Re: Vekt og balanse på Dash 8
F35; artig innlegg!
LNMOW; ja, fortell om dine eventyr.
- Hva skjedde med "Gandalf på reise?"
Stone:
Dessuten hadde vel en del slike DC9'er ballast et sted foran fordi det var påmontert en noise-reduction-kit på motorene bak. En del andre hadde ikke ballast heller.
Og når det gjelder E190/195... Så er det vel en flytype som ikke burde vært satt i ordinær 2-klasses trafikk med full turistklasse og halvtom bussinessklasse.
Det er som du sier, Superhai - denne balansen danser samba opp og ned og til siden og overende helt til flighten er "closed" i Altea. Plutselig har den beveget seg 10-15 indekser fra midten og helt på bakre limit.
Back to WF...
Full DH4, og så å sii ingen bag ... Hva gjør du?
Full DH1, og ekstremt lite bag --- i tillegg skal pilotene, ja, F35, ha med seg en IDpax eller vanlig pax, helst ei fruntimme på jumpseat i tillegg. "Hvorfor trenger vi sandsekker" ?
Disse flyene har aldri vært ment for å fly stappfulle med pax som ikke tør å sende bagasje.
- Men når du har høytider der alle har bag og det er mye frakt i tillegg,
så har du gjerne ikke mulighet for jumpseat pax, da flighten ligger helt på fwd Balance limit og på topp på mzfw, og ikke har mulighet for ekstra ballast for å ha med idpax...
Jumpseat pax gir -2 indekser på balansen og koster ekstra 92,67kg ballast i bakre lasterom for å veie opp ...