Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Re: Værnes bygges ut for 350mill

Tok noen bilder da jeg landet på Værnes i dag:

IMAG0394_zpsb8cb22ef.jpg

IMAG0393_zps2a329c0b.jpg

IMAG0392_zpsdccc48e0.jpg

Alle som benytter "Widerøe-terminalen" blir flyttet til den nye pir SørVest, i dag brukes 38-41 av DY, SK, WF, IS/KR og DX, slik kommer det nok. Til og bli på den nye prisen også men man prøver nok og senterere 737'ene på midten.

Angående "Widerøe-terminalen" så var jo planen å bygget ut utland så det hadde blitt nok plass til toll, bagasjebånd osv. og større terminal, og ikke minst at ved en utbygging av utlandsterminalen kunne man rive "Widerøe-terminalen" som i dag blokkerer for Code-D fly, som ikke kan passere siden sikkerhetssonen ikke er stor nok, men Bergen stakk av med pengene til prosjektet, og resultatet ble at det ble nedskalert til dagens planer som vist på filmen. Dette går også utover ekspanderingen innen utelnadsruter, utlandsterminalen er ikke så serlig fristende og kapasiteten vil fortsatt etter det nye utbygget kom være nesten like dårlig som før.

Last edited:

Videoen er forøvrig den samme som Avinor selv la ut for over ett år siden.

Mulig jeg har oversett noe i tidligere poster, men vil det nå bli mulig å gå tørrskodd fra jernbanestasjonen til/fra terminalen? I Avinors video ser det ut til at det er en slags gang på ankomstnivå i tillegg til at man kan gå rett fra commuter-delen til stasjonen, men jeg synes ikke dette kom soleklart frem.

Mulig jeg har oversett noe i tidligere poster, men vil det nå bli mulig å gå tørrskodd fra jernbanestasjonen til/fra terminalen? I Avinors video ser det ut til at det er en slags gang på ankomstnivå i tillegg til at man kan gå rett fra commuter-delen til stasjonen, men jeg synes ikke dette kom soleklart frem.

Slik jeg har forstått det: ja.

Alt du ramser opp skal lages ;)

Last edited:

Togstasjonen vil også bli oppgradert. I dag må man gå utendørs mellom terminalene og stasjonen, men dette blir det imidlertid slutt på når den nye commuter-terminalen blir bygd. Da vil det være mulig å gå tørrskodd fra stasjonen og opp i terminalen.

- Fra starten vil det være mulig å gå fra flyene og til tog direkte. På grunn av lite volum på toget vil passasjerene gå innendørs til innsjekk/security i Terminal A ved avreise. Når toget eventuelt får større andel flypassasjerer vil vi vurdere egen sikkerhetskontroll ved togstasjonen for direkte innpassering i terminalen, i første omgang i ’peakperioder’, sier flyplassjef Lasse Bardal.

http://trondheimlufthavn.net/Nyheter1136.html

Det har vært brukt mye penger i Trondheim siden Flesland nådde en trafikk som var større en kapasiteten til terminalen, så man kan like godt snu det utsagnet der på hodet.

Sliter med å tolke det du skreiv, men det som er gjort på TRD siden den egentlige planen kom har man måtte bygge mye småt for og ta unna det verste, å det er ikke gjort så veldig my for å si det sånn. Lite utbygg på utland, nye påbygg på Avgang så at det r mulig og komme seg igjennom securety på en akseptabel tid og så det nødvendige å legge togsporet i tunnel, ja og ny brannstasjon så de slapp i sitte i trebrakkene/bunker som var deler av brannstasjonen.

Jeg tviler ikke på at man trenger og har trengt utbygginger på Værnes, men at du til stadighet beskylder Bergen nærmest for å "stjele" penger til nødvendige utbygginger er langt over grensen både til usaklig og usmaklig.

Mot slutten av 1994 åpnet dagens terminal i Trondheim. Et par år senere passerte Flesland sin teoretiske kapasitetsgrense på knapt 3 millioner. Siden den gang har man gjort noen mindre ombygginger for å forhindre totalt kaos i Bergen, mens Værnes har fått gjennomført flere utbygginger. Etter nåværende utbygging vil Værnes ha cirka 25000 kvadratmeter terminal, mens Flesland har 21000. Dette til tross for at Flesland har 50% større trafikk, det doble av hva terminalen er dimensjonert for og om tre-fire år får en terminal som rett nok er betydelig større, men som vil bli innhentet av trafikken i verste fall så tidlig som i åpningsåret, eller etter Avinor sine beregninger 5-6 år senere. Flesland har over 5,5 millioner passasjerer årlig og vil etter utbyggingen ha en teoretisk kapasitet på 6,5 (ja, seks-komma-fem) millioner.

Det synes åpenbart at Flesland skulle vært bygget ut for lenge siden, helt uavhengig av hvilke behov man måtte ha i Trondheim. Det er også vanskelig å se for seg at behovene i Trondheim (om man ser bort fra utbyggingen som ble gjort på utland) skulle kunne være større enn behovene i Bergen. Disse utbyggingene foregår med andre ord i feil rekkefølge.

Dette til tross for at Flesland har 50% større trafik
Jeg klarer ikke helt å få til at BGO har 150% av TRD for Jan-Nov i år, selv når jeg tar med offshore som har egen terminal.

Det synes åpenbart at Flesland skulle vært bygget ut for lenge siden, helt uavhengig av hvilke behov man måtte ha i Trondheim.
Liten tvil om den saken

Det er også vanskelig å se for seg at behovene i Trondheim (om man ser bort fra utbyggingen som ble gjort på utland) skulle kunne være større enn behovene i Bergen. Disse utbyggingene foregår med andre ord i feil rekkefølge.
For Jan-Nov i år så lå BGO med en økning på 4,1% og TRD på 6,3%. TRD hadde ikke mindre enn 17,7% på utland, og det er jo disse pengene BGO "stakk av med".

Kort oppsummert: Både BGO og TRD trenger utbygginger, og de trenger det , begge to.

Jeg klarer ikke helt å få til at BGO har 150% av TRD for Jan-Nov i år, selv når jeg tar med offshore som har egen terminal.

Jeg er skyldig i litt for grove avrundinger av estimert årstrafikk. Om man nedjusterer til mer nøyaktige 35%, endrer dog ikke det poenget.

Kort oppsummert: Både BGO og TRD trenger utbygginger, og de trenger det , begge to.

Bergen har trengt utbygging i 15 år. Forholdene på Flesland fremstår kort og godt som kummerlige sammenlignet med det jeg fant på Værnes sist jeg var der, dog igjen med et forbehold om Værnes terminal B. Likevel har altså noen skamvett til å sutre over at man endelig ser ut til å faktisk få gjort noe i Bergen. Det er på høy tid, det er for sent og det er trolig også for lite.

Ved starten av Påska skal den nye Sikkerhetskontrollen stå ferdig sammen med den nye avgangshallen, samtidig som den åpner, begynner man å bygge lokaler til Caffe Ritazza og Point (kiosk) på venstresiden av utløpet av sikkerhetskontrollen (vis man ser ut mot rulebanen) altså ved gate 33 og dagens Aquavit Bar. Nede i ankomsthallen bliver man i disse dager ferdig med gammle bånd 1 (nå nr.2) som blir ferdig etter restaureringen og man håper på at innkjøringsproblemene med nye bånd 1 er over. Nå jobber man med å restaurere bilutleielokalene slik at 7-11 kan holde til der i noen måneder før de flytter inn i en ny firkant paralelt med vinduene mellom den nye terminalen og der den står i dag, etter 7-11 er ferdig med sine nye lokaler vil man begynne med å lage Starbucks sine lokaler i bilutleien sine lokaler.

I månedsskiftet JuniJuli skal man etter det jeg har hørt bygge inn utenlandsinnsjekken og og all innsjekk må skje i A-terminalen.
Etter det eg har hørt, litt usikker...

De støyper nå i disse dager gulvet i siste del av nye andre etasje i A-terinalen, så man skal ikke vente alt for lenge til man ser taket heler.

Last edited:

Ut ifra bildene her ser det ut til å bli to kiosker(???), iallefall blir Upper Crust på samme plass de er i dag...

ssp_render_1212_600_3.jpg

Foto:The Foodie Report

ssp_render_1212_600_2.jpg

Foto:The Foodie Report

Attachments

• ssp_render_1212_600_3.jpg
    ssp_render_1212_600_3.jpg
    34.6 KB · Views: 26
  • ssp_render_1212_600_2.jpg
    ssp_render_1212_600_2.jpg
    31.2 KB · Views: 25
Last edited: