Uvirkelig lørdag 23 juli

Status
Not open for further replies.
Re: Uvirkelig lørdag 23 juli

Er på plass i Akersgata etter gårsdagens rystelse og eksplosjoner og død i Oslo sentrum, som utrolig nok settes litt i skyggen av en enda større tragedie.

Obseverer knuste glass langt unnna eksplsjonen. Store deler av sentrum er stengt av og det ser ut til at folk har samlet seg foran Slottet.

Dette er helt uvirkelig at det kunne skje vårt lille land.
Mine tanker går til de pårørende og skadde.

Vi må holde sammen, slikt skal aldri knekke oss.

Er en merkelig stillhet i gatene her.

Her i Bergen er det enda *HELT* stille. Ikke en bil utenfor, og var på butikken nettopp, og det pleier å være trangt om plassen der på denne tiden, og helt tomt der og.

-A

Mine tanker går til de pårørende :( R.I.P. dette kan umulig bli en vanlig bra Lørdag og når står det 91 er drept på Utøya. :(

Efter detta fruktansvärda dåd hoppas jag Norge ändrar uppfattning om livstidsstraffet.
Gärningsmannen förtjänar inte att komma ut i igen, 52 år gammal i norska samhället som en fri man år 2032.

Här i Sverige sänds NRK direkt hela dagen hos SVT. Ju mer man hör, desto mer fasanfullt blir det.

Gikk å la meg til under 20 omkomne og sov dårlig nok av det, men å våkne opp til 91!??!

Huff, tanker til alle berørt av dette, i større eller mindre grad.

Helt sykt tragisk at det finnes mennesker som kan gjøre slike grove handlinger. Rett og slett synd. Katastrofalt.

I dag tar man det med ro og håper dødstallene ikke stiger. Mine tanker går til de pårørende som må lide gjennom en slik tragisk situasjon - og ikke minst til alle mine jevnaldrende som nå har opplevd dette.

Håper rett og slett man finner en finfin løsning for den skyldige, og utdyper ikke hva jeg mener med det.

Last edited:

Jeg var på vei til Oslo med fly da dette skjedde. Bildene rullet over skjermene på flyplasser jeg var på. Det er helt utrolig og dypt tragisk. Alle de rammede og pårørende har min dypeste medfølelse.

Det er ingen god mogen
Helt forferdelig dette her.
Jeg var på jobb i natt og fikk helt sjokk da jeg så nyhetene om dødstallene klokken 4 i natt.
Jeg leste samtidig på FB at en kollega av meg var på Utøya og hadde overlevd massakren, og at en gammel klassekamerat var på vei ned for å hente barna sine.
Helt uvirkelig at noe sånt kan skje i Norge
Mine tanker går til alle de som står mitt oppi dette, og har mistet sine kjære, og til alle de som har sett sine gode venner bli drept.

Flere bekjente av meg var også på Utøya, men har fått høre de klarte alle å komme seg unna dette monsteret.
Uansett, helt forferdelig. Mangler rett og slett ord.

Siste oppdatering, viser nå hele 84 stk. er bekreftet omkommet
på Utøya. Dette kommeri tillegg til de syv som ble drept etter
bombeattentatet i Oslo, dvs. totalt: 91 bekreftet omkommet til nå.
Dog forventer man stadig desverre, at dette tallet vil stige til
over hundre.

Totalt er to personer pågrepet, en person på Utøya
(Anders Behring Breivik (32)), samt ytterligere en
person for kort tid siden - på Sundvollen som bl.a.
hadde kniv på seg.

f81fb82f5790692b1492c18c014cc3b4_s.jpg

Dette er personen som er pågrepet etter skytingen på Utøya,
og dermed MISTENKES for drapet på hele 84 personer.

Anders Behring Breivik (32) er siktet for bombeattentatet i Oslo sentrum
og massakren på Utøya fredag ettermiddag og kveld. Minst 91 mennesker ble skutt
og drept på Utøya, mens syv mennesker ble drept i bombeeksplosjonen.

Breivik vokste opp på Skøyen på Oslo Vest, men skal ha flyttet til Rena
i Hedmark for noen år tilbake.

Ut fra øyenvitner har det vært en massakre av dimensjoner
på Utøya, han startet med å skyte den søteste jenta han
så - og så startet blodbadet. Løp etter folk, også etter personer
som la på svøm. I følge vitner skal mange lik ha blitt sett
flytende i vannkanten.

Mere her:
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3196496.ece

og her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080636

Rett og slett ufattelig, en tragedie uten sidestykke - dersom det
virkelig var kun disse to personene (i "verste fall" bare den første)
er det helt utrolig; at kun én person virkelig kan gjøre så mye
forferdelig på så kort tid.

Last edited:

Ja, det er forferdelige nyheter som preger landet i dag.
La oss nå håpe at de snarest får fakket den andre skytteren, som de visst nå er overbevist at det er.
Kan ikke la være å tenke på hva slags straff svina fortjener. Har slike folk egentlig fortjent en rettferdighet de selv ikke forfekter? Kan vel umulig bli annet enn en forvaringsdom, og jeg håper den blir forlenget helt til han ikke kan gå ut av fengsel på egne ben. 21 år, og ute etter 14 pluss permisjoner osv er jo latterlig oppe i dette. Selv er jeg mest stemt for å leie inn et par "konsulenter" fra Taliban for å ta seg av saken!

Det regner her i Krsand i dag, og det passer vel til stemningen landet er i idag.

BF:cool2

Blir bare kvalm av å se bilde av han feigingen der klistra ut på alle mulige medier - han fortjener NULL publisitet.

Det er en meget trist Lørdag, kroppen og hodet er i en slags 'hva skjer'-transe.
Jeg var for nøyaktig ett år siden selv ute i båt rundt Utøya, Storøya og Vik på sommerferie og det er ufattelig at det går ann å legge en slik plan, og ikke minst gjennomføre den på en barbarisk måte slik vi ser.

En veldig spesiell vakt på OSL igår også, der ikke lenger fly på rute var hovedpoenget. Det ble opprettet Politiposter både utendørs og innendørs, og man merket fort at dette angrepet skjedde veldig nærme.

Alle tanker og medfølelse går ut til ofre, etterlatte og hele Norge.

En helt forferdelig gjerning, og jeg har faatt mange sympatierklaeringer fra venner og kjente her borte. Det spiller ingen rolle om galskapen sitter paa hoeyre eller venstre side av det politiske spekteret - ekstremisme dreper uansett.

Tullingen skal ha sagt til Politiet at han lot seg ta i live fordi han ville 'forklare seg'. La oss for Guds skyld ikke faa en ny Treholt.

Hmm, har ikke vi minst én AUF'er her på forumet da? Nokjon som vet om det går bra med den(de)?

Det er vanskelig å ta inn over seg dette.

Denne ugjerningen er så ufattelig ond at ord ikke kan beskrive det. Har selv barn og tenker på hvordan de stakkars foreldrene, øvrige familie og venner av ofrene har det nå. Barn massakrert på en leir på en øy uten mulighet til komme seg unna annet enn via vannet. Bildene jeg har sett har gjort dypt inntrykk.
Man kjenner et hat mot denne eller de personene som har utført dette, men å rope på dødsstraff nå har ingenting for seg. Døden ville ikke være noen straff heller, men den letteste veien ut.
Måtte barna og de andre ofrene i disse to ufattelige forbrytelsene hvile i fred, og måtte de aldri bli glemt.

God ettermiddag fra Vodice Kroatia. de siste 20 timene har vært et rent helvette, og det hele toppet seg når man får vite at en vennine har gått bort i den ufattelig triste tragedien. Alle tanker går til de etterlatte.

Vi står sammen, og kjemper, og vinner til slutt!

R.I.P

Last edited:

Dette er personen som er pågrepet etter skytingen på Utøya,
og dermed tatt livet av hele 84 personer.
Med fare for å virke streng: Nei!
Det er personen som er pågrepet og man antar at det er han som har tatt livet av 84 personer.

Uansett hvor tydelig det er, så er man i Norge uskyldig til det motsatte er bevist i retten, ikke på internett.

Ta det rolig, da har jeg forandret teksten under bildet...

Takk. Og jeg tar det rolig jeg, men det siste vi trenger er forhåndsdømming.
Dog, jeg er nok like sikker på hvem det er som alle andre, men jeg er såpass stor tilhenger av rettsstaten at jeg lar den ta dømminga. En mob hjelper ingen.

Status
Not open for further replies.
Back