Vekt og balanse på Dash 8

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem

Hvorfor sender de alle bakover? Vi var igår 5 på siste rad mens de 4 første var tomme.

Re: Setevalg hos Widerøe

Vektbalanse. Flyet blir for fortungt om de ikke gjør det slik.

Nei, det er for lite bagasje med (som ligger bakerst og balanserer vekten).
Jeg gikk aller sist av flyet, men kom først ut av terminalen da jeg var den eneste uten innsjekket bagasje. Og allikevel måtte vi sette oss helt bak i flyet.

Dette henger ikke på greip. Enten er flyene feilkonstruerte eller så aner ikke Widerøe hva det er de holder på med.

Jeg gikk aller sist av flyet, men kom først ut av terminalen da jeg var den eneste uten innsjekket bagasje. Og allikevel måtte vi sette oss helt bak i flyet.

Dette henger ikke på greip. Enten er flyene feilkonstruerte eller så aner ikke Widerøe hva det er de holder på med.

Spurte du alle de andre hvor mye koffertene deres veide? :rolleyes:

Tar jeg helt feil om jeg sier at Widerøe har den praksisen fordi de ikke har APU i -100serien, og at flyet derfor er fortungt?

.

Jo mindre flyet er, jo mer følsomt er det for utslag i vekt og balanse. Du trekker som vanlig konklusjoner uten å ha peiling på hva du snakker om.

Det har vært flere ulykker pga at flyet er balansert feil - USAirways Express 5481 er et skrekkeksempel på hva som skjer når flyet ikke er balansert innen limits.

Det foregår mye mer bak kulissene enn du tror ....

Enten er flyene feilkonstruerte eller så aner ikke Widerøe hva det er de holder på med.

Det er nok noen andre som ikke vet hva de snakker om her! :fly
På en så liten flymaskin så gir drivstoff, passasjerer, og annen last ganske store endringer i balanseringen. Siden flyet må ha variasjoner i alle tre, ettersom de skal kunne brukes til ulike destinasjoner, ulike typer last og antall passasjerer, og i ganske ulike operasjonelle utfordringer som vær og vind, så må flymaskinen konstrueres til å være fleksibel (eller feilkonstrueres i enkeltes tenkemåte). Fly bygges og planlegges på fabrikker, og ikke på flyplassene rett før avgang...

Selvsagt skjønner jeg at fly må balanseres, men om hverken passasjerer eller last er forran vingene så må drivstoffet befinne seg forran vingene og man må ha fylt med langt mere enn hva som var nødvendig for flighten (regner med at det er dyrt å transportere for mye drivstoff).

Personangrep til tross, jeg kan enda ikke se noen argumenter eller informasjon som kan gi andre konklusjoner enn at enten flyet er feilkonstruert eller så aner ikke Widerøe hva de holder på med.

Du kan kontakte dem her og gjøre dem oppmerksomme på at flyene er feilkonstruerte ;) http://www.bombardier.com/en/contacts/contact-us-form.html
NnJyRitu.jpeg

Tar jeg helt feil om jeg sier at Widerøe har den praksisen fordi de ikke har APU i -100serien, og at flyet derfor er fortungt?

I tillegg plukket de vel ut galley også på de maskinene?

Eg trur heil sikkert at Wideroe veit kva dei held på med. Gjorde dei ikkje det, så ville nok nokre statestikkar sjå annleis ut.
Ein periode reiste eg jamnt med desse små, og hadde mykje moro av folk som slengde seg ned på første sete, for seinare å bli bedd om å flytte seg bakover. Dei meir rutinerte fyllte opp bakanfrå. Ein anna ting er at det ikkje er noko som blir respondert så godt med eit flott smil, som når CA spør om nokon kan flytte bakover, og du kjapt er oppe på beina.

Hvis du er så sikker i din sak, foreslår jeg at du rapporterer det til Luftfartstilsynet.

Personangrep til tross, jeg kan enda ikke se noen argumenter eller informasjon som kan gi andre konklusjoner enn at enten flyet er feilkonstruert eller så aner ikke Widerøe hva de holder på med.

Ok, for det første, det er løftet i vingen som gjør at et fly flyr, og det skapes ved hjelp av motorene som driver maskinen framover. Dermed så balanserer man i forhold til vingen. Det er mange måter å konstruere fly, og det er ikke en enkel ideel filosofi, men et kompromiss av løsninger for at et fly skal fylle en rolle i en situasjon som operatøren ønsker. Det gjelder forøvrig alt her i livet, som f.eks. biler. Det er bevisste valg som er gjort når man konstruerte flymaskinen.

Det er mange måter å regne ut balanse (det finnes helt sikkert masse bøker og Internett-sider som kan forklare dette), og det kan kompenseres for "dårlig" balanse til en viss grad ved å trimme.

På Dash8-100 (og mange andre flymodeller) så er drivstofftankene i vingene, så de er ikke "foran" (det er ikke en haug med jerrykanner som kan flyttes rundt). Det er heller ikke bare last og passasjerer som utgjør vekter, men strukturelle deler, som flykropp, vinger og motorer. Disse må balanseres så man kan oppnå et fly som kan stå stødig på bakken, og som også er i stand til å ta av, lande, og fly i lufta, og helst på en mest mulig økonomisk måte - det er ting som ikke alltid er så lett å kombinere. I tillegg så skal den være liten, lett og kunne lande på korte rullebaner. Det betyr også at flyet må være innenfor balanse når den er tom og ved maks takeoff-vekt.

Det er i hovedsak motorene som gjør at maskinen er fortung, men flytter man de lenger bak så ville snuta raskt stå til værs, men det er kanskje riktig konstruksjon for noen. Da måtte man bruke sandsekker for å kompensere i mange flere tilfeller. Og da frakter man med seg ekstra vekter og det blir dyrere å drift.

Tar man f.eks. CRJ900 så har den motsatt problem, og ved tomflyvninger så må det ofte brukes ballastvekter fordi den er så fortung.

Re: Vekt og balanse på Dash 8

Kan også være at WF vil spare fuel. Ved å flytte vekt bakover blir det mindre downforce på elevator og dermed mindre drag..

W

Jeg mener å huske at flyet i utgangspunktet er litt fremtungt. Når da apuen fjernes, så sier det seg selv at det ikke gjør saken bedre. Det er ikke mer komplisert enn det.

Re: Vekt og balanse på Dash 8

Robertaas er vel nærmest sannheten her for hvorfor det er slik. Man kan vel si det er en kombinasjon av feilkonstruert fly og lite peiling i Widerøe.
Hvordan en flymodell blir til er jo en langvarig og detaljert prosess, men kort oppsummert ble Dash-8 til ved at man bare bygde noe man syntes så ganske kult ut. Også skulle den brukes på kortbaner, så den måtte være litt kort og liten også. Så måtte man bare putte inn innmaten til slutt liksom, og ooops, så ble flyet framtungt. Ja ja, shit happens tenkte man borte i Canada. Nå blir Widerøe pissed off. Dette salget går i vasken.
Men heldigvis hadde ikke Widerøe på den tiden peiling på vekt og balanse (eller sånn generelt på hva de drev på med). Heldigvis har de ikke det fortsatt, så derfor har feilkonstruksjonen aldri blitt oppdaget. Derfor er dette fortsatt en god og like lattervekkende historie hvert år på Bombardiers julebord.
Nå jobber jo jeg som pilot i Widerøe (eller jobber og jobber, vi har jo nesten bare fri), så jeg kjenner jo litt til hvordan dette gjøres i praksis. Og jeg må si vi er like forbauset hver gang lastepapirene kommer om bord. "Hææ?? Framtungt nå også?? Men vi har jo masse fuel foran vingene?" Så humrer og flirer vi godt mens vi sender morsomme grimaser til hverandre. "Ja ja, vi får bare sende mange passasjerer bakover og håpe det går bra å ta av denne gangen også!"
Og sånn har det ruslet og gått siden midt på 90-tallet. Kanskje kommer det en passasjer snart som kan lære oss litt mer om dette. Så kan vi få noen tips før vi sender han så langt bak i flyet som vi kan. Det er i hvertfall lov å håpe!

Back