Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Re: Værnes bygges ut for 350mill

Bra med nytt spisesed, men hva blir det?

Det blir vel noe i samme gata som Picnic/PeppesPizza. Forslaget mitt om pub oppe på taket over innsjekkingen ble faktisk godt mottat :D men kommer neppe med det første.

Det nye bygget som nå skal bygges på Værnes, er et såkalt modulbygg. Bygget blir på 180 kvadratmeter.

– Det bygges etter samme modell om administrasjonsbygget her på Værnes. Vi får et felles inngangsparti med skranker for hvert bilutleieselskap i front, forteller Sandberg.

Brakker med andre ord! :up:

En annen sak er et titalls folk med bagasje som faktisk er tidlig på plass for å sjekke inn, men som står i bagdrop-kø siden SAS ikke åpner skrankene før 05:00 (med mindre jeg tar feil). I tillegg er flust av pensjonister som ikke gidder å prøve innsjekkings-automatene, og ting tar plutselig tid.

Resultatet er et helvete av kø helt til 06:00 til CPH, 06:05 (?) til AMS, og 06:10 til OSL har gått. Når disse pensjonistene igjen glimrer med sin tilstedeværelse i security, gjør det ikke akkurat ting noe bedre.

SAS bør ta sin del av ansvaret for dette! Det er sjeldent kø hos Norwegian og/eller KLM/AF i samme tidsrom.

(Selvfølgelig bør og må det være fire fungerende sluser på dette tidspunktet, men SAS' flaskehals gjør ikke ting noe bedre!)

Jeg ender som oftest opp på enten OSL- eller CPH-flighten, og kan si meg enig i at det er et køhelvete. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke kan sjekke inn på automat for LH-flighter? Prøver hver eneste gang, men det går ikke..Aldri problem med å sjekke inn på SK-fligther på Lufthansa sine automater. Er mange på 0610-flighten til OSL som gjerne bestiller via nettsidene til LH og har videre connection til 0740-flighten til FRA.

commuterterminal_505_tcm181-150828.jpg

Terminalen skal primært håndtere trafikken for Widerøe sine propell-fly, men er også dimensjonert for å håndtere fly på størrelse med Boeing 737. Terminalen har et brutto gulvareal på ca. 1320m2 og vil ha 5 utganger ut mot flyoppstillingsplass. Terminalen planlegges åpnet desember 2013 og prosjektet hensyntar miljø på en ny og innovativ måte og vil inneholde arealer for den reisende; toaletter, tekniske rom og kommersielle arealer.
http://www.avinor.no/lufthavn/trondheim/omoss/110_Vi+bygger+ut

Kan legge til at de har kommet godt i gang med å støype betong utover oppstillingsplassene.

!Nyhet!
Butikk og serveringstilbudet fra 1.September 2013 (ikke bekreftet);

Innlandterminalen:
Point Kiosk, Tanum Bokhandel, Travel Value, Fashion, Pizza Hut, Caffe Razza, Upper Crust, Seafood Bar og O'Learys

Utlandsterminalen:
Pronto Pronto, Simply Good og Barometer (Og Tax-Free)

Ankomsthall:
7-Elevven og Starbucks

Primahus har blitt valgt som entreprenør før byggingen av ny terminalen.

Stjørdalsnytt;
Betonmast-selskapet Primahus Entreprenør AS har inngått en samspillskontrakt med Avinor om oppføring av to bygg på Trondheim lufthavn, Værnes. Prosjektet har høyt miljøfokus, og byggene skal sertifiseres som BREEAM-NOR - Excellent. Kontraktsummen er på rundt MNOK 75 eks mva.

Oppdraget omfatter en utvidelse av terminalbygg A, Pir vest på ca. 1500 m2 og en Commuterterminal på ca 2000 m2. Byggene oppføres med plass-støpte fundamenter og dekkekonstruksjon av plass-støpt betong, mens
takkonstruksjonen utføres med gitterdragere av stål, med overliggende kompakttakselementer. Fasadene utføres i det alt vesentlige i glass.

BREEAM OG SAMSPILL
Prosjektet utvikles i en samspillkontrakt hvor byggenes ulike deler skal optimaliseres i nært samarbeid mellom Avinor og Primahus. Avinor har satt som krav at Commuterterminalen skal sertifiseres BREEAM-NOR -
Excellent.

De første spadetakene ble tatt i midten av november, og byggene skal etter planen stå ferdig i medio november 2013.

- Vi er svært fornøyd med å ha fått på plass denne samspillsavtalen. Vi har gjennom mange år hatt et meget godt forhold til Avinor, og vi ser spesielt frem til å gjennomføre et BREEAM-prosjekt sammen med Avinors dyktige stab på Værnes. Værnes er en sentral flyplass for landsdelen, og vi som lokal entreprenør er alltid stolte over å være en del av utviklingen av både flyplass og landsdel, sier Gabriel Bjørseth, daglig leder i Primahus Entreprenør.

Last edited:

Det var fornøyde kaffe latte-drikkere her i huset når nyheten om at Starbucks kommer til Værnes ble kjent ja!

Begriper fortsatt ikke hvorfor bagasjebåndene er offentlig tilgjengelig? Har forsåvidt aldri forstått dette - er jo bare å spasere inn og forsyne seg. Føles veldig gammeldags.

Joda, det nye ankomstbåndet fungerte jo MINST et par timer før det streika ;)

Begriper fortsatt ikke hvorfor bagasjebåndene er offentlig tilgjengelig? Har forsåvidt aldri forstått dette - er jo bare å spasere inn og forsyne seg. Føles veldig gammeldags.

Er eneste alternativet på TRD. Hvis man ikke foretar en massiv ombygging

Ok, skjønner. Enda en god grunn til å fly via CPH på veien hjem...

Slik er det vel på de aller fleste innenriksflyplasser i verden.

At det er slik på de "aller fleste" innenriksflyplasser i verden betyr vel ikke at det er den beste måten å gjøre det på, da!:)

OSL er den eneste flyplassen i Norge jeg vet om som skiller innenriks bagasjehall fra ankomst, men også der kan man jo fint ta med seg noen andre sin koffert hvis man først har kommet seg inn.
Det optimale er jo at bagasjelappen på kofferten sjekkes mot kvitteringa før man går ut fra bagasjehallen. Har vært borti det innenriks i Kina, men tipper det er ganske urealistisk her i landet.

Må for øvrig nevne at ankomsthallen var blitt snasen! Gleder meg til å kikke litt selv.

Har også fått vært inne i området der den nye sikkerhetskontrollen skal ligge, det kommer til å bli en helt annen verden i forhold til dagens!

Har også fått vært inne i området der den nye sikkerhetskontrollen skal ligge, det kommer til å bli en helt annen verden i forhold til dagens!

Kan ikke understreke nok hvor mye jeg gleder meg til den er åpen.. !

Selv om vi sikkert fortsatt må sende gjennom iPhone-laderen i eget brett der også :D

Back