Re: Utbyggingstråd Trondheim Lufthavn Værnes
Her ligger det nok MYE mer en bare denne avgjørelsen om utfylling...
Fra Avinor sin side har det kun blitt presentert 5-7 fjernoppstilingsplasser og delvis hangar i elveleiet det er snakk om å fylle igjen, INGEN terminal har det blitt presentert. Regner med at den nye lufthavnsjefen og lufthavnledelsen på Værnes har hatt veldig lite å si i dette utspillet fra Avinor... - Da en slik ¨hindring¨ ikke akkurat kom ubeleilig for Avinor sin del, nye utbygginger på Oslo lufthavn, prosjekt med ny lufthavn i Bodø og Mo i Rana, små opprustninger og nødvendige utbygginger av alt for småe terminaler her og der rundt om i landet gjør nok at det ikke akkurat er så mye penger igjen til Værnes og den svært etterlengta utlandsterminalen, ekstra gater ved commuterterminalen og ikke minst cargo-område inklusivt fasiliteter for den slags virksomhet.
Ved utbyggingen som sto ferdig i 2013 var det i prosjektet planlagt å bruke 1,5 milliarder, da inklusivt ny innsjekk- og ankomsterminal, commuterterminal, utlandsterminal samt flere infrastrukturelle grep både på flyside og landside. Men endt med at pengene ble omprioritert til Oslo og Bergen (Ikke uenig i at det trengtes der..), og prosjektet ble nedskalert med 1,125 milliarder kroner ned fra 1,5 milliarder til 375 milioner.
Cargo. Det skal i løpet av de siste årene vært flere cargoflyselskaper som har vært i kontakt, for å sjekket ut forholdene for frakt av fisk flere ganger i uken, men har alltid stoppet i egnet bygg og interesse fra ..... DHL fikk faktisk bygge egen fraktterminal for fordeling av pakker og post for noen år siden da, men det er kun for post og pakker, ikke større frakt.
Resultatet ble en mindre utbyggelse av innsjekks- og ankomsthall der sikkerhetskontrollen fikk et ganske etterlengtet kapasitetsløft, men til gjengjeld ble det ingen utbygging på utlandsterminalen. Eller jo, det ble bygget ut med to gater slik at man fikk litt større plass for non-schengen og man slapp å bruke party-telt om sommeren, og der innsjekk for utland og charter var før, ble det en større Tax-Free butikk som gjorde at man fikk større plass for den ene pub-kiosk-resturanten vi har på utland. Noe som gjorde at all innsjekk ble flyttet til A-Terminalen, og den har blitt helt sprengt, har det ikke vært for at det har blitt mer og mer charter operert av SAS og Norwegian der passasjerene kan bruke Bag-Drop, ville man hatt køer langt ut i parkeringshuset på de verste peakene om sommeren - kremt, slik det er i rushet om ettermiddagene nå om dagene.
Resultatet på innland var at man fikk bru helt ned til flyet på gate 36 og 37, utbyggelse av terminalen i 2 etasjer slik at man fikk ny gate 30 ved siden av 31. Og ny commuterterminal med gate 25-29 på bakkeplan. Samt så ble de bygget en eller to ¨bokser¨ som stakk ut av terminalen (30-37) for nye toalett.
Så at det var planlagt noen SATSNING på Værnes fra Avinor sentralt har jeg ikke så veldig god tro på....