Uvirkelig lørdag 23 juli

Status
Not open for further replies.
Re: Uvirkelig lørdag 23 juli

Ifgl politiet er max straffen i Norge for det der er sket kun 21 år...Er det virkeligt rigtigt ??

Hilsen Ole

samt ytterligere en
person for kort tid siden - på Sundvollen som bl.a.
hadde kniv på seg.

Dette var en ung AUF'r som var på Utøya igår og var redd og forvirret og er ingen terrorist!! Syns ikke denne tråden er ett sted og repetere nyheter. De kan man lese og se alle andre steder

Ifgl politiet er max straffen i Norge for det der er sket kun 21 år...Er det virkeligt rigtigt ??

Hilsen Ole

Det stemmer nok. Men blir han vurdert som en fare for sikkerheten, kan han idømmes forvaring i tillegg til fengsel.

Ellers synes jeg ikke det er passende her inne å komme med verken hatmeldinger, enten det er mot personen eller mot det norske straffenivået, eller noe som helst annet som kan tolkes politisk. Det finnes andre forum for denslags.

Last edited:

Mine tanker og følelser går ut til de etterlatte, jeg fikk bare med meg det som skjedde i oslo igår og det er ille nok så hvis noen føler for å svare.. hvor er Utøya?

R.I.P.

Det stemmer nok. Men blir han vurdert som en fare for sikkerheten, kan han idømmes forvaring i tillegg til fengsel.

Ellers synes jeg ikke det er passende her inne å komme med verken hatmeldinger, enten det er mot personen eller mot det norske straffenivået, eller noe som helst annet som kan tolkes politisk. Det finnes andre forum for denslags.

Det er der jo heller ikke tale om,,,kun undren...
Hilsen Ole

Er nesten så jeg håper at noen kan klype meg i armen og at jeg kan våkne fra dette marerittet. Men det er dessverre virkelig! :(

Det er en merkelig dag her i Norge idag

La meg til 10+7 drepte og da jeg stod opp så ble jeg fortalt at det var over 80.
Og at det kan bli 3-sifret til slutt... :drunk:

Det er mange tver som står på rundt i landet idag, for å få med seg de nyeste nyhetene så fort de kommer.

Siste tall er nå 85+7...

R.I.P

Alle offentlige bygninger i Danmark har halv mast i dag. Mindehøjtidelighed foran Den Norske Ambassade i Amaliegade kl 18.
I dag er vi alle Nordmænd - også i Danmark!

Kondelencer fra København.

Jens

Ja, dette er virkelig en uvirkelig lørdag.... Har vært på jobb, og snakket med flere sjokkerte kunder i dag. Mange som lurer på hvordan slikt kan skje her, og mange som konkluderer med at dette bare var et spørsmål om tid....
Håper det er mange prester og andre sjelesørgere på jobb i dag. Det er mange som har behov for å prate om dette. Selv om de ikke hverken var i Oslo eller på Utøya, eller hadde venner bekjente der....

En dag forå tenke på hverandre og snakke med hverandre.

Så får vi håpe at man kommer til bunns i saken, og at den/de som står bak både får en dom, og forstår at det de/han har begått er galt.

Heldigvis så har vi forvaring i Norge. Så selv etter 21 år bak murene, så kommer nok denne mannen neppe ut av fengsel. Han kan holdes i forvaring så lenge man mener han er til fare for samfunnet!

Kondolanser fra Ytre Romsdal...

Odd E

Dette er en forferdlig tragedie. Jeg fikk sjokk da jeg sjekket nyhetene da jeg to opp å så at over 90 var døde. Dagen idag blir aldri en normal lørdag. Tankene mine går til alle de som er rammet med min dypeste medfølese.

Hmm, har ikke vi minst én AUF'er her på forumet da? Nokjon som vet om det går bra med den(de)?

Jo vi har Holberg. Men jeg kan bekrefte at han har kommet ifra dette uten fysiske skader. Har kjent han i nesten to år, og har han på FB. Siste oppdatering ifra han var at han hadde det bra tatt forholdene i betrakning, og at han var påtur hjem til Smøla.

Et annet av våre medlemmer som jeg har hatt gleden av å treffe IRL er i AP(AUF). Vet ikke om dette var Holberg(husker ikke nick), men det var han som tok seg "segment-run" hos SAS for å få EBG. Har også vært med oss på Øl&Fly. Jeg har INGEN indikasjoner som gå i noen slags retning om han har vært på Utøya eller ikke. Vi får vel bare vente å se hva som skjer.

Jeg vil også henge meg på Cedlind: Vi skal IKKE forhåndsdømme. Det er meget gode indiser på at politiet har tatt rett mann, men han er ennå ikke dømt av sine likemenn, og er således uskyldig i lovens forstand. Vi må avvente etterforskningen, rettsaken, osv før vi kan dømme noen.

I tillegg så synes jeg at det som er nesten like skremmende som gårsdagens hendelser er alle kommentarer om blodhevn og dødsstraff som dukker opp. Vel skal mannen straffes om han er skyldig, og betale sin gjeld til samfunnet, men uansett hvor forkastelige handlinger han har utført, så fortjener han å bli dømt etter samme lover som gjelder for meg og deg. Uten dette prinsippet har vi ingen rettsstat, og da har vi tapt.

Jeg vil også sende mine tanker til alle de berørte.

Thomas

Last edited:

Med fare for å virke streng: Nei!
Det er personen som er pågrepet og man antar at det er han som har tatt livet av 84 personer.

Uansett hvor tydelig det er, så er man i Norge uskyldig til det motsatte er bevist i retten, ikke på internett.
Man har film og bilder av ham der han skyter ungdommer. Tror ikke man trenger flere 'bevis'.

Venter fortsatt på nytt om en nær venn som fortsatt er savnet. Siste døgnet har vært uvirkelig. Forjævlig.

For første gang i mitt lange liv gikk jeg i kirken, Katedralen/Duomo i Bologna og tente lys med min kone...

En meget trist dag for Norge dette, og den blir i minnet vårt for alltids, er ikke bare de/dere nede i Oslo som er berørte, men hele Norges land, hele verden er berørt av dette meget tragiske som har skjedd. Jeg har flere slektninger som var direkte berørt av dette og de har det ikke bra selv ennda over 1 døgn etter.

Og i kveld klokken 2130 flyr SK7081 B736 LN-RPF OSL-BOO-TOS-KKN-OSL(ferry) med mange av de unge AUF`ene som er nordfra som skal få komme seg hjem. Dette vil jeg si er meget godt gjort av SAS at de klarte å finne ett fly som kunne fly disse hjem til nord. Og all skryt går til SAS at de klarte å skaffe ett fly, selv i disse travle chartertider på sommeren.

Og at det er ett crew som stiller opp midt på natten for å fly sårede og sjokkerte ungdommer fra AUF leieren, og hjem det er helt utrolig at de gjør dette, og man kan ikke gjøre noe annet enn å skryte SAS opp i skyene etter dette.

Igjen en ufattelig trist dag for Norge dette her, og det vil Norge aldri glemme! Jeg selv sitter konstant og ser på TV om oppdateringer osv..

Ha en flott og rolig lørdag videre folkens.
Ta vare på hverandre nå denne sørgelige tiden.

Jeg må også sende mange af mine tanker og fölelser
till alle normend , pårörende og hele nationen,
Mine dybeste medfölelser med Jer alle
og må de savnede Rest.In.Pease , "God bless them"

Må vi alle holde sammen mod ekstremisme

Ulf / Scanhorse

Last edited:

Her på Barbados har vi også fått med den tragiske nyheten fra Norge. Utrolig trist.
Vi drar til flyplassen om et par timer og setter kursen hjemover - med Virgin Atlantic via London. Jeg reiser på ID billett (sjansebillett) og jeg tror det kan bli en laaaang dag på LHR imorgen. Alle fly er fulle.

Her på Barbados har vi også fått med den tragiske nyheten fra Norge. Utrolig trist.
Vi drar til flyplassen om et par timer og setter kursen hjemover - med Virgin Atlantic via London. Jeg reiser på ID billett (sjansebillett) og jeg tror det kan bli en laaaang dag på LHR imorgen. Alle fly er fulle.

God tur! Lenge siden jeg har flydd VS nå, herlig selskap!

God kveld godtfolk.

Tok en tur på hytta for kvelden. Tror det blir tid til litt refleksjon over det som
skjedde i går. Litt for uvirkelig for meg enda.

Mine dypeste tanker går til de etterlatte.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back