Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat



Uke 45 - +2% sammenlignet med 2024. Derimot et lite gap opp til 2019. Ser man litt på de lengre trendene virker det som sommertrafikken i praksis omtrent er på 2019 nivå, mend det i vinterhalvåret ligger endel bak. Noe så uvanlig som en liten nedgang for TOS den uken.
Begynner man å treffe en viss maksgrense for hva TOS kan ta ta unna av trafikk i dagens form, samt hva området rundt kan generere av transportbehov etter hvert, mon tro?
Jeg har fundert litt på om OSL sin slake trafikkvekst kan ha delvis sammenheng med Norwegian sin noe forsiktige kapasitetsvekst de siste årene, kontra hvor frempå de var før pandemien, når man ser på flåtestørrelse og fordeling av basefly. De holder antallet maskiner i drift relativt stabilt, uten særlig med kapasitetsøkning eller utprøving av nye markeder.
Når man samtidig har SAS som tilsynelatende heller ikke ønsker å satse på OSL, så vil jo vekstkurven til OSL bli relativt flat de neste årene når de to største aktørene sitter på hendene sine uten tilsynelatende vilje til å bygge "market demand" for videre vekst her på østlandet. Eller er jeg helt på jordet?

Når det kommer til TOS, så virker som en ramp-up'en til årets vintersesong, i praksis ligger litt "forsinket" sammenlignet med i fjor. Men ja, det begynner vil nå et slags tak hvor mye trafikk man på kort sikt kan presse inn her.
View attachment 57578
s

Da velger jeg jeg å tolke dette som at nordmenn ikke liker Pedro Sanchez (som de fleste vet er deres statminister som representerer spanske SV) da nordmenn er veldig opptatte av lederene til de landene de reiser.Nedgang for Kanariøyene.
![]()
Stadig færre norske turister på Kanariøyene
Nedgangen for nordmenn har blitt stadig større etter sommeren. I oktober reiste 16,5 prosent færre nordmenn til Kanariøyene enn i fjor. For svenskenes del, var det en nedgang på 15,9 prosent i oktober, viser tall som kom denne uken fra Kanariøyenes statistiske institutt. Det har vært en...www.canariajournalen.no
Word, bro! Jeg vil tro det finnes opptil et tosifret antall nordmenn der nede som vet hva statsministeren heter og hvilken politisk retning han står for.Da velger jeg jeg å tolke dette som at nordmenn ikke liker Pedro Sanchez (som de fleste vet er deres statminister som representerer spanske SV) da nordmenn er veldig opptatte av lederene til de landene de reiser.
Norske?Word, bro! Jeg vil tro det finnes opptil et tosifret antall nordmenn der nede som vet hva statsministeren heter og hvilken politisk retning han står for.
Nuvel. Er det noen statistikk på Flyprat som viser antall flybevegelser på de ulike flyplassene?
Tenkte på de forskjellige flyplassene, f. eks Gardermoen vs Kastrup.Norske?
https://om.avinor.no/om-oss/trafikkstatistikk/ (under "Mvt"-fanen i excel-arket)
Eller de spanske flyplassene...?
aena -Estadísticas de tráfico aéreo
| Oktober 25 | Oktober 24 | YTD Januar-oktober 25 | |
| Gardermoen | 20 518 | 20 215 | 191 038 |
| Kastrup | 23 967 | 22 205 | 216 879 |
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.