Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes

Re: Værnes bygges ut for 350mill

Nå skal ikke jeg gjøre dette til en tråd om ansvar og jobbsikkerhet i det offentlig kontra privat sektor... Det er iallfall bra at Securitas forsøker å tenke pragmatisk og problemløsende.

Jeg er uenig i at mail til Avinor ikke hjelper - tvert imot er vel dette den beste måten å sørge for at de er klar over problemet på, både fra en bruker sin side (oss), og leverandøren (Securitas). Kanskje det da hoppes over en ekstra kaffepause for å se om det faktisk ligger noe i dette. Og om Avinor Trondheim/Værnes ikke gidder, så kan man jo alltids eskalere til Avinor Sentralt, et eller annet departement, eller få Adressa til å gjøre en kost/nytte-granskning av den nye sikkerhetskontrollen.

PS! Kimpe - oppfordringen om å maile avinor var til alle 'lesere', og ikke bare en snurt kommentar til deg :)

EDIT: Jeg skal ringe en journalist i Adressa i morgen og høre om dette er noe som er av interesse.

Last edited:

Ingen "bad feelings" herfra Everest, tok det ikke som en snurt kommentar.

Det jeg mener er at ting bør "gå seg til" litt etter ombyggingen, men at om det ikke blir større forandringer enn det vi har sett så langt, så er noe helt galt. Når man investerer i en ombygging så bør man forvente forbedringer, mindre kø, raskere behandlingstid etc. Her har Avinor bommet og bare flyttet køen fra midten av hallen og bort i det ene hjørnet.. Mulig de har fått frigjort butikkplass, men å gjøre ting lettere gjennom sikkerhetskontrollen har de ikke klart..

Min oppfatning i hvertfall og har snakket med ganske mange som deler den...

Er det planlagt å gjøre noe mer ifht. innsjekkingsskranker? Etter ombyggingen er SAS presset over på DY sin side. Det fins ingen self-service bag drop lengre, og er generelt få skranker tilgjengelig. Tidligere kunne man som SAS-reisende fra Værnes spasere rett forbi køene hos DY. De siste gangene jeg har reist derifra har det vært omvendt.

Er det planlagt å gjøre noe mer ifht. innsjekkingsskranker? Etter ombyggingen er SAS presset over på DY sin side. Det fins ingen self-service bag drop lengre, og er generelt få skranker tilgjengelig. Tidligere kunne man som SAS-reisende fra Værnes spasere rett forbi køene hos DY. De siste gangene jeg har reist derifra har det vært omvendt.

SGS har fått tilbake ''sin'' side...nå som den gammle sikkerhetskontrollen er bygget igjen skal det komme innsjekkingsskranker hele veien fra SGS til Rfly, og innsjekk i B-Terminalen blir flytett over til A i løpet av sommeren... Man finner idag self-service incheck både hos SAS og NAX.

Min erfaring er at det står gjerne kun Norwegian skilt på skjermen over selvbetjent bagdrop, men systemet er slik at om du har SK tag så kan du sjekke inn der også.

Trick the system!

Stemmer det at ein kan droppe SK-bag på DY-bagdrop? Eg har ikkje tort å prøve... Veit nokon når det blir fleire sjølvbetente bagdrop igjen? I dag var det jo "milelang" bagdrop-kø hos SAS. Det er det værste eg har sett på Værnes på lange tider. Har vel neppe reist i peak-hours så mykje, men mange ti-tals meter kø utanom sperringane midt på dagen på sundag synst eg var litt rart. DY hadde ingen i køa si (sikkert færre avgangar i dag).

Stemmer det at ein kan droppe SK-bag på DY-bagdrop? Eg har ikkje tort å prøve... Veit nokon når det blir fleire sjølvbetente bagdrop igjen? I dag var det jo "milelang" bagdrop-kø hos SAS. Det er det værste eg har sett på Værnes på lange tider. Har vel neppe reist i peak-hours så mykje, men mange ti-tals meter kø utanom sperringane midt på dagen på sundag synst eg var litt rart. DY hadde ingen i køa si (sikkert færre avgangar i dag).

Funker på OSL ihvertfall og det er jo samme teknologien på TRD.

Det vil fortsatt minsket kapasitet på bagdrop anlegget til langt ut i sommeren.

Fire sluser i drift i morges! Ingen kø å skimte. Verden går fremover :)

Lufthavnsjefen sa forleden en dag at åpningen av den nye Communterterminalen kunne bli åpnet alt i slutten av November, og at Apron Vest vil bli bygget for 9 fly og helt inntil fylkesvegen i ett og samme projekt(Vegen fra E6 til runkjøringen inn mot flyplassen). Dette da deres antatte behov for nattparkering slo feil og de trenger minst 3 plasser til.

Han kunne også avsløre at et fraktselskap er nere på å bygge seg en midlertidig terminal/byggning på ca. gamle stand 47.

Last edited:

Gøril Gisetstad said:
Vi jobber kontinuerlig for å optimalisere forholdet mellom bemanning av sikkerhetskontrollen og aktuelt behov til enhver tid. For lav bemanning vil medføre for lang ventetider for de reisende, noe som selvfølgelig ikke er ønskelig. Standarder for akseptabel ventetid er regulert via avtaler mellom lufthavnoperatør og flyselskapene, og måles kontinuerlig. For høy bemanning er ikke kostnadseffektivt, og vil totalt sett og på sikt medføre høyere avgifter og billettpriser en nødvendig. Målet er derfor riktig bemanning til enhver tid.

Jeg kan forsikre om at vår nye sikkerhetskontroll gir grunnlag for en større gjennomstrømning og mer effektiv kontroll enn den gamle, og vi jobber kontinuerlig med optimalisering av arbeidsmetodikk, justeringer av teknisk og mekanisk utstyr, køstyring osv.

Svar på min klage/henvendelse ang. sikkerhetskontrollen.

ser på facebook sida til Værnes at det er ny innsjekking:
"Fra nå av foregår all innsjekking i vår Hovedterminal. Så hvor enn du skal, innland eller utland, innsjekk på samme plass – uansett!"
noen som har test dette ? ser ut som en bra forbedring :)

Fire sluser i drift i morges! Ingen kø å skimte. Verden går fremover :)

Hvor mange er det der? Og hvor mange var det i den gamle?

ser på facebook sida til Værnes at det er ny innsjekking:
"Fra nå av foregår all innsjekking i vår Hovedterminal. Så hvor enn du skal, innland eller utland, innsjekk på samme plass – uansett!"
noen som har test dette ? ser ut som en bra forbedring :)

Betyr vel i praksis at charterinnsjekk flyttes inn i varmen. Alt annet har jo "alltid" vært på innenriksterminalen. Regner med det kommer/er kommet nye skranker der sikkerhetskontrollen var slik at det blir kapasitet til alt. Går motsatt vei av SVG som har hevet charterturistene ut på fortauet ^_^

f5xh.jpg
Liten update... begynner å ta form vestover.

Værnes bygges ut for 350mill

Har ikke lest hele tråden her, mulig det er nevnt før. Er det bare jeg som synes plassering av det nye bagasjebåndet, kiosken og skrankene er helt idiotisk ?

Har ikke lest hele tråden her, mulig det er nevnt før. Er det bare jeg som synes plassering av det nye bagasjebåndet, kiosken og skrankene er helt idiotisk ?

Tenkte på det der i går.
Jeg satt i går og ventet på noen kollegaer, og man sitter litt i veien når man sitter inneklemt mellom de to bagasjebåndene. På dager det er mye folk, så må det bli folksomt mellom bagasjebånd 2 og 3, med ei salig røre av folk, kofferter og "cafebord"..

I dag så jeg at jernbanestasjonen rives. Det skal bygges en ny i tilknytning til flyterminalen.

1078790_652520318099669_1789163602_o.jpg

Back