TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: SAS ødelegger for Norwegian!
Nå har DU opprettet baser i USA for CA'er, og man får anta at disse skal bemanne flyene fra/til USA i stor grad. At DU ikke tilbyr like gode vilkår som eksisterende operatører på strekningene er en annen sak, men kan ikke kalles konkurransevridende.
Jeg kan vanskelig tro at regelverket vi har i dag er spesielt tilrettelagt for DU/DY, så de mulighetene disse har er tilgjengelig for andre selskaper også. At man velger å ikke benytte seg av mulighetene av ulike årsaker er vel ikke ensbetydende med at dette er diskriminerende? Igjen, DU har opprettet baser i USA med amerikansk personell.
Jeg er på ingen måte fundamentalt uenig i det du skriver her, men jeg er muligens litt uenig i enkelte av vurderingene. Det er lov til å benytte seg av de mulighetene som ligger der, og om politikerne mener at retningen da er feil så bør det foreslås endringer på regelverket. Leser man det politikerne sier så tror jeg det på europeisk side er lite gehør for at det man ser her er problematisk.
Det er heller ikke slik at det å organisere driften for å sikre profitt er en udelt negativ sak, og ser man på flyselskapene så er det vel ikke akkurat den bransjen man beveger seg inn i om man skal tjene sikre penger. Men en viss balanse mellom profitt og samfunnsnytte er fornuftig (og samfunnsnytte er naturligvis mer enn bransjen som sådan), og det er derfor man har overordnede regelverk a la open skies, og de ulike 1.-9. frihetene.
Det er også forskjell på at et ikke-EU/US selskap flyr via EU på vei til US (begrenset trafikk pga lovverket) og det DU prøver seg på. (Ikke-EU/US personell på EU/US trafikk UTEN begrensningene som gjelder "alle andre") Det er dette som blir konkurransevridende.
Nå har DU opprettet baser i USA for CA'er, og man får anta at disse skal bemanne flyene fra/til USA i stor grad. At DU ikke tilbyr like gode vilkår som eksisterende operatører på strekningene er en annen sak, men kan ikke kalles konkurransevridende.
Når du sier at det er ikke-diskriminerende, så vet jeg ikke helt hva du mener. Men at det er likt for alle er ikke tilfellet. EU-US trafikk tillater US og EU selskaper fri flyt over Atlanteren, ja. Men når noen (DU) går et skritt videre å bruker ikke EU/US personell, så er dette unikt, og det vrir det hele rundt. SAS/BA/UA/AA har såvidt meg bekjent ikke muligheten til å gjøre dette. (Uten å evt opprette tilsvarende datterselskap som det DY har gjort med DU?)
Jeg kan vanskelig tro at regelverket vi har i dag er spesielt tilrettelagt for DU/DY, så de mulighetene disse har er tilgjengelig for andre selskaper også. At man velger å ikke benytte seg av mulighetene av ulike årsaker er vel ikke ensbetydende med at dette er diskriminerende? Igjen, DU har opprettet baser i USA med amerikansk personell.
Mitt standpunkt i saken:
Det er klart, at hvis DU får det som de vil, så åpner det også opp for at LH/SK/BA mm kan gjøre det samme. Hvis det er det man ønsker at skal bli normen i bransjen, ja, så er det bare å la dette rulle og ikke foreta seg noe som helst. Jeg mener det er opp til politikerene å sette regler for hvilken retning utviklingen skal ta. Hvorfor skal vi outsource bemanningen til 3 verden? For å få billigere flybilletter? Større overskudd til aksjonærene? I mitt hode bør det være en viss balanse når det gjelder profitt/vekst potensialet og samfunnsnytten (les skatteinntekter fra arbeidere/selskap og levedyktighet for de ansatte).
Jeg er på ingen måte fundamentalt uenig i det du skriver her, men jeg er muligens litt uenig i enkelte av vurderingene. Det er lov til å benytte seg av de mulighetene som ligger der, og om politikerne mener at retningen da er feil så bør det foreslås endringer på regelverket. Leser man det politikerne sier så tror jeg det på europeisk side er lite gehør for at det man ser her er problematisk.
Det er heller ikke slik at det å organisere driften for å sikre profitt er en udelt negativ sak, og ser man på flyselskapene så er det vel ikke akkurat den bransjen man beveger seg inn i om man skal tjene sikre penger. Men en viss balanse mellom profitt og samfunnsnytte er fornuftig (og samfunnsnytte er naturligvis mer enn bransjen som sådan), og det er derfor man har overordnede regelverk a la open skies, og de ulike 1.-9. frihetene.