Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Flytrafikken uke 17 for Avinor er vel omtrent sammenlignbar med 2019, og ligger –14% under dette. Hvilket faktisk er likt med 2022. Uke 18 i 2019 var preget av SAS streik, slik at da kommer passasjertallenne trolig til å ligger over dette i år
 

Attachments

  • Avinoruke17-23.jpg
    Avinoruke17-23.jpg
    83.7 KB · Views: 1,790
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Nå kan man si de ikke helt opererer i nøyektig de samme segmentene og markedene, og det således ikke blir helt å sammenligne epler mot epler, men ser man på Widerøe og Norwegians pressemeldinger i forbindelse med apriltallene, så har de et ganske forskjellig syn på tingenes tilstand

Widerøe:
April ble svakere enn planlagt og bærer preg av prisøkning med påfølgende svikt i etterspørsel,

Bransjen er i en svært vanskelig situasjon der svak kronekurs gir store kostnadsøkninger som vi kun delvis kan sende videre til kundene

Totalmarkedet for flyreiser er for første gang ned i april sammenlignet med 2022

Kostnadsøkninger som følge av lav kronekurs har gitt økte billettpriser hos Widerøe. Dette har påvirket etterspørselen negativt



Norwegian:
Norwegian is heading into the busy spring and summer season with a continued strong booking momentum. The airline is expecting one of the strongest summers in its history.

“We are satisfied with this month’s traffic figures. April is the first full month of our summer schedule with more routes and higher frequencies to our many destinations across the Nordics and Europe. We are particularly pleased with the continued strong booking momentum ahead of the summer season,” said Geir Karlsen, CEO of Norwegian.

In April, travellers took advantage of the increased range of routes and destinations during their Easter and early spring travels. The positive booking momentum continues for Norwegian in May.

Norwegian is currently experiencing an increased demand for air travel during the public holidays in May
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

En som snakker til aksjemarkedet og en som fokuserer på bunnlinja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 18 i 2019 var jo preget av SAS streik, slik at det da ikke er så rart tallene i 2023 ligger litt over. Dog sammenlignet med 2022, ligger passasjertallene såvidt over. Dog en forskjell ved at det nå er vesentlig mindre trafikk innenriks, men tilsvarende per utenriks enn i 2022.

Så er spørsmålet hvem som best klarer øke prisene nok til å kompensere for økte kostnader
 

Attachments

  • Avinoruke18-23.PNG
    Avinoruke18-23.PNG
    59.1 KB · Views: 1,452
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 19 var for første gang på en stund en uke man enkelt kan sammenligne med 2019. -12% er foreløpig tall fra Avinor (ender trolig på -11%) målt mot 2019. Marginalt bedre enn 2022

Det mest uvanlig sammenlignet med tendensen de siste 3 årene er at nå gå utenriks (-10%) relativt bedre enn innenriks (-13%), men det stemmer jo kanskje litt med signalene fra flyselskapene
 

Attachments

  • Avinoruke19-23.PNG
    Avinoruke19-23.PNG
    67.3 KB · Views: 1,369
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 19 var for første gang på en stund en uke man enkelt kan sammenligne med 2019. -12% er foreløpig tall fra Avinor (ender trolig på -11%) målt mot 2019. Marginalt bedre enn 2022

Det mest uvanlig sammenlignet med tendensen de siste 3 årene er at nå gå utenriks (-10%) relativt bedre enn innenriks (-13%), men det stemmer jo kanskje litt med signalene fra flyselskapene

Samme tendensen i uke 20. Totalen endte på -14% (blir vel -13%) og utenriks -8% og innenriks -18%. Tendensen lyver ikke, men den er nok noe overdrevent begge veier. Med bare 2 vanlige arbeidsdager sist uke var det nok endel færre innenriks jobbreiser enn normalt. Mens veldig mange dro both i den veldig lange helgen. Og dette er jo også passasjertall slik at mye produkjon gikk med på å fly folk til Middelhavet istedet for til Bergen, så hadde man målt RPK/ASK og ikke passasjertall, ville det trolig sett litt annerledes ut

Både BGO, TRD og SVG var utenrikstrafikken på nivå med 2019
 

Attachments

  • Avinoruke20-23.PNG
    Avinoruke20-23.PNG
    61.1 KB · Views: 1,287
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

I en artikkel i Airline Weekly står det at kapasiteten innenriks i Tyskland og Frankrike er ned henholdsvis -49% og -20% siden 2019. Dette skyldes vel så mye at toget har nå blitt så effektivt at det her tar store jafs av markedet

Samtidig ligger innenriks flykapasitet i Italia og Spania +9% og +7% over 2019 nivået, selv om disse landene delvis har et brukbart tognettverk. Dog med endel øyer, samt at her spiller jo lavprisselskapenes nyest vekst inn

Hellas ligger +10% over 2019 nivået, men her går jo både økonomien bedre enn i 2019 og det er litt kronglete med tog
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Samme tendensen i uke 20. Totalen endte på -14% (blir vel -13%)

-12% ble fasiten. Samme tendensen i uke 21, foreløpig -14%, så blir da -12/13%. Dog marginalt bedre enn 2022

Målt mot 2019 ligger nå både utenriks og innenriks ganske jevnt
 

Attachments

  • Avinoruke21-23.PNG
    Avinoruke21-23.PNG
    65.2 KB · Views: 1,104
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

En viss Himmelsprett effekt da denne var i uke 22 i 2019, gjør at passasjertallet kun ligger -4% bak i uke 22.

Eller er tendensen den samme, og målt mot 2022 er taotaltrafikken omtrent lik, mens innenriks ligger litt bak og utenriks litt foran
 

Attachments

  • Avinoruke22-23.PNG
    Avinoruke22-23.PNG
    61.6 KB · Views: 64
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Torsdag 8.6 gikk faktisk alle avganger fra OSL på rute skal en tro deres egne sider! Første gang jeg har sett. Ellers så ligger punktligheten på OSL ganske høyt om dagen, DY ligger på rundt 93%, SK rundt 85% og WF på 99% hittil i måneden!
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

-11% for uke 23 målt mot 2019, men passasjertallene er nå lavere enn i 2022
 

Attachments

  • Avinoruke23-23.PNG
    Avinoruke23-23.PNG
    62 KB · Views: 136
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

-11% for uke 23 målt mot 2019, men passasjertallene er nå lavere enn i 2022

Omtrent de samme tallene i uke 24. Ganske jevnt mellom utenriks og innenriks
 

Attachments

  • Avinoruke24-23.jpg
    Avinoruke24-23.jpg
    79 KB · Views: 68
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

I et intervju med network&revenue sjefen hos Air Canada trekker han frem at de aldri har opplevd større etterspørsel enn i sommer mellom Canada/USA og Middelhavet
 
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 25 viser -10% sammenlignet med 2019. Og dermed over 2022

Litt overraskende at TOS viser -14%, mens f.eks EVE ligge på +3%
 

Attachments

  • Avinoruke25-23.PNG
    Avinoruke25-23.PNG
    62.5 KB · Views: 77
Re: Utviklingen i flytrafikken i 2023 - med økt inflasjon, renter, etc

Uke 25 viser -10% sammenlignet med 2019. Og dermed over 2022

Endte på -8%. Så da ender vel uke 26 på det samme, da den foreløpig er rapportert til -9%. Alt i alt egentlig ganske bra tall

Endle høyere enn 2022, som jo var påvirket av flyteknikkerstreiken
 

Attachments

  • Avinoruke26-23.jpg
    Avinoruke26-23.jpg
    77.7 KB · Views: 60
Back
Top