Det er morsomt og se at Avinor SVG måtte ha apron-drive broer fordi de var de eneste som tilfredstillte universell utforming. Men det er andre regler for prm i TRD ser jeg. ;-)
Jeg håper en utvidelse av sikkerhetskontrollen er en del av denne utbyggingen. Den køen de kunne vise opp i morges er det suverent verste jeg har vært borti noen gang i Norge, og jeg ukependler fra BGO...
40 minutter tok det fra jeg gikk inn døren til jeg sto i gate 33, som er 1 min gange fra sikkerhetskontrollen. Det mest imponerende er at de klarte å lage en så pass lang kø kl. 06:00! De har tross alt 4 luker i sin sikkerhetskontroll, mot 3 på BGO. Jeg tror det endte opp med mange forsinkede fly i dag av nettopp denne årsaken.
Dette du skildrer her, skjer vær daglig. I utbyggingen er det planlagt at det utbygget som nå blir bygget mot Radisson Blu hotelet skal brukes til sikerhetskontrollen. (Kan ses i filmen Avinor har laget.)
Måtte stå 45 minutter i kø - Lufthavnsjefen beklager etter at pendlere mistet flyet på grunn av køkaos.
Mandag morgen mistet mange pendlere flyene sine da de ble møtt av 45 minutter kø i sikkerhetskontrollen på Værnes. Kø som, ifølge lufthavnsjef Lasse Bardal, har vært et tiltagende problem på flyplassen.
- Vi sliter med kapasiteten. Arealet i sikkerhetskontrollen er for lite og det er for få sluser for de travleste periodene, sier Bardal til adressa.no.
- Vi bygger på. Da åpner det et helt nytt sikkerhetsareal som er vesentlig større. Der blir det sju sluser, sier Bardal.
En annen sak er et titalls folk med bagasje som faktisk er tidlig på plass for å sjekke inn, men som står i bagdrop-kø siden SAS ikke åpner skrankene før 05:00 (med mindre jeg tar feil). I tillegg er flust av pensjonister som ikke gidder å prøve innsjekkings-automatene, og ting tar plutselig tid.
Resultatet er et helvete av kø helt til 06:00 til CPH, 06:05 (?) til AMS, og 06:10 til OSL har gått. Når disse pensjonistene igjen glimrer med sin tilstedeværelse i security, gjør det ikke akkurat ting noe bedre.
SAS bør ta sin del av ansvaret for dette! Det er sjeldent kø hos Norwegian og/eller KLM/AF i samme tidsrom.
(Selvfølgelig bør og må det være fire fungerende sluser på dette tidspunktet, men SAS' flaskehals gjør ikke ting noe bedre!)
Så, enden på visa er vel faktisk at lufthavnledelsen har tillatt for mange flyavganger innenfor et kort tidsrom, i forhold til det de kan fysisk takle i security.Dette du skildrer her, skjer vær daglig. I utbyggingen er det planlagt at det utbygget som nå blir bygget mot Radisson Blu hotelet skal brukes til sikerhetskontrollen. (Kan ses i filmen Avinor har laget.)
Så, enden på visa er vel faktisk at lufthavnledelsen har tillatt for mange flyavganger innenfor et kort tidsrom, i forhold til det de kan fysisk takle i security.
Så i stedet for å skylde på at de har for liten plass, kan de jo strupe trafikken med et par fly i det verste tidsrommet - og skape en behagelig reise for alle...
Det hadde hjulpet mye om de hadde åpnet alle sluser i security.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.