trygg avgang. Ca 98% er plankekjøring, men så var det disse siste to prosentene da .....

Enig med MOW.
Jeg har jobbet med mange forskjellige flytyper. Jeg synes ikke noen er mer vanskelige enn andre. Man må bare forstå det man gjør.
Alle fly har sine særegenheter. Flyr du for eksempel en nesten tom MD82 så trenger du noen hundre kilo med sandsekker helt forran. Fordi den er så tung bak. Men med fullt fly så er det veldig frem-tungt.

MD80 ser i teorien ganske tricky ut å laste ja, spesielt en veldig tung MD83 hvor CG
envelope halveres og vel så det når den nærmer seg MTOW..

W

Attachments

• Envelope.jpg
    Envelope.jpg
    115.7 KB · Views: 393
  • Dash.jpg
    Dash.jpg
    57.1 KB · Views: 386

Må jo refreshe's annethvert år eller noe. Må tenke på min egen snart òg. Får mase på sjef om refresherkurs. ;-)

Wahoo - ja, jeg vet, når man har maksimalt med fuel og payload og er veldig nære MTOW, så kan jeg fortelle deg hvordan en 737-700 og en A320 ser ut.

Har hatt noen episoder med noen reseatinger fordi det aldri falt meg inn at cockpit skulle ha topup-fuel ... ?
Fint vær og ingen slots/restr, halvsent på kvelden, cavoc her og på destination ..., ingen uvær enroute, flightplanfuel er godt innenfor, og alt er fryd og gammen, helt til han kommer med fuelbestillingen.
Snakker om sydencharter av typen sør/øst-middelhavs-standard. Endel av disse pilotene er sånne halvguder. (huff). Men de skal jo tross alt hjem til kona's/mammas middag også.

Kanskje jeg skulle scannet inn noen av disse gode gamle fine DH1/DH3 trimsheetsene til WF? Jeg har vel etpar eksemplarer her hjemme fra de gode gamle dager.

F.eks 777 er et ganske fint fly. Men få den i cargo versjon fra Oslo med 80% fisk. Så blir plutselig 777 ganske lunefull med mange begrensinger som krever kreativitet tidlig i planleggingen..

Fra OSL vil vel en 777F som ikke har >80% fisk vel være ganske unormalt?

Fra OSL vil vel en 777F som ikke har >80% fisk vel være ganske unormalt?

... alt har vel mer enn 80% fisk? Alt annet er vel unormalt?

- Eneste er at innlands er det vel aldri C/PES Fresh Salmon som transporteres, men heller ferske krabber og reker og andre varer - spesielt bildeler og mye annet DLH/UPS-greier, jetpak, og mye annet støff.

Standarden på utenlandsflighter er vel C/PES... Det kan være noe top-pri-RRY (radioaktive medisiner), men ellers general cargo, dersom det ikke er C/PES. Dette er norsk industri på det beste.
Selvfølgelig svarer jeg pilotene dersom de spør ...- ja, det er ikke noe norsk fisk igjen på oss nordmenn, kun svin, kylling og okse... - alt annet eksporteres jo ....

Last edited:

Takk til Robertaas for å ha stilt det "dumme" spørsmålet jeg selv har lurt på og takk til alle de andre som kommer med interessante detaljer om balansering av masse senteret. Skal straks på en Widerøe flight, om alle pax løper i ene enden vil flyet styrte, håper ikke det? På forhånd unnskyld for dumt spørsmål.

Slett ikke dumt .. men med tanke på den begrensede plassen man har til rådighet tviler jeg på at det er mulig.

Men det har vært tilfeller hvor dårlig sikrede sikrede dyr og annen last har forskjøvet seg bakover under climb og forårsaket stall.

Hehe det er bra, da setter jeg det i riskokategorien for å bli slått ned av lynet :D

Aft Cabin Section 'E' = rad 9 og 10.
Rad 9=4 seter, og rad 10=5 seter. Akkurat som på bussen... ;-)
Sånn.
De som har WF flighter på gate vil som regel alltid "per WF Crew rutine", og trim sheet fortelle (nesten alltid) på forhånd før boarding, hvor mange som skal på aft section. Du setter deg der cabincrew sier du bør sitte.
Sånn er det bare.... (!) Det har med "vekt og balanse". Det bør man ikke overkjøre.

Last edited:
Back