Utfasing av A340

For SQ var det seating arrangement som var meget bra og bedre enn i 346

På slutten var det strengt tatt bare business class-seter ombord (ca. 100), så ja, definitivt :cool:
Fikk gjort Singapore-New York i biz med SQ, og OSL-BKK / BKK-LAX med TG, i eco.

Edit: OSL-BKK var visst i biz det og, med returen til Oslo i A346, premium eco: sete i biz kabin nr. 2, med matservering fra eco. :)
 
Last edited:
Bak betalingsmur hos CH-Aviation, men thailandske myndigheter skal bytte ut son A340-500 VIP-maskin
 
Luftwaffe sin A340 VIP har nok en gang brudt sammen, så da blir det straks førtidspensjonert. Deres A340-300 flåte er jo alt delvis erstatet av de 3 A350-900 de har fått, uten at jeg vet om alle er i drift

På tysk:
https://www.spiegel.de/politik/luft...-still-a-70a15d67-8ca6-46f4-86a5-c41f658d5117
Har de ikke fått 2, eller om de har fått 3 men 1 enda ikke er ferdig VIP konfigurert.
Rart at de bruker en av de "gamle" på den lengste turen de kan ta. Enda mer rart, når de er kjent for å ha litt tekniske problemer.
Jeg tror denne turen var planlagt for å se Tysklands damelag i fotball VM spille semifinale, som ville være i morgen og ev bronsefinale eller finale, som ville vært 19 og 20. For første gang i historien har ikke Tyskland kommet seg videre fra gruppespillet. Mens de normalt har spilt semifinale, om ikke finale. De er jo mestvinnende landslag gjennom tidene. Dermed var det like greit å avlyse hele turen....
 
Den siste av de tre A350-900 er hos Lufthansa Technik i Hamburg for kabininnredning. De to første flyene er tatt i bruk.

Espen
 
På Iberias vedlikeholdsområde i MAD står det et par A340-600 som har fått litt korte vinger….

830b4988deaa8418bb660c45c21e3a48.jpg
 
Jeg hadde en interessant prat med en kar i SAS for et par kvelder siden.
Han sa det blir spekulert i om et par-tre av 340'ene SAS eier som står lagret i ørkenen skal ut av møllposen for å betjene langruter på Asia der A330 ikke holder. Visstnok veldig mange flygere som er under utdanning/overføring på langruter også. Noen som har noe mer håndfast om dette?
 
Jeg hadde en interessant prat med en kar i SAS for et par kvelder siden.
Han sa det blir spekulert i om et par-tre av 340'ene SAS eier som står lagret i ørkenen skal ut av møllposen for å betjene langruter på Asia der A330 ikke holder. Visstnok veldig mange flygere som er under utdanning/overføring på langruter også. Noen som har noe mer håndfast om dette?

Det blir nok vanskelig. Alle 340’ene unntatt KBM er høgd opp.
 
En av Thai sine tidligere -600 har vært i luften for først gang på over 9 år. Så kan man starte plassere veddemålene. Blir den til deler eller dukker den plutselig opp i Iran?

Airbus A340 -642 719 2-STNE Hua An Aviation ferried 28jun24 UTP-TYN ex HS-TNE



Det blir nok vanskelig. Alle 340’ene unntatt KBM er høgd opp.

Ja, høres ut som den ballen kan legges død, og det går på konto for spekulasjoner på dårlig faktagrunnlag.
 
Jeg hadde en interessant prat med en kar i SAS for et par kvelder siden.
Han sa det blir spekulert i om et par-tre av 340'ene SAS eier som står lagret i ørkenen skal ut av møllposen for å betjene langruter på Asia der A330 ikke holder. Visstnok veldig mange flygere som er under utdanning/overføring på langruter også. Noen som har noe mer håndfast om dette?

Skulle tro att denne SAS man fått för många :drink
 
Jeg hadde en interessant prat med en kar i SAS for et par kvelder siden.
Han sa det blir spekulert i om et par-tre av 340'ene SAS eier som står lagret i ørkenen skal ut av møllposen for å betjene langruter på Asia der A330 ikke holder. Visstnok veldig mange flygere som er under utdanning/overføring på langruter også. Noen som har noe mer håndfast om dette?

Det blir nok vanskelig. Alle 340’ene unntatt KBM er høgd opp.

LN-RKG er til salgs i biter

https://www.aviationtag.com/en-eu/products/airbus-a340-ln-rkg-keychain
 
Ikke veldig manage muligheter å fly A340-600 hos Lufthansa igjen nå.

https://www.aeroroutes.com/eng/250505-lhns25346

The following is the general network overview of Lufthansa’s planned Airbus A340-600 aircraft operations during Northern summer 2025 season, as of 04MAY25.

Frankfurt – Boston eff 02JUL25 LH422/423 Day x257 (No A340-600 service in August 2025)
Frankfurt – Delhi 1 daily until 30JUN25
Frankfurt – Hong Kong 1 daily
Frankfurt – Riyadh – Dammam 1 daily
Frankfurt – Shanghai Pu Dong LH728/729 Day 257 (Day 136 from PVG)
 
Ja det begynner å se ut som siste muligheten for å fly A340-600 hos Lufthansa avsluttes når sommersesongen er over. Men den situasjonen er ganske flytende, og alt avhenger av hva Boeing kommuniserer/klarer av leveranser for B779 men også B789 fremover. Tipper det fort kan blir noe A346 inn i vintersesongen også, driften delvis subsidiert av Boeing. Alternativt må Boeing bidra til annet innleie materiell, men det beste er om B789 som står lagret kan begynne å bli levert, da kuttes nok A346 så fort som mulig. Lufthansa har vel i tillegg noe krøll med Allegris sete sertifiseringen til B789.

Så nå er det A346 fra FRA enn så lenge og etterhvert som B789 kommer inn havner de på MUC og det flyttes over A350 fra MUC til FRA er planen.
 
Innfasing, utfasing eller bortfasing .. ?

A340-500 D-AAAL er på vandring. Gikk fra Kitakyushu Airport i Japan i går, videre fra Bangkok i dag. Den har ikke vært i bruk siden TAM pensjonerte den i 2014, så det er en stund siden den har fløyet kommersielt ..

European Aviation Group står oppført som eier, så den skal muligens inn i pakketransport fra Bornemouth .... ??
 
Back
Top