Vekt og balanse på Dash 8

Re: Vekt og balanse på Dash 8

He he .... Denne var igrunnen ganske fornøyelig! Antagelig er det slik at de etablerte selskapene bare er ute etter å "fu..'e" med passasjerene sine bare sånn at de ikke skal føle seg for komfortable.

Re: Setevalg hos Widerøe

Selvsagt skjønner jeg at fly må balanseres, men om hverken passasjerer eller last er forran vingene så må drivstoffet befinne seg forran vingene og man må ha fylt med langt mere enn hva som var nødvendig for flighten (regner med at det er dyrt å transportere for mye drivstoff).

Personangrep til tross, jeg kan enda ikke se noen argumenter eller informasjon som kan gi andre konklusjoner enn at enten flyet er feilkonstruert eller så aner ikke Widerøe hva de holder på med.

Korleis gjekk det med denne saka? Rapporterte du Widerøe til Luftfartstilsynet? Sidan dei ikkje har peiling på det dei driv med ? Eller var det flyprodusenten du gjekk på? Sidan dei har feilkonstruert flyet?
:stir:stir

...derav over tid akkumulert økt (over)vekt i cockpit ;)

Absolutt! Det meste av tiden ligger jeg hjemme på divanen og spiser wienerbrød mens jeg røker sigaretter med munnstykke. Og teller penger selvsagt:)

Last edited:

Absolutt! Det meste av tiden ligger jeg hjemme på divanen og spiser wienerbrød mens jeg røker sigaretter med endestykke. Og teller penger selvsagt:)

Visste det var en grunn til at den nye kapteinuniformen nå er en toga, og at vi må nå som standard må ha minimum 10 pax i bakre seksjon.:drink

Vi jobber med å fete opp pilotene så det bare blir nødvendig med 9 i bakre seksjon. :p

Ikke sikker på egenvekta, men den ble erstattet med 200kg ballast ... ;)

Omtrent like moro som å få en E190 med 5 pax og 1 bag innafor - demand some thinking :stir

Omtrent like moro som å få en E190 med 5 pax og 1 bag innafor - demand some thinking :stir

Ahh, fortell, nerdehjernen min liker slikt!

Kan hende Embraer heller ikka kan å produsere fly?!

Godt ingen nevner MD90 uten fortrapp .....
Når man er inne på MD, fløy ikke forgjengeren DC9-21 rundt med blylodd permanent montert i nesen, eller er det bare et rykte?

Kan hende Embraer heller ikka kan å produsere fly?!

Det føles litt slik når man jobber med en E190/195. Men problemet ligger nok i at den er lang, og med relativt små vinger. Det er ikke bare med lav load heller, snur du ryggen til så danser den samba med balanseplanleggingen din! :spin

Problemet, og det som skiller gutter fra menn når det gjelder lastekontroll, er at flyenes egenskaper forandrer seg drastisk under forskjellige forutsetninger. En gang, når jeg har en 15-16 timer til overs forteller jeg kanskje om mine eventyr med tunge MD11'er...,,,

F35; artig innlegg!

LNMOW; ja, fortell om dine eventyr.

- Hva skjedde med "Gandalf på reise?"

Stone:
Dessuten hadde vel en del slike DC9'er ballast et sted foran fordi det var påmontert en noise-reduction-kit på motorene bak. En del andre hadde ikke ballast heller.

Og når det gjelder E190/195... Så er det vel en flytype som ikke burde vært satt i ordinær 2-klasses trafikk med full turistklasse og halvtom bussinessklasse.
Det er som du sier, Superhai - denne balansen danser samba opp og ned og til siden og overende helt til flighten er "closed" i Altea. Plutselig har den beveget seg 10-15 indekser fra midten og helt på bakre limit.

Back to WF...

Full DH4, og så å sii ingen bag ... Hva gjør du?
Full DH1, og ekstremt lite bag --- i tillegg skal pilotene, ja, F35, ha med seg en IDpax eller vanlig pax, helst ei fruntimme på jumpseat i tillegg. "Hvorfor trenger vi sandsekker" ?

Disse flyene har aldri vært ment for å fly stappfulle med pax som ikke tør å sende bagasje.
- Men når du har høytider der alle har bag og det er mye frakt i tillegg,
så har du gjerne ikke mulighet for jumpseat pax, da flighten ligger helt på fwd Balance limit og på topp på mzfw, og ikke har mulighet for ekstra ballast for å ha med idpax...

Jumpseat pax gir -2 indekser på balansen og koster ekstra 92,67kg ballast i bakre lasterom for å veie opp ...

Jeg med mine knappe 60 kg ville altså vært drømmepiloten til WF ;)

Når man er inne på MD, fløy ikke forgjengeren DC9-21 rundt med blylodd permanent montert i nesen, eller er det bare et rykte?

Det kan jeg ikke huske, men tviler. Den var alltid lett å balansere. -40 også. Det var først da de begynte å bli riktig lange at problemene oppsto. En MD83 i charterkonfigurasjon var f.eks. i trøbbel både med svært få pax og når den var full. Har vært med på å 'jukse' med å smyge et par sandsekker innenfor døra bak, men det funker dårlig når man stanger hodet i max takeoff- eller zero fuel weight.

MD11 er forøvrig det eneste fly jeg i farten kan komme på hvor balansekonvolutten blir trangere når du nærmer deg max zero fuel weight ... Festlig i aspargessesongen når du ryker på trimmen ved å sette en i cockpit ...

Litt som mtow og max tof på A320 og B737 (Houston flighten til SK), så er det ikke barebare dette heller. Dette gjelder når TOW er like ved MTOW på trimsheet'n.
Plutselig skal charter piloten ha 19000 tonn fuel og du har bare regnet med 14000, så - vips - ute av trim på TOW, og reloade bag, fordi du ikke kan flytte pax i et fullstappa fly... I verste fall må du forhandle med å få mindre fuel for å komme innenfor streken helt øverst på konvolutten.

Back