Uvirkelig lørdag 23 juli

Status
Not open for further replies.
Re: Uvirkelig lørdag 23 juli

Det er vel nettopp disse verdiene det norske demokratiet er tuftet på, og som er angrepet nå, nemlig ytringsfrihet og "likhet for loven". Det er klart han skal få lov å gi ut bøker hvis han vil og får det til. Det er klart han skal få en rettferdig rettergang. Hvis vi fraviker disse grunneggende kjennetegnene på et sivilisert samfunn, har han oppnådd det han ville. Da har han med de uhyrlige handlingene sine lyktes i å endre samfunnet i den retningen han vil. Det ville være et gigantisk nederlag.

Det er klart det var en kalkulert plan fra hans side. Hadde han ikke lagt fra seg våpnene med en gang, hadde han vært skutt. Han hadde skuddsikker vest, så beredskapsstyrkene hadde siktet etter og truffet hodet.

I Norge har vi forvaring i tillegg til straff for de tilfellene hvor man antar at straff ikke er nok. Hensynet bak forvaringsinstituttet er renovasjon, altså allmennhetens krav på beskyttelse. Forvaring er oppbevaring på ubestemt tid. Du kan bli sittende livet ut. Du kan ikke benådes.

Sammenligningen med Treholt er lite treffende, selv om benådningen av Treholt kan kritiseres. Treholt hadde mektige venner i AP og utgjorde etter kort tid ingen fare for allmennheten. Det var heller ingen gjentakelsesfare. Massedrapsmannen har imidlertid bare uvenner i AP, utgjør en stor fare for allmennheten og det vil sannsynligvis alltid være gjentakelsesfare. Dessuten stiller massakre av barn og ungdom i en annen liga når det gjelder avskyelighet.

Jeg selvforfölgelig respekterer din mening, likevel tror jeg ikke du har helt rett.

Hovedproblem er ikke mannen selv, hovedproblem er ideologien som har sprer. Dette virker som gift for vart samfunn. De historiske paralleler er jo sjokkerende klart. Ogsa han skriv en "Manifest" som skulle underbygge det han gjorde med en politisk og ideologisk fundamentum. Vi hadde eksakt en slik scenario i de tidlige 1930 arene i Tyskland.

Demokratie og en apent selskap er selvsagt den sammfunn-form som vil alle önsker oss. Likevel har dette grenser. Ingen har den totale frihet a si og skrive alt hva han/hun mener. Vi kan ikke innrömme slike individuer friheten a underminere vart samfunn pa en ideologisk mate.

Jeg er absolutt overbevist at det hva skjedde vil forandre Norge. Ikke fordi vi önsker det, men fordi det skjedde. Folk har opplevd dette som en tragedie, og ingen av oss, inkludert meg, er villige a la dette skje igjen. Dette vil bety at vi ma forandre oss og styrke sikkerheten. Mer sikkerhet betyr automatisk en mindre apent samfunn.

Dette er noko av en paradoxum som staten er inne. Pa den ene side skal staten garantere at hver kan leve i maksimalt frihet, men pa den andre side skal staten ogsa garantere at hver kan leve i maksimalt sikkerhet. Disse to ruller som staten innehar er konkurrende med hverandre og gjenspeiler den konflikt mellom en apent selskap (total frihet) og en lukket kontrollert selskap (total sikkerhet og ufrihet).

Jeg har likevel stor respekt for Stoltenberg som ble aerlig nok a fortelle folked at man kan ikke beskytte seg mot slike terroristiske aksjoner. Likevel vil folk kreve at noe blir gjörd slik at dette kan ikke skje igjen. Og dermed forandrer vi alrede samfunnet vi lever i. Alternativen ville blitt at vi aksepterer de döde som en pris for denne frihet vi lever i. Med hensikt til historiske erfaringen kan vi likevel utelukke en scenario for fremtida hvor ingenting blir forandred.

Dette er noe av det klokeste jeg har lest om denne saken siden Fredag!

Kan ikke annet enn å si meg enig. Det er lett å føle på mange sterke følelser nå, men desto viktigere at vi greier å tone ned hatet og vise at de verdiene som gjør Norge så flott står sterkt.

Det som er skremmende er jo at han visste han ville bli tatt, for så å bruke rettsaken for å få fram sine synspunkter.
At fyren er skrudd fra A-Å er det ingen tvil om, men denne saken burde gå for en lukket rett slik at hans ideologi ikke kommer ut, slik at hans "ønske" om å spre dette for åpne tv kameraer ikke skjer.
Er vel en ønske tekning, siden vi er en rettstat.

At fyren er skrudd fra A-Å er det ingen tvil om, men denne saken burde gå for en lukket rett slik at hans ideologi ikke kommer ut, slik at hans "ønske" om å spre dette for åpne tv kameraer ikke skjer.
Er vel en ønske tekning, siden vi er en rettstat.

Er ingen tvil om at fyren er fullstendig skrudd. Men det er ikke nødvendigvis sikkert at det vil være formålstjenelig å forsøke å lukke rettsalen.

På den ene siden er jeg redd han representerer det ekstreme ytterpunktet innen en politisk strømning som rent faktisk eksisterer i den Europeiske politiske underskogen. Utenlandske media skriver også om dette. Om vi stadig forsøker å kvele det, og late som det ikke finnes, vil ikke problemet bli borte. Det vil i mine øyne tvert om bli værre.

På den andre siden kan man argumentere med at han ved å nå frem med sitt budskap vil kunne rekruttere flere til sitt budskap. Men jeg tror det i værste fall er forbigående.

I mine øyne er dette en av prøvelsene på vårt demokrati og av oss som mennesker. Vi må tørre å høre budskapet hans og ta en bevisst stilling til det. Bare på den måten kan vi komme styrket igjennom prosessen, og samtidig lære oss å håndtere denne typen galskap.

<mod>
Det har kommet henstillinger om at vi nå avslutter lørdag 23. juli 2011 og ser fremover, søndagen er godt i gang.

Vi, moderatorene, har ikke hatt behov for å gripe inn på forumet rundt dette temaet, og setter stor pris på det.
</mod>

Status
Not open for further replies.
Back