Re: Utvalg se på om staten igjen skal inn i SAS
Med dagens regjering er det absolutt en mulighet for at man kjøper seg inn igjen i SAS.
Jeg ser personlig ingen rasjonelle grunner til det, men det er en del emosjonelle, spesielt på sosialistisk side.
Om de gjør det kommer det nok med krav om at SAS må endre praksis på måten de behandler de ansatte -- slik at det blir et skandinavisk forbilde og aktiv politikk fra staten for å sørge for gode arbeidsvilkår og hindre dominans fra lavprisaktører som Wizz etc.
Man ser jo hvordan man har avlyst konkurranse om togstrekninger for å direktefordele til Vy -- dette vil være litt NSB-nostalgi overført på flymarkedet, med et argument om at aktivt statlig eierskap kan sikre gode arbeidsvilkår for de ansatte.
Det er selvsagt motsatt vei av hvor SAS er på vei, og jeg tror ikke de ville få reelt gjennomslag for noe slikt fra de andre eierne, men de kan lett bli forført av historien om det skandinaviske statlige prosjektet og tenke de kan bruke eierskap til å vri ting den veien...
(Det skal også sies -- jeg tror mer statlig innblanding er akkurat det SAS trenger nå for å overleve. Uten tror jeg heller ikke de overlever særlig mye lengre. Er virkelig _forskrekket_ over hvor lavt kvaliteten har falt i det siste, og har selv blitt en av mange som nå unngår dem fordi jeg ikke lengre stoler på at de får meg frem fra A til B.)