Utviklingen i flytrafikken i 2024 - med inflasjon, renter, uro, etc

Uke 23 fallt trafikken litt tilbake, usikker på hvorfor, men plasserte seg rett over 2023. Faktisk litt under 2022, men da da var det vel langhelg hvor veldig mange fløy innenriks, såvidt jeg ser.
 

Attachments

  • Avinor 2423.jpg
    Avinor 2423.jpg
    74.1 KB · Views: 1,317
LHR satte passasjerrekord i mai, og også får for 12 siste månedene.

https://check-in.dk/heathrow-saetter-rekord-815-millioner-passagerer/

De seneste trafiktal fra den britiske hovedstadslufthavn viser, at der i maj gik 7,17 millioner flypassagerer gennem terminalerne. Det er første gang nogensinde, at flere end syv millioner rejsende har benyttet sig af London-Heathrow i årets femte måned.

Det var dog ikke den eneste rekord, der blev sat i seneste måned. I løbet af maj og de foregående 11 måneder har lufthavnen landet et samlet passagertal på 81,5 millioner, og det er aldrig før set højere, lyder det fra lufthavnen.
 
Dårlig vær hjemme gir godt salg sørover, spesielt når store deler av Middelhavet nå er deilige 30 grader pluss litt til, og ingen hetebølge som i fjor

https://www.nettavisen.no/okonomi/f...-til-solrike-strok-tragikomisk/s/5-95-1910835

Disse infoene høres relativt nettavisen-fakta ut; det har vært 40-45 grader enkelte steder rundt middelhavet - skogbranner på greske øyer med evakuerte nordmenn på fotballbaner, og mer kommer.

https://www.reuters.com/world/europe/greek-prime-minister-warns-dangerous-summer-wildfires-2024-07-01/

«Gresk statsminister advarer mot sommer med skogbranner»

https://www.euronews.com/green/2024/06/17/death-toll-rises-as-heatwaves-hit-cyprus-greece-and-turkiye-will-this-be-europes-hottest-s - hetebølge i Juni med flere døde og ekstreme rekorder - Zyprus, Hellas, Tyrkia.

https://www.severe-weather.eu/global-weather/summer-season-july-2024-heatwave-forecast-south-east-europe-mk/

Ekstreme temperaturer over gjennomsnittet fortsetter i flere områder rundt middelhavet.

—-

At det er «deilig» med over 30 grad holder jeg for ekstremt overdrevet, også, men det er mer en subjektiv feeling ;)
 
Disse infoene høres relativt nettavisen-fakta ut; det har vært 40-45 grader enkelte steder rundt middelhavet - skogbranner på greske øyer med evakuerte nordmenn på fotballbaner, og mer kommer.

Har vært, ikke er.

Hellas, Sicilia etc, ligger nå på 30 tallet alle sammen. Noen høye, noen lave.

Nydelige 32 grader i denne delen av Kroatia nå. Får meg en løpetur stort sett vær dag og slipper få kuldesjokk når jeg bader, som i Norge.

Det betyr ikke varmebølger er et problem, men akkurat nå er temperaturen her perfekt.
 
Passasjertallene til Avinor har hittil i sommer vært omtrent som eller marginalt høyere, enn i fjor. Dog utenriks ligger litt over, innenriks litt under, og det korrelerer ganske bra med hva selskapene rapporterene i juni. Utenriks betyr også gjerne lengre flyvninger, slik at produksjonen/passasjerkilometer vokser mer enn antall passasjerer.
 

Attachments

  • Avinor 2822.jpg
    Avinor 2822.jpg
    73.1 KB · Views: 959
Ellers er prisene på Jetfuel på fallende trend siden september i fjor, dog hjelper det lite for våre hjemlige selskap, da valutaeffekter spiser opp dette.

jet_fuel_price_devt_24mths.jpg
 
Enkeltdager passasjerrekorder på CPH denne uken. Men med færre avganger, så tydelig en kombinasjon av større fly og fullere fly.

https://check-in.dk/travleste-dage-nogensinde-i-koebenhavns-lufthavn/

Søndag den 21. juli lød passagertallet på 111.000, mens det mandag lød på hele 113.000 passagerer. Dermed var mandag også den travleste dag i lufthavnens 99 år lange historie.

Sidste passagerrekord er fra den 28. juni 2019, hvor 109.000 passagerer gæstede lufthavnen. Til mediet oplyser Københavns Lufthavn, at rekorden i 2019 blev slået, selvom der mandag var ni procent færre fly i på vingerne end rekorden i 2019.
 
Avinor trafikken fortsetter å ligger såvidt over fjoråret, men det er noen forskjeller.

Innenriks er litt under, utenriks litt over. Nord Norge flyplassene TOS, BOO og EVE viser god vekst. OSL og BGO ligger marginal høyere, SVG litt under. TRD ligger endel bak, mens ser man på sist uke er det svært svake tall for KRS og AES.

https://newsweb.oslobors.no/message/623932
 

Attachments

  • Avinor 2922.jpg
    Avinor 2922.jpg
    77.9 KB · Views: 881
Avinor trafikken fortsetter å ligger såvidt over fjoråret, men det er noen forskjeller.

Innenriks er litt under, utenriks litt over. Nord Norge flyplassene TOS, BOO og EVE viser god vekst. OSL og BGO ligger marginal høyere, SVG litt under. TRD ligger endel bak, mens ser man på sist uke er det svært svake tall for KRS og AES.

Samme kan sies om uke 30. Usikker på hvorfor TRD gjør det såpass dårlig?
 

Attachments

  • Avinor 3024.jpg
    Avinor 3024.jpg
    76.7 KB · Views: 744
Samme kan sies om uke 30. Usikker på hvorfor TRD gjør det såpass dårlig?

Uke 29 og 30 ble revidert opp til å ligger 4% over 2023, og dermed nesten på 2019 nivå. Uke 31 ligegr foreløpig like med 2022, så blir vel revidert opp til 1-2% over etterhvert.

Utenriks som er sterkest, svake tall for TRD, KRS og AES. Ellers så ligger de TOS, BOO og EVE omtrent som fjoråret de siste par ukene, så veksten der har primært vært utenfor sommerferien.
 

Attachments

  • Avinor 3124.jpg
    Avinor 3124.jpg
    77.6 KB · Views: 518
Uke 29 og 30 ble revidert opp til å ligger 4% over 2023, og dermed nesten på 2019 nivå. Uke 31 ligegr foreløpig like med 2022, så blir vel revidert opp til 1-2% over etterhvert.

Utenriks som er sterkest, svake tall for TRD, KRS og AES. Ellers så ligger de TOS, BOO og EVE omtrent som fjoråret de siste par ukene, så veksten der har primært vært utenfor sommerferien.

Ser ut som om hele gapet for TRD er nedgang i innenriks?
 
Tipper Trondheim ikke er så populært for turister. eventuelt at vestlandsfirkanten Osl svg bgo trd har blitt kuttet på.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser
I pressemeldingen skriver Avinor at nedgangen på reisende innenlands har å gjøre med en reduksjon i tallet på flygninger som igjen har ført til et mindre tilbud i markedet.

– Dette har vært en utvikling som har pågått over flere måneder, der innenlandsmarkedet har hatt en svak utvikling sammenlignet med fjoråret, men det positive ved dette er at flyene som flyr, er fullere enn før, sier direktør Riise.
 
Last edited:
Uke 29 og 30 ble revidert opp til å ligger 4% over 2023, og dermed nesten på 2019 nivå. Uke 31 ligegr foreløpig like med 2022, så blir vel revidert opp til 1-2% over etterhvert.

Utenriks som er sterkest, svake tall for TRD, KRS og AES. Ellers så ligger de TOS, BOO og EVE omtrent som fjoråret de siste par ukene, så veksten der har primært vært utenfor sommerferien.

Uke 31 endte faktisk +3% over 2023. Uke 32 foreløpig -2% bak, men ender vel omtrent likt.

Ellers samme tendens som sist uke, men nå er det en vekst i Nord Norge igjen
 
Uke 31 endte faktisk +3% over 2023. Uke 32 foreløpig -2% bak, men ender vel omtrent likt.

Ellers samme tendens som sist uke, men nå er det en vekst i Nord Norge igjen

Endte +1%, og uke 33 blir minst 3% over, men er dog samme tendens so de siste ukene.
 

Attachments

  • Avinor 3324.PNG
    Avinor 3324.PNG
    68.4 KB · Views: 62
Flytrafikken fortsetter å ligge jevnt over fjoråret for Avinor, drevet av utlandstrafikken.
 

Attachments

  • Avinor 3624.jpg
    Avinor 3624.jpg
    80.3 KB · Views: 68
Back
Top