Secondary inspection på Newark

Re: Secondary inspection på Newark

sjansen for å komme i secondary er ganske liten. Og ender du opp der er det ikke verdens undergang selv om det kan være lang ventetid.
Om man skal fly videre så kan det bli utfordringer. Om det ikke går et annet fly dit man skal samme dag kan mye av turen være ødelagt og godtar flyselskapet uten videre at man er forsinket i immigration grunnet secondary? Bør man be om dokumentasjon på at man er forsinket x timer grunnet secondary eller får alle dette automatisk?

Hmmm... 3:35 transit på EWR med mulighet for et senere fly er noe annet enn 2:25 på IAD uten mulighet for senere fly. Jaja, det skal jo være spennende å reise.

Om man skal fly videre så kan det bli utfordringer. Om det ikke går et annet fly dit man skal samme dag kan mye av turen være ødelagt og godtar flyselskapet uten videre at man er forsinket i immigration grunnet secondary? Bør man be om dokumentasjon på at man er forsinket x timer grunnet secondary eller får alle dette automatisk?
Jeg rakk heldigvis forbindelsen til Atlanta og den ble også ytterligere 2 timer forsinket. Forøvrig går det fint an med airside transit C til B. Bare å vise bekreftelsen i SAS appen så kan de gi deg boardinkort på gate. Synes du nevnte at det ikke gikk et sted. Men at United ikke får lov å utstede boardingpass for SAS er sykt irriterende. Checkin er jo noe som stenger på et tidspunkt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Last edited:

Jeg rakk heldigvis forbindelsen til Atlanta og den ble også ytterligere 2 timer forsinket.
Skjønte at du rakk det, men fikk du noe papir med deg fra secondary for å forklare forsinkelen og var det noen for spurte om du skulle med noe fly videre?

Skjønte at du rakk det, men fikk du noe papir med deg fra secondary for å forklare forsinkelen og var det noen for spurte om du skulle med noe fly videre?
Hm nei men jeg var klar på at jeg skulle fly videre. Kunne sikkert spurt om det hvis jeg trengte det. Så vil jeg jo tro de kan ringe litt rundt for å booke meg om.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Etter å ha reist rundt i diverse suspekte land som Pakistan, Bangladesh, Malaysia og Kina ble jeg stoppet på Newark, det tok 2 timer. Siden den gang har jeg hatt duplikat pass, ett for "suspekte land" og ett for USA og andre vestlige.

Etter å ha reist rundt i diverse suspekte land som Pakistan, Bangladesh, Malaysia og Kina ble jeg stoppet på Newark, det tok 2 timer. Siden den gang har jeg hatt duplikat pass, ett for "suspekte land" og ett for USA og andre vestlige.
Før var det stort sett bare Israelsk stempel som var et problem i muslimske land, men nå er det stadig flere land hvor man blir avvist eller får strafferunder om man har besøkt en rekke andre land. Merkelig at det faktisk blir mer komplisert å reise. Holder det egentlig med 2 pass? Og husk at det ekstra passet for de fleste land kun kan brukes i 18 måneder.

Jeg skulle en tur til Capadocia i Tyrkia i høst, men booket om da Kina begynte å bli vanskelig.

Dukket opp en artikkel i facebook-feeden min som antyder at det kan bli svært ubehagelig å komme seg inn i USA fremover hvis alt som står i Trump sin executive order blir iverksatt.

http://www.politico.com/agenda/story/2017/02/trump-vetting-executive-order-immigration-000293

But little attention has focused on section four, which directs federal officials to implement a “uniform screening standard and procedure” as part of the “adjudication process for immigration benefits” for all individuals seeking to enter the United States.

Altså alle som kommer under visa waiver, diplomatpass, you name it they check it.

Heldigvis finnes det fantastiske steder å besøke også utenfor USA for oss fritidsreisende.

Minner meg mye om Bush dy tiden, 8 år, da folk ikke skal til USA pga av presidenten... Hm, hvilke andre land bør man ikke reise til ?^_^

Minner meg mye om Bush dy tiden, 8 år, da folk ikke skal til USA pga av presidenten... Hm, hvilke andre land bør man ikke reise til ?^_^

Tja. I mitt tilfelle handler det heller om at jeg ikke vet om jeg vil planlegge en tur når det usikkert hvorvidt man faktisk vil slippe inn.

Ikke er det veldig fristende å sitte flere timer som, trådstarter her, med små barn heller.

Regner med at det går raskere med flere USA-stempel i passet. For 2 uker siden fikk jeg kun ett sprørmål "How are you?" Satser på at det kommer gode tilbud fremover. Og drar man til USA slik som Bondevik som ikke hadde papirene i orden så må man regne med at det vil ta tid.

Og min erfaring er at Canada tar mye lengere tid selv uten secondary.

Regner med at det går raskere med flere USA-stempel i passet. For 2 uker siden fikk jeg kun ett sprørmål "How are you?" Satser på at det kommer gode tilbud fremover. Og drar man til USA slik som Bondevik som ikke hadde papirene i orden så må man regne med at det vil ta tid.

Og min erfaring er at Canada tar mye lengere tid selv uten secondary.

Bondevik reiste med diplomatpass noe som vel muliggjorde at han kunne bruke ESTA fordi han hadde vært i Iran på offsielt oppdrag. Problemet mitt nå er at jeg får stadig flere "farlige" visum i passet blant annet et double entry visum til Kina. Yeah right du trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hva det betyr og særlig når det ene innreisestempelet vil være fra Dandong... Kineserne bryr seg heldigvis lite om andre visum i passet sånn bortsett fra Tyrkia inntil nylig, regner neppe med noe spørsmål om USA turen min for å si det sånn...

Men ja jeg håper du har rett - det vil uansett stå på min "record" i USA at jeg nok ble kalt inn til secondary og da frykter jeg jo at jeg er flagget for det. Jeg vil nok i det minste være forsiktig med å booke innenriks videre...Og ja på en annen måte skjønner jeg dem også med tanke på at jeg reiste på helgetur noe som nok ikke er vanlig, men det er heller ingen lov som forbyr det. Jeg var ihvertfall veldig tydelig på hva jeg ville se i Atlanta så tilslutt måtte de jo skjønne at jeg var en genuin turist.Og jeg hadde papirene i orden med B1/B2 visum gyldig i 10 år. :)

Last edited:

Noe som ikke er veldig relatert men etterspørselen etter USA billetter stuper.
http://www.dagbladet.no/tema/ettersporselen-etter-flybilletter-til-usa-faller-drastisk/67340526

Jeg vil ihvertfall tenke meg nøye om før jeg drar til USA i fremtiden etter det jeg opplevde her. Jeg kan ikke basere mine reiseplaner på om jeg må bruke flerfoldige timer i passkontrollen.

Det står vel strengt tatt også at etterspørselen øker... om du leser hele artikkelen ;)

Det synker hos et reisebyrå og øker hos et annet. Men det er jo ikke noe gøy for pressen å skrive noe positivt om USA om dagen.

Det står vel strengt tatt også at etterspørselen øker... om du leser hele artikkelen ;)

Det synker hos et reisebyrå og øker hos et annet. Men det er jo ikke noe gøy for pressen å skrive noe positivt om USA om dagen.

Det sto vel også at de har tapt en del i USA. Det mener noen er Trumpefekten.

Aldri hatt noen problemer i Amerika, foruten en surpomp i Vancouver :lol:

Det er en artikkel i Aftenposten og Adressa om en journalist som fikk oppleve hele pakka. Egentlig en bra trip report (!) som passer glatt inn i tråden her, men ligger selvfølgelig bak paywall.
Planen var å drikke mojito i Mexico. Nå står jeg naken i et fengsel i USA
«Jeg skulle bare skifte fly, Homeland Security». Les om journalist Lorns Bjerkans møte med amerikansk grensekontroll
http://www.adressa.no/pluss/magasin/2017/03/11/Jeg-tok-med-en-bok-om-IS-p%C3%A5-flyet-til-USA.-Det-skulle-jeg-aldri-ha-gjort-14430255.ece

Moderator notis: Linken er bak betalingsmur

– Kle av deg alle klærne. Snu deg. Spre føttene. Bøy deg ned. Host. Snu deg igjen. Løft opp penis og testikler. Åpne munnen. Ta tungen opp. Ta tungen ned.
Grøss.
Dette kunne i prinsippet enhver bonusjeger ha blitt utsatt for :(

Last edited by a moderator:

Det er en artikkel i Aftenposten og Adressa om en journalist som fikk oppleve hele pakka. Egentlig en bra trip report (!) som passer glatt inn i tråden her, men ligger selvfølgelig bak paywall.
http://www.adressa.no/pluss/magasin/2017/03/11/Jeg-tok-med-en-bok-om-IS-p%C3%A5-flyet-til-USA.-Det-skulle-jeg-aldri-ha-gjort-14430255.ece

Moderator notis: Linken er bak betalingsmur

Grøss.
Dette kunne i prinsippet enhver bonusjeger ha blitt utsatt for :(

Den ligger også på Aftenposten om man har abonnement der, nå hadde jeg visum da og slapp inn etter mange timers venting. Men likevel er det noe som gjør at jeg kvier meg for å besøke USA i nærmeste fremtid om det ikke er sikkert om man slipper inn evt bruke mange timer. Secondary gjør at man får litt avsmak. Dette når alle innreiser til USA har gått problemfritt tidligere også den siste gangen jeg reiste med ESTA, med Iranvisumet og regelverket var kjent men ikke trådt i kraft enda.

Last edited:
Back