Utviklingen i flytrafikken i 2024 - med inflasjon, renter, uro, etc

Ikke helt nøyaktig sammenlignbart, men flytrafikken hos Avinor i uke 1, lå 4% over 2023. Dog justert for hvilken uke de røde dagene havnet på er trolig litt dårligere. Målt mot 2019, ser det ut som -4/5%, eller noe deromkring
 

Attachments

  • Avinor uke1-24.PNG
    Avinor uke1-24.PNG
    80.4 KB · Views: 1,543
Hos Avinor lå trafikken et par prosent over 2023. Som nå Avinor fokuserer på, istedet for 2019.
 

Attachments

  • Avinor uke2-24.PNG
    Avinor uke2-24.PNG
    56.7 KB · Views: 1,449
Sammenlikner en med 2019, og legger til grunn den generelle prisstigning og kraftige renteøkningen og plusser på med betydelig økte priser på flybiletter og på toppen tar med den forventa post-corona effekten med mer bruk av teams-møter, er det egentlig pussig at nedgangen i flytrafikken ikke er større.
 
Uke 3 viser foreløpig -1% målt mot 2022, mens uke 2 ble oppjustert til +3%. Sistnevnte gir nok et bedre bilde av det underliggende tallene, for det er tydelig at onsdagens vær spiller litt inn når jeg ser på tallene per dag, så tydeligis ble endel reiser droppet

Mandag: +6%
Tirsdag: +0%
Onsdag: -16%
Torsdag: +6%
Fredag: -5%
Lørdag: +8%
Søndag: -1%

Antar man endel av onsdagens trafikk ble utsatt til torsdag, som viser +6%, så er det fortsatt et lite "hull" der.
 

Attachments

  • Avinor uke3-24.jpg
    Avinor uke3-24.jpg
    69.6 KB · Views: 1,346
Last edited:
Uke 4 hos Avinor, likt med 2022. Men en kraftig økning i TOS, oppveier nedgangen ellers. Utland gjør det relativt sett bedre enn innenriks.
 

Attachments

  • Avinor uke4-24.PNG
    Avinor uke4-24.PNG
    53.8 KB · Views: 1,263
Last edited:
Uke 4 endte +2% over 2022, mens uke 5 forløpig ligger -2% bak. Uansett kan man si at passasjertallene er ganske like som i fjor, også er det alltid et spørsmål hvoir mye været påvirket, og hvilke turer som ble avlyst og ikke bare utsatt.
 

Attachments

  • Avinor uke5-24.PNG
    Avinor uke5-24.PNG
    57.3 KB · Views: 1,171
Uke 6 lå 4% over 2023 nivået. Drevet av utenriks, selv om også innenriks såvidt lå på plussiden.
 

Attachments

  • Avinor uke6-24.jpg
    Avinor uke6-24.jpg
    73.1 KB · Views: 94
mye utgifter på småflyplasser er faste. så ikke mulig uten politisk påvirkning.
brøytebiler deice feks. hadde blitt kjipt på bemanning.
avinor har jo prøvd seg med fjerne bagasjetraller på gardermoen til se på det.
 
Brukbar start på året for flere større europeiske flyplasser:

LHR +9.4%
FRA: +11.1%
 
Uke 7 og 8 har Avinor sin trafikk vært litt høyere enn i 2022. Innenriks er omtrent på samme nivå, mens utenriks er 7-8% høyere. Så tyder på at vinterferietrafikken hittil har vært god. OSL ligger noen prosenter over, BGO/SVG på samme nivå, mens TOS fortsetter opp og var sist uke +25% over 2022.
 

Attachments

  • Avinor uke8-24.PNG
    Avinor uke8-24.PNG
    48.1 KB · Views: 100
Uke 7 og 8 har Avinor sin trafikk vært litt høyere enn i 2022. Innenriks er omtrent på samme nivå, mens utenriks er 7-8% høyere.

Omtrent samme tendens i uke 9
 

Attachments

  • Avinor uke9-24.jpg
    Avinor uke9-24.jpg
    70.6 KB · Views: 79
Et lite hopp i trafikken sist uke hos, drevet av innenriks. Utenriks ligger jevnt 8-9% over fjoråret, men av en eller annen grunn hoppet innenriks fra likt til +7% sammenlignet med i fjor.
 

Attachments

  • Avinor uke10-24.jpg
    Avinor uke10-24.jpg
    69.5 KB · Views: 78
Passasjertall uke 11 hos Avinor: +6% vs ‘23. Vekst både innenriks og utenriks, så gjenstår se hvor mye innenriks veksten kom av NATO-øvelsen.
 

Attachments

  • Avinor uke11-24.jpg
    Avinor uke11-24.jpg
    73.6 KB · Views: 93
Påsken som driver å flytter på seg gjør det jo litt vanskelig å sammenligne tall uke mot uke, men virker som årets påsketrafikk kom inn høyere enn i fjor. OSL virker være noe bedre målt mot fjoråret sammenligend med SVG, TRD og BGO.
 

Attachments

  • Avinor uke13-24.jpg
    Avinor uke13-24.jpg
    74 KB · Views: 101
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Eurocontrol forventer en travl sommer i år. Sidste år nåede trafikken op på 93% af 2019-niveaut i månederne juni til august i Eurocontrol Network Managers område. I år forventes en stigning på 5% sammenlignet med 2024, men med store regionale forskelle. Nogle steder forventes en stigning i trafikken på 15%.

This will be a critical part of the network performance plan for Summer 2024. NM is expecting another 5% increase in traffic this year over last year. “But that masks the real story,” said Steven Moore. “In some regions that means traffic will increase 15% or more, while in others there may be no growth at all. And capacity will continue to be constrained by the ongoing war in Ukraine and more recent disruptive events in the Red Sea. Which means that every dancer, musician etc in the ballet will have to work to their optimal level for the benefit of the network for it in turn to work at its optimal level, giving the best overall performance possible.”

https://www.eurocontrol.int/article...-disruptive-weather-deeper-and-more-effective
 
Overgangen til sommerprogrammet viser også et tydelig skille i hvem som er største aktør på OSL i antall avganger. I vinterprogrammet er jevnt over SK største aktør, men de første dagene i april viser en tydelig trend til at DY nå tar over. Avslutningen av påsken kan ha litt å si, men mener vi så samme tendens i fjor.

Derimot er DY sin punktlighet foreløpig et godt stykke bak SK.
 
Sikkert tilfeldig, men under perioden etter COVID var det jo nesten kryss i taket når en SK maskin var i rute. Nå i det siste derimot så opplever iallfall jeg at punktligheten er blitt bedre noe som er gledelig.

Er det forøvrig tall på antall bevegelser SK har på OSL nå sammenliknet med pre COVID?
 
Last edited:
Back
Top